• Cicek
    Äldre 26 Feb 10:29
    3812 visningar
    12 svar
    12
    3812

    Hur bädda mjuklift till bebis som kommer nu i mars?

    Vår son är här om ca 3 veckor och igår kom jag på att jag inte vet hur vi ska bädda barnvagnen till honom.. Vi har en Emmaljunga med Quadrolift. Hur har ni gjort?? Det finns något slags skydd i botten men det var inte alls så mjukt som jag trodde, så jag har bullat upp under så det är liite mjukare nu. Däremot sitter skyddet liksom fast i liften så det går inte att sätta ett lakan runt, vilket jag tänkte vore smart när han kräks eller om blöjan skulle läcka eller något.. Finns det madrass att köpa till, eller fungerar det bra om man lägger en tjock fleecefilt i botten och ett lakan runt den?

    Sen undrar jag vad ni haft över, räcker det med en filt? Han kommer ju ligga där i vagnen med en fleeceoverall som vi har kvar från när storebror föddes.. men nu sitter jag och funderar på om det inte blir jäkligt varmt med fleeceoverall och filt över det! Eller??

    Börjar få lite panik här, 3 veckor kvar och jag har glömt ALLT :P Hjälp mig!!

  • Svar på tråden Hur bädda mjuklift till bebis som kommer nu i mars?
  • Havsju­ngfrun
    Äldre 26 Feb 10:39
    #1

    Fleeceoveralla och filt behövs nog utomhus. Ev. täcke också beroende på kyla. Konstigt att det inte går att lägga i ett lakan...

  • Äldre 26 Feb 10:46
    #2

    Min bebis kom i april förra året. Jag hade ett par vikta handdukar under och sen ett litet lakan över det. Finns att köpa, jag sydde själv.  Fleece kanske är bättre än handduk i mars. Det finns madrasser och köpa men de passar ofta inte i mjukliftar, är svindyra och ofta är mjukliften grund så att barnet kommer upp lite läskigt högt vid kanten då.

    Vi köpte ett vagntäcke, alltså ett stoppat täcke med påslakan som vi hade över när det var kallt ute. Längre fram på våren hade vi 1-2 filtar över honom. Vi hade dock aldrig overall, han var så liten och det var lättare att bara bädda om honom ordentligt och sen en mössa på såklart. 

    Det blir ju väldigt varmt inne i vagnen där de ligger skyddade för vind med varm stoppning på alla sidor, och det är knökigt att ta av och på overall på en sån liten. Särskilt om du ska gå in i affärer blir det ju supervarmt för honom med både overall och filt, och väldigt bökigt att ta av honom overallen mitt ute i affärer. Så jag skulle rekommendera att du tar overallen om ni ska ut på en riktig långpromenad och det är kallt, men annars att du bara bäddar om honom ordentligt och mössa på om ni ska gå och handla eller gå en kortare sväng.

  • Äldre 26 Feb 10:54
    #3

    Till min qudrolift köpte jag en bit skumgummi (finns i olika tjocklekar att köpa) och klippte till en madrass som passade liften.
    Lade sen en bit plastad frotte uppepå madrassen som skydd och på det klippte jag av ett mina lakan och fållade kanterna till lakan i  liften.
    Sydde även ett örngott och en kudde med kuddstopp i och ovanpå kudde lade jag en liten handduk ifall barnet skulle kräkas.
    Man kan naturligtvis köpa madrass och kudde.
    Obs jag tog bort den där fluffiga dynan som är i liften innan jag lade i madrassen.
    Tänk på att locket på liften är lite vadderad så det värmer också och det blir väldigt varmt i liften.
    Till min tös som jag fick i augusti hade jag i vintras bara en overall och en fleece filt på i liften och hon var aldrig kall.

