Inlägg från: Nasrin |Visa alla inlägg
  • Nasrin

förstöra heliga skripter

JTA skrev 2012-03-06 22:15:10 följande:
    En konstnär kan vilja avbilda profeten för att testa om konsten har gränser. Där har du en anledning. Eftersom du tydligen har läst mina inlägg känner du till anledningen. Ändå fortsätter du att tjata om att det verkar konstigt att utan anledning vilja avbilda profeten. Är inte det konstigt?

Kan du läsa?
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-03-07 07:25:28 följande:
    465 inlägg på 10 dagar bevisar motsatsen, det här är en fråga som berör
    En debatt är alltid en framgång, oavsett utgången.

400 av de inläggen handlar snarare om att förstå hur du tänker och varför du ens tänker på detta (istället för typ världssvält), ingen är ett dugg provocerad eller ens bryr sig om syftet av tråden om du trodde det
  • Nasrin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-03-07 19:30:27 följande:
    Intressant att du enbart bemödar dig med att "bemöta" det och inte svaret på din fråga som jag skrev.

jag mötte det jag tyckte var en intressant reflektion som tillförde något i diskussionen.
  • Nasrin
    The Morticia skrev 2012-03-07 19:42:28 följande:
    Men så kan man ju för tusan inte resonera. Bara för att du gillar Muhammed så betyder inte det att jag gör det och att jag måste behandla honom på något speciellt vis. Jag älskar inte Muhammed, utan tycker att han var allt annat än ett föredöme. Så varför anser du att jag som har en totalt motsatt känsla för Muhammed inte får avbilda honom på vilket sätt jag vill? Varför skulle din vilja och känsla vara mer legitim än min?

Så, om du inte älskar honom eller ens bryr dig om honom varför en vilja att avbilda honom?
  • Nasrin
    Toboas skrev 2012-03-07 20:05:33 följande:
    Men om jag avbildar honom när han har sex med en 9-åring så är det ju historiskt korrekt även om många ändå anser det vara ett oetiskt beteende. Hur ställer du dig till det?
    Fel, många källor säger att Aisha var 16-17 n'r äktenskapet fullbordades.

Dock var det vanligt att man i Sverige på den tiden gifte sig med 9-10 åringar och att man som 11-12åring fick sitt första barn. Hur ställer du dig till det?  
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-03-07 20:48:40 följande:
    förutom att du själv verkar iaf en smula provocerad så kanske tråden kan visa att det inte finns någon anledning att vara rädd för att avbilda profeten eller vanhedra koranen!?

Jag är inte ett dugg provocerad utan otroligt faschinerad över ditt starka intresse för Islam och vår Profet, det är därför jag inte kan slita mig från tråden. Jag vill förstå ditt intresse och kanske även göra lite dawah Du verkar mottaglig för ett bättre liv
  • Nasrin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-03-07 22:02:56 följande:
    Så du menar att svaret på din fråga inte tillförde något? Samma med andra som har svarat på din fråga antar jag, eftersom du inte har bemött deras inlägg heller. Vill du ens ha svar på den frågan/diskutera?
    Har du inte svenska som modersmål? Vill du ha lite material om syftning på svenska?
  • Nasrin
    JTA skrev 2012-03-07 21:08:48 följande:
    Samtidigt som du ihärdigt påpekar att ingen blir provocerad av TS och att det inte finns någon mening med att avbilda profeten, så klarar du inte att titta på en (vördsam) bild av profeten och ignorerar både mina och Selfish förslag på goda anledningar att göra karikatyrer av profeten. Varför tror du att någon skall ta dina argument på allvar?

Kan du läsa var min fråga. Jag tyckte jag skrev att jag inte är intresserad av att besvara dig efter din första kommentar till mig? Svårt att förstå skriven svenska?
  • Nasrin

JTA skrev 2012-03-07 22:12:10 följande:
    Flera traditioner som betraktas som autentiska av sådana muslimer som du säger entydigt att Aisha var nio månår (ca 8,7 solår) när Muhammad sexade med henne första gången. Menar du alltså att du ifrågasätter dessa traditioners autenticitet? På vilka grunder då i så fall?

De allra flesta anser att det var fel även då. Hur ställer du dig till Muhammeds äktenskap med Aisha?

Hänvisar mitt svar till tidigare inlägg 456, 470 och  487.

• Nasrin
    JTA skrev 2012-03-07 22:16:43 följande:
    Men det hänger ju inte ihop. Du försöker febrilt förstå dig på vad TS är ute efter - eller åtminstone låter du påskina det - men vill inte läsa eller svara när t.ex. jag serverar ett svar på den frågan. Jag antar att du deltar i tråden för att diskutera TS. Det är inte rimligt då att du låtsas som att vissa svar inte finns, bara för att du bestämt dig för att inte läsa dem. Dvs om du vill verka det minsta trovärdig.

Vännen, hur ska jag förklara för dig så att du förstår? Ditt första inlägg till mig var så otrevligt och respektlöst att du inte förtjänar ett enda vettigt försök av mig att svara dig, till skillnad från ts som faktiskt tillfört intressanta aspekter i ämnet. Kan jag bli tydligare?
  • Nasrin
    JTA skrev 2012-03-07 22:21:50 följande:
    Alltså, du behöver inte svara mig. Jag får ju ingenting av dig utan ger dig någonting: Förståelse. Du kan inte tjata om att få ett svar och samtidigt ignorera svar. Men det är som sagt helt upp till dig, mig ger det ingen mer förståelse att diskutera detta med dig. Vad jag svarat dig är endast konventionell och etablerad kunskap. Du har att läsa och lära.
    Jag har inte bett dig/tjatat på dig om någonting, varken svar eller deltagande i diskussionen.
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-03-08 07:31:47 följande:
    Man kan vilja avbilda profeten för att man Ogillar honom. 

