• Tidsresenären

    Bor du mångkulturellt?

    1990 hade Sverige endast tre (!) ghetton, för att sedan öka till hela 130 år 2002. Bara två år senare, 2004, hade vi 157 utanförskapsområden.

    Folkpartiet presenterade denna undersökning flitigt innan dom började regera tillsammans med Alliansen 2006 och framåt (vem vågar sig på en gissning hur många det är nu 2012?). Det hade varit synnerligen kontraproduktivt att fortsätta presentera den antar jag, med tanke på att den nya makten fortsätter på samma inslagna politik - och mer därtill.

    Efter valet så röstade 7 partier i Riksdagen för att mångkulturen numera ska ingå i Svea Rikes Grundlag (plus lägg till att vi har en ständigt kraftig ström av invandrare varje år) så får vi rimligen anta att "mångkulturspräglande" områden också ökar i samma takt.

    (Den som vill veta mer om detta, t ex om du inte vet vad ghetto betyder och vad som definieras som detta kan googla på utanförskapsområden, utanförskapsindex osv.)

    Därför undrar jag - av ren nyfikenhet - således om du bor i ett sådant område och om du trivs osv.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bor du mångkulturellt?
  • Hermioney
    Asteria skrev 2012-02-25 04:48:34 följande:
    Sant. I USA har man kommit längre, där räknas man som Amerikan från den dagen man får ett medborgarskap och ingen ifrågasätter rätten till att vara en Amerikan. Jag tror däremot att det beror på USA:s historia, USA kom till på grund av utomstående som flyttade och invandrade dit. Alla som inte tillhör ursprungsbefolkningen, har i grund och botten invandrande förfäder. Det finns nog en annan mentalitet där kring vad ett medborgarskap innebär.  Intressant nog så tror jag att Europa kan lära sig ett och annat från USA gällande "the melting pot". Här talar vi om begreppet mångkultur (multiculturalism) som är problematisk, i USA handlar det istället om "cultural pluralism".
    men skillnaden är att i USA måste du anpassa dig till samhället, det måste du inte i Sverige
  • lykantrophona

    Jag trivdes bättre i min stadsdel när den var mer "mångkulturell" (eller, egentligen bara mindre dyr). Nu är väl Södermalm trevligt på många andra sätt, men det har blivit för snobbigt för mig. Kan absolut tänka mig att bo i någon förort med fler invandrare.

  • TrendyFarsa

    Har bott i "Kulturområden" i Sverige, Frankrike och Norge under ett stort antal år. Bor numera på Östermalm/Gärdet och stortrivs!!

    Never again...

  • Ingrid Bergman
    TrendyFarsa skrev 2012-03-02 16:04:30 följande:
    Har bott i "Kulturområden" i Sverige, Frankrike och Norge under ett stort antal år. Bor numera på Östermalm/Gärdet och stortrivs!!

    Never again...
    Hur känns det att bo bland alla Judar?
  • TrendyFarsa
    Ingrid Bergman skrev 2012-03-02 16:54:24 följande:
    Hur känns det att bo bland alla Judar?
    Judar? Vilka Judar? Och finns det judar här så slipper dom, till skillnad från Malmö, uppleva hotelser och trakasserier från Maud Olofssons nybyggare.

    Dom hoten är så allvarliga att till och med Simon Wiesenthal center varnar judar för Malmö.

    Men nej, har inte sett några judar här så jag vet inte vad jag ska säga om det faktiskt. Har inte sett några samer heller för den delen. Förstår inte vart du vill kommaObestämd 
  • Tidsresenären 2012
    lykantrophona skrev 2012-02-29 23:09:20 följande:
    Jag trivdes bättre i min stadsdel när den var mer "mångkulturell" (eller, egentligen bara mindre dyr). Nu är väl Södermalm trevligt på många andra sätt, men det har blivit för snobbigt för mig. Kan absolut tänka mig att bo i någon förort med fler invandrare.
    Vill du byta med mig?
    Seriös fråga.
  • hedersknyffel
    Asteria skrev 2012-02-25 04:48:34 följande:

    Sant. I USA har man kommit längre, där räknas man som Amerikan från den dagen man får ett medborgarskap och ingen ifrågasätter rätten till att vara en Amerikan. Jag tror däremot att det beror på USA:s historia, USA kom till på grund av utomstående som flyttade och invandrade dit. Alla som inte tillhör ursprungsbefolkningen, har i grund och botten invandrande förfäder. Det finns nog en annan mentalitet där kring vad ett medborgarskap innebär.  Intressant nog så tror jag att Europa kan lära sig ett och annat från USA gällande "the melting pot". Här talar vi om begreppet mångkultur (multiculturalism) som är problematisk, i USA handlar det istället om "cultural pluralism".