  • Cicek
    Äldre 26 Feb 11:03
    #4
    jamila2000 skrev 2012-02-26 10:54:42 följande:
    Till min qudrolift köpte jag en bit skumgummi (finns i olika tjocklekar att köpa) och klippte till en madrass som passade liften.
    Lade sen en bit plastad frotte uppepå madrassen som skydd och på det klippte jag av ett mina lakan och fållade kanterna till lakan i  liften.
    Sydde även ett örngott och en kudde med kuddstopp i och ovanpå kudde lade jag en liten handduk ifall barnet skulle kräkas.
    Man kan naturligtvis köpa madrass och kudde.
    Obs jag tog bort den där fluffiga dynan som är i liften innan jag lade i madrassen.
    Tänk på att locket på liften är lite vadderad så det värmer också och det blir väldigt varmt i liften.
    Till min tös som jag fick i augusti hade jag i vintras bara en overall och en fleece filt på i liften och hon var aldrig kall.
    Aha, du tog alltså bort den där dynan som har någon slags fuskpäls på ena sidan? För jag hade ju tänkt ha den, men den var inte så mjuk och ska man ha någon skumgummi eller madrass ovanför den blir det ju jättehögt. Var kan man köpa skumgummi? Det låter bra, är inte så sugen på att köpa en riktig madrass för det lär ju kosta hur mycket som helst :)

    Jag kommer knappt ihåg hur vi gjorde när äldsta sonen föddes för det var för 6 år sedan, men sen är han född i början av februari också och då var det ju kallare än vad det kommer vara nu i mitten/slutet på mars.. så vi har kvar hans fleeceoverall t ex men jag börjar bli osäker på om det kanske blir för varmt om han dessutom ska vara nerbäddad i vagnen.
  • Mercur­ialis
    Äldre 26 Feb 11:04
    #5

    Första barnet föddes i början av mars. Jag bäddade mjukliften med en lammskinnsfäll i botten. En filt ovanpå barnet och sedan "locket" på.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cicek
    Äldre 26 Feb 11:05
    #6
    Lavish skrev 2012-02-26 10:46:47 följande:
    Min bebis kom i april förra året. Jag hade ett par vikta handdukar under och sen ett litet lakan över det. Finns att köpa, jag sydde själv.  Fleece kanske är bättre än handduk i mars. Det finns madrasser och köpa men de passar ofta inte i mjukliftar, är svindyra och ofta är mjukliften grund så att barnet kommer upp lite läskigt högt vid kanten då.

    Vi köpte ett vagntäcke, alltså ett stoppat täcke med påslakan som vi hade över när det var kallt ute. Längre fram på våren hade vi 1-2 filtar över honom. Vi hade dock aldrig overall, han var så liten och det var lättare att bara bädda om honom ordentligt och sen en mössa på såklart. 

    Det blir ju väldigt varmt inne i vagnen där de ligger skyddade för vind med varm stoppning på alla sidor, och det är knökigt att ta av och på overall på en sån liten. Särskilt om du ska gå in i affärer blir det ju supervarmt för honom med både overall och filt, och väldigt bökigt att ta av honom overallen mitt ute i affärer. Så jag skulle rekommendera att du tar overallen om ni ska ut på en riktig långpromenad och det är kallt, men annars att du bara bäddar om honom ordentligt och mössa på om ni ska gå och handla eller gå en kortare sväng.
    Haha då skulle du gillat min svärmors förslag: fleeceoverall + åkpåse INUTI liften :P Och sambon tyckte såklart det lät som en såååå bra idé. Att det blir krångligt att öppna upp i bussen/tunnelbanan/affärer osv nådde inte fram till honom :P

    Vad hade ni på bebisen för kläder i vagnen då? Vi har i stort sett bara långärmade bodies och byxor till honom i storlek 50-56, möjligtvis någon tjocktröja som är kvar sen storebror var bebis men jag tyckte det var rätt så bökigt. Men bara långärmad body + byxa (och mössa såklart) blir kanske lite kallt i vagnen i mars/april, eller?
  • Cicek
    Äldre 26 Feb 11:07
    #7
    Mercurialis skrev 2012-02-26 11:04:32 följande:
    Första barnet föddes i början av mars. Jag bäddade mjukliften med en lammskinnsfäll i botten. En filt ovanpå barnet och sedan "locket" på.
    Och bebisen hade overall också, eller?
  • Mercur­ialis
    Äldre 26 Feb 11:07
    #8
    Cicek skrev 2012-02-26 11:07:09 följande:
    Och bebisen hade overall också, eller?
    Ja, han hade en fleeceoverall i början.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cicek
    Äldre 26 Feb 11:19
    #9
    Lavish skrev 2012-02-26 10:46:47 följande:
    Min bebis kom i april förra året. Jag hade ett par vikta handdukar under och sen ett litet lakan över det. Finns att köpa, jag sydde själv.  Fleece kanske är bättre än handduk i mars. Det finns madrasser och köpa men de passar ofta inte i mjukliftar, är svindyra och ofta är mjukliften grund så att barnet kommer upp lite läskigt högt vid kanten då.