Så, han har en betydelse för dig i ditt liv?
  • Nasrin
    The Morticia skrev 2012-03-08 08:27:30 följande:
    Jag kanske direkt ogillar honom och tycker att han och hans religion fördärvar människor och vill uttrycka detta genom en ful teckning....varför inte?
    Det kvittar vad anledningen är. Svara på min fråga.

Känner du till något om Islam? HAr du läst Koranen?

Vad var din fråga? 
  • Nasrin
    JTA skrev 2012-03-08 22:19:19 följande:
    Aha, så du är ute efter en förklaring till TS personliga övertygelse? Du kan inte nöja dig med en plausibel anledning föreslagen av någon annan, t.ex. mig? Varför?

Har du någon annan anledning till detta nu, än den du tidigare uttryckt (att jag började den här diskussionen med att uttrycka mig nedlåtande)?

Du fick svar varför du inte förtjänat min tid.
  • Nasrin
    The Morticia skrev 2012-03-10 19:57:57 följande:
    Jag gillar inte pedofiler och lögnare.
    Frågan är snarare vad i hela friden det är med honom som du gillar.

Min sambo är jätteduktig på att vara pappa. Han är fantastisk i sitt jobb. Han sköter mycket av hushållet och trädgården. Han är humanist, demokrat och en fin vän och medmänniska.
    Han har ingen pedofil läggning och han ljuger inte för folk om att han har någon magisk kontakt med högre väsen.

Detta gör honom faktiskt till en oerhört mycket finare människa än vad Muhammed ens kunde drömma om att vara. Så om du ska avguda en person för att han har fina egenskaper så kan du få min mans mailadress och överösa honom med dyrkan. Det skulle han nog gilla.

Det låter som om din man följer Profeten väldigt bra, du ska vara stolt!
  • Nasrin
    The Morticia skrev 2012-03-10 22:05:39 följande:
    Min man är ateist.

Jo det förstod jag, men han följer vår Profet gällande vad du berättat om honom
  • Nasrin
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 22:09:10 följande:
    Detta var skrivet till Nasrin vilket man tolkar att du besitter stora kunskaper i den religionen. Fast här måste jag visa att så inte är fallet och att du genom ditt inlägg till mig visar brister i dina kunskaper om islam, grava brister tom. Så här skrev du "Så om du ska avguda en person för att han har fina egenskaper". Den enkla saken som vem som helst vet om islam är att muslimer inte avgudar profeten saw. Det är Allah swt allena som vi avgudar. Profeten var inte gudomlig, han var en människa, levde och dog precis som alla andra människor. 
  • Nasrin
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 22:30:30 följande:
    Fast om du läser om vad pedofili betyder (VG kolla wikipedia) och sedan läser profetens sira (kolla även där vad termen betyder. Det finns böcker om det) så kommer du att förstå att han inte var det. Att kalla honom lögnare för att du inte tror på Gud gör inte honom till en lögnare. Han var välkänd som den sanne och fromma personen i hela arabien. När han började inbjuda folk till islam gjorde han det med sina släkt och folk. Han gick upp på ett berg och ropade "Oh folk av den och den (nämnde folken efter sina stammar/familj)". När de kom dit frågade han "Om jag säger er att det finns en armé bakom det här berget som vill attackera er, skulle ni tro mig?" Alla sade att de skulle göra det. Han kallades As-Sadiq Al-Amin, om jag översätter det rätt blir sannfärdig och pålitlig. Är din man det, dvs ALLA i Europa bevittnar om att han är den mest sanne man? 

Det är ju fint att din sambo är en riktig man i ett samhälle där manlighet existerar bara hos några. Jag förstår att du är stolt över honom, det är så män ska handla. Fast å andra sidan finns inget speciellt hos din man om du frågar mig. Som sagt det är egenskaper som alla män ska ha. Skillnaden mellan han och profeten är att det inte finns garantier för din man,  att han fortsätter med dessa egenskaper. Nånstans och nångång kommer det att brista. Profeten saw däremot, han fortsatte att ha dessa egenskaper även under förtryck vilket jag tror att ingen människa kan göra om man utsätts för samma förtryck och förföljelse. När han fick makten över Mecka let han sina fiender gå fria. Dessa fiender som förtryckt, förföljt och dödat hans kompanjoner i många år gick fria. Så nej, din mans egenskaper är nothing jämfört med vår profets egenskaper. Och nej, jag avgudar ingen annan förutom Allah swt, varken min profet som jag älskar mer än mina barn och ej heller din man fast han är en vanlig man med synder och brister. 
    MashaAllah! Allahu Akbar.. Må Allah belöna dig för detta fina svar.
  • Nasrin
    The Morticia skrev 2012-03-10 22:44:03 följande:
    Okej. Han kanske inte var en lögnare. Han kanske själv trodde på det han pantade i folk. Han var nog bara lite psykiskt labil och led av vanföreställningar. Det är faktiskt det mest troliga egentligen...

Om jag säger att jag har snackat lite med ett högre väsen och att det står en arme bakom det här berget (föreställ dig ett) tror du på mig då? Varför tror du på det ena men inte det andra?
    Tycker du inte att det är inte så lite sjukt att älska en död person som du aldrig har träffat mer än dina egna barn? Vilken vidrigt usel förälder man är i så fall. Ursäkta, men det är faktiskt min uppriktiga åsikt kring personer som resonerar så i största allmänhet och ingen personlig kränkning mot dig.
    Vad är det som får dig att tro att du och din tro är den som är normal? Är vi troende psykiskt störda enligt dig? Känns otroligt dömande att tänka så.
Svar på tråden förstöra heliga skripter