    Medborgarskap är bra att ha, Fråga Mr King (Rodney eller Martin) så får du veta. I USA handlar det så "vitt" jag vet om ren Racism (rasism).
    Det sista som lämnar kroppen är den svarte mannen...
  • hedersknyffel
    Ingrid Bergman skrev 2012-03-02 16:54:24 följande:
    Hur känns det att bo bland alla Judar?

    "ironi på familjeliv, akta dig"
    Det sista som vi tog livet av var JESUS...
  • TrendyFarsa
    hedersknyffel skrev 2012-03-03 02:42:34 följande:
    "ironi på familjeliv, akta dig"
    Om det var ironi så är jag nog för korkad för att förstå den i det här fallet.
  • Mandel

    Jag bor inte mångkulturellt och jag trivs och vill inte flytta utan ser snarare att folk från andra länder flyttade hit, men de vill inte bo i eller utanför byhålor på landet...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Daffy

    Nej, och det är jag så himla glad för!
    Bodde i de värsta Stockholmsförorterna i nästan 10 år. Det var som att bo i krigshärjade områden.

  • lykantrophona
    Tidsresenären 2012 skrev 2012-03-03 02:10:43 följande:
    Vill du byta med mig?
    Seriös fråga.
    Inte så enkelt att "byta" när jag bor hemma hos familjen ännu. Dessutom ska jag flytta till Uppsala för att plugga inom kort. Får se var jag hamnar där. :)
  • Snäll men inte tråkig
    Tidsresenären skrev 2012-02-23 19:51:35 följande:

    1990 hade Sverige endast tre (!) ghetton, för att sedan öka till hela 130 år 2002. Bara två år senare, 2004, hade vi 157 utanförskapsområden.

    Folkpartiet presenterade denna undersökning flitigt innan dom började regera tillsammans med Alliansen 2006 och framåt (vem vågar sig på en gissning hur många det är nu 2012?). Det hade varit synnerligen kontraproduktivt att fortsätta presentera den antar jag, med tanke på att den nya makten fortsätter på samma inslagna politik - och mer därtill.

    Efter valet så röstade 7 partier i Riksdagen för att mångkulturen numera ska ingå i Svea Rikes Grundlag (plus lägg till att vi har en ständigt kraftig ström av invandrare varje år) så får vi rimligen anta att "mångkulturspräglande" områden också ökar i samma takt.

    (Den som vill veta mer om detta, t ex om du inte vet vad ghetto betyder och vad som definieras som detta kan googla på utanförskapsområden, utanförskapsindex osv.)

    Därför undrar jag - av ren nyfikenhet - således om du bor i ett sådant område och om du trivs osv.


    Din rubrikfråga blir ju helt omöjlig att svara på eftersom du verkar likställa mångkulturellt område med officiellt utanförskapsområde.

    Jag bor i ett mångkulturellt område om man med det menar ett område där det bor människor med rötter i många olika delar av världen. Andelen människor med  invandrarbakgrund är rätt mycket högre än i många andra delar av kommunen och människorna som bor här har rötterna  i väldigt många olika länder. Så ja, området är mångulturellt i ordets egentliga bemärkelse.

    Men jag gissar att du trots det inte skulle anse att området är mångkulturellt eftersom det inte finns med på polisens lista över utsatta eller särskilt utsatta områden och inte är ett officiellt utanförskapsområde.

    Kan tillägga att området vare sig är något paradis eller helvete utan ett ganska vanligt arbetarklass / lägre medelklass-område.
  • OscarWilde
    Feminina skrev 2020-02-06 21:13:50 följande:

    Då tråden är 8 år gammal har nog en del hänt sedan dess Glad


    Precis. Massinvasionen startade omkring 2012-2013.
    Ofattbart.
  • Noname00
    Feminina skrev 2020-02-06 21:13:50 följande:

    Då tråden är 8 år gammal har nog en del hänt sedan dess Glad


    Har bott i flera mångkulturella områden, det har hänt en del på 8 år, tyvärr inte till det positiva.
Svar på tråden Bor du mångkulturellt?