• Anonym

    Hjälp! Har ont i magen i vecka 20

    Jag är gravid i vecka 20, har ont på höger sida av magen, ganska långt ner. Vad kan detta vara och bör jag kolla upp det? Det gör inte jätteont men det ömmar rejält. Jag bar en bilbarnstol idag som var rätt så tung, kan detta ha orsakat ömmandet? Jag är orolig och har inte känt av sparkar ännu så är extra orolig! (men var på rul förra veckan och allt såg bra ut då!) det är inte såå troligt att det är missfall va? Någon som vet? Hjälp mig.!

  • Svar på tråden Hjälp! Har ont i magen i vecka 20
  • Anonym

    Min först tanke är blindtarmen. Men du kanske bara har stäckt dig lite?

    Själv fick jag fruktansvärda magsmärtor i v 22 , men det var ingen fara, hon är 7 år nu och jag har fött två barn tille efter det.

  • Anonym

    Du blöder inte va? Blödning + smärta ska alltid kollas upp!

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 20:16:59 följande:
    Min först tanke är blindtarmen. Men du kanske bara har stäckt dig lite?

    Själv fick jag fruktansvärda magsmärtor i v 22 , men det var ingen fara, hon är 7 år nu och jag har fött två barn tille efter det.
    Tror inte det är blindtarmen, säker kan jag ju inte vara men då borde det ju göra jätteont, nu känns det ju bara som om det är ömt om man säger så. Vad berodde dina magsmärtor på då? 
  • Anonym

    Glömde: oroa dig inte över sparkarna. Min min fjärde grav kände jag inget förrän i v 20 och då kände jag i v 14 gången innan. Så det behöver inte betyda något

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 20:18:03 följande:
    Du blöder inte va? Blödning + smärta ska alltid kollas upp!
    Nej, ingen blödning, då hade jag åkt in till akuten direkt! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 20:19:19 följande:
    Glömde: oroa dig inte över sparkarna. Min min fjärde grav kände jag inget förrän i v 20 och då kände jag i v 14 gången innan. Så det behöver inte betyda något
    Okej, tack! Hoppas jag får känna det snart :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 20:18:44 följande:
    Tror inte det är blindtarmen, säker kan jag ju inte vara men då borde det ju göra jätteont, nu känns det ju bara som om det är ömt om man säger så. Vad berodde dina magsmärtor på då? 
    Vet inte. Det gjorde verkligen asont, jag var säker på att det var riktiga värkar, men sen gick jag en vecka över tiden
  • Oförglömlig

    Kan vara livmodern å leganent mm som växer å ömmar lite pga att livmodern blir större. Har själv ont typ i höjd med höftbenet in i magen på både höger å vänster sida. Bm säger att de växer Att de är därför. Ring till förlossningen å fråga en bm dör va de tycker du ska göra. Du kan ju åka in å kolla med om du är mycket orolig.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 20:21:16 följande:
    Vet inte. Det gjorde verkligen asont, jag var säker på att det var riktiga värkar, men sen gick jag en vecka över tiden
    Okej. Hoppas det inte är något för min del heller. Är jätteorolig för missfall. Men det är inte så vanligt med missfall såhär sent va? Vad jag har uppfattat det som iallafall. 
  • Anonym
    Oförglömlig skrev 2012-02-24 20:22:42 följande:
    Kan vara livmodern å leganent mm som växer å ömmar lite pga att livmodern blir större. Har själv ont typ i höjd med höftbenet in i magen på både höger å vänster sida. Bm säger att de växer Att de är därför. Ring till förlossningen å fråga en bm dör va de tycker du ska göra. Du kan ju åka in å kolla med om du är mycket orolig.
    Okej det är ungefär där som jag har ont också. Fast bara på höger sida. 
  • Anonym

    Men någon som vet om tunga lyft kan orsaka missfall? Jag bar ju som sagt en rätt så tung bilbarnstol idag, men inte så långt, från bilen till mitt hem ca 50 meter, kan det ha varit farligt? Jag blir så nojjig. 

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 20:31:49 följande:
    Okej. Hoppas det inte är något för min del heller. Är jätteorolig för missfall. Men det är inte så vanligt med missfall såhär sent va? Vad jag har uppfattat det som iallafall. 
    Nej, det är väldigt sällsynt, typ 1 % och då räknas ju alla i statistiken; älde mammor, narkomaner, alkoholister, mammor som har försvagad livmoderhals, går på mediciner etc.  Risken för en vanlig sund och frisk kvinna är väldigt liten
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 20:37:01 följande:
    Nej, det är väldigt sällsynt, typ 1 % och då räknas ju alla i statistiken; älde mammor, narkomaner, alkoholister, mammor som har försvagad livmoderhals, går på mediciner etc.  Risken för en vanlig sund och frisk kvinna är väldigt liten
    Okej. Jag ingår inte i någon av de kategorierna så risken är så gott som obefintlig för mig då. Kan nog kanske slappna av en smula då. Tack för ditt svar! :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 20:35:03 följande:
    Men någon som vet om tunga lyft kan orsaka missfall? Jag bar ju som sagt en rätt så tung bilbarnstol idag, men inte så långt, från bilen till mitt hem ca 50 meter, kan det ha varit farligt? Jag blir så nojjig. 
    Det är en myt att tunga lyft orsakar missfall, det är om man har en sk riskgraviditet som det kan vara farligt med ansträngning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 20:39:50 följande:
    Det är en myt att tunga lyft orsakar missfall, det är om man har en sk riskgraviditet som det kan vara farligt med ansträngning.
    Jaha okej, tack för svaret :)
  • Oförglömlig

    Har ju hört att de tidigt kan ge missfall de första veckorna. Men vet inte va jag tror om de. Har burit min son på 12 kg sedaan jag blev gravid. Handlat mat själv med sonen vilket slutar i att jag bär son 12kg och matkasse på Andra armen. Är nu i v32 och får ont ibland av å bära tungt. Får molvärk å i bland sammandragningar. Prata med din bm om du är orolig:) och lycka till med kommande bebis:)

  • Wielkip

    Får håll jättelätt, känns som knivhugg lite snett ovanför höftbenen in mot naveln.
    Ibland ena sidan ibland båda. Fått sen vecka 20-nånting, tror det är ligamenten :) det kan göra riiikrigt ont!

  • Coyote

    Du har säkert sträckt ett ligament, det gör ont, men är inte farligt. Det kan ha kommit av att du bar stolen, men det är heller ingenting som du ska oroa dig för. Bär på, så länge du orkar, men akta ryggen!

Svar på tråden Hjälp! Har ont i magen i vecka 20