• Anonym (Kaffedraken)

    Skola in storebror hos dagmamma när tvillingarna har kommit?

    Vi ska få tvillingar i sommar, och har sedan tidigare sökt plats hos dagmamma för våran äldre son som fyller två i september. Vi har ansökt om plats från mitten på augusti, det gjorde vi redan innan jag blev gravid igen. Han är hemma med pappa nu under våren.

    När vi fick reda på att vi skulle ha barn igen så funderade vi på om vi skulle ha storebror hemma eller om han ändå skulle börja hos dagmamma 15 timmar/vecka. Nu när vi har fått veta att det är tvillingar känns det ändå som att det bästa är att han börjar hos dagmamman ändå, eftersom jag kommer att ha svårt att hinna leka med honom hemma.

    Vi bor ganska långt från andra barn, vi har öppen förskola en gång i veckan, men det är inte så många andra barn där.  Så han får inte så mycket kontakt med andra barn i dagsläget.

    Hur har ni gjort? Har ni haft storasyskon hemma, på dagis 15 timmar, eller har ni ansökt om utökad tid (vilket jag förstått att man kan göra om barnet behöver mer stimulans)?

  • Svar på tråden Skola in storebror hos dagmamma när tvillingarna har kommit?
  • Anonym (Kaffedraken)

    mina små kom just när store bror blev 18månadr han har gått på dagis sen strax efter han blev 1 år.
    nu går han 25 timmar/vecka (vi har fler timmar i våran kommun.
    Våran stora  älskar att gå på dagis och vi kan behöva den tiden itill att få lära känna våra nya killar.
    Men alla barn är olika.
    Lyccka till!!    

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kommer behöva tiden för dig själv och dina tvillingar. Jag rekommenderar att du försöker ha honom hos dagmamma några dagar i veckan. Utökad tid kanske blir lite för stor omställning i alla fall i början men försök få till så att pappan kan lämna eller hämta de dagar som han är på förskola.
    Jag har 24h för mina barn. (De var fler timmar när vi bägge jobbade.) Min sambo lämnar och jag hämtar. Hämtningen är en stressig tid på dagen för jag måste lämna bebisarna utanför för att lyckas hämta de äldre.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Förresten jag glömde, grattis till tvillingar!
    Personligen tycker jag det är mycket roligare att vara hemma med tvillingarna än tidigare föräldraledigheter eftersom det händer mer på dagen och de har glädje av varandra redan från början.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svaren. Vi funderar nu på att ha inskolning redan till början av juni, så kan han gå några timmar i veckan fram till dess att tvillingarna kommer (maken är hemma på sommarlov då) så är han lite van vid dagmamman redan innan.

Svar på tråden Skola in storebror hos dagmamma när tvillingarna har kommit?