    Vi köpte ett vagntäcke, alltså ett stoppat täcke med påslakan som vi hade över när det var kallt ute. Längre fram på våren hade vi 1-2 filtar över honom. Vi hade dock aldrig overall, han var så liten och det var lättare att bara bädda om honom ordentligt och sen en mössa på såklart. 

    Det blir ju väldigt varmt inne i vagnen där de ligger skyddade för vind med varm stoppning på alla sidor, och det är knökigt att ta av och på overall på en sån liten. Särskilt om du ska gå in i affärer blir det ju supervarmt för honom med både overall och filt, och väldigt bökigt att ta av honom overallen mitt ute i affärer. Så jag skulle rekommendera att du tar overallen om ni ska ut på en riktig långpromenad och det är kallt, men annars att du bara bäddar om honom ordentligt och mössa på om ni ska gå och handla eller gå en kortare sväng.
    Sitter faktiskt och funderar på om du inte har rätt, om man bara ska köpa en fleecejacka istället och ha den i vagnen istället för overall. Men om man går ut med honom i sele, då kanske overallen behövs? Det är iofs en ergonomisk sele så benen hänger inte ner.. Då kanske det blir för varmt med overall då också?

    Varför kommer jag på allt det här när det är mindre än 3 veckor kvar?!?! Sambon är underbar också, "ööööh aah jag vet inte, kör på vad du tycker blir bäst"..
  • Havsju­ngfrun
    Äldre 26 Feb 11:52
    #10
    Cicek skrev 2012-02-26 11:05:46 följande:
    Haha då skulle du gillat min svärmors förslag: fleeceoverall + åkpåse INUTI liften :P Och sambon tyckte såklart det lät som en såååå bra idé. Att det blir krångligt att öppna upp i bussen/tunnelbanan/affärer osv nådde inte fram till honom :P

    Vad hade ni på bebisen för kläder i vagnen då? Vi har i stort sett bara långärmade bodies och byxor till honom i storlek 50-56, möjligtvis någon tjocktröja som är kvar sen storebror var bebis men jag tyckte det var rätt så bökigt. Men bara långärmad body + byxa (och mössa såklart) blir kanske lite kallt i vagnen i mars/april, eller?
    Oj, alldeles för varmt. Vi hade t.ex. oftast bara en tjockare kofta, mössa och en filt på bebisarna i bilen, blir ju jättevarmt.
  • Äldre 26 Feb 15:42
    #11

    Skumgummi finns att köpa på större tygaffärer
    Bor du nära Västerås så finns det på furulunds.
    Hur varmt det är i mars är ju svårt att veta nu  och sen beror det det ju var i landet man bor.
    Förutom en filt i liften så hade jag en extrafilt i vagnen som jag lade under liften att ta tilll om det blev för kallt.

  • Cicek
    Äldre 26 Feb 16:22
    #12
    jamila2000 skrev 2012-02-26 15:42:47 följande:
    Skumgummi finns att köpa på större tygaffärer
    Bor du nära Västerås så finns det på furulunds.
    Hur varmt det är i mars är ju svårt att veta nu  och sen beror det det ju var i landet man bor.
    Förutom en filt i liften så hade jag en extrafilt i vagnen som jag lade under liften att ta tilll om det blev för kallt.
    Bor i Stockholm :/ Ska kolla upp det i alla fall. Ja, det är tre veckor kvar så det är svårt att veta, men det har blivit såå mycket varmare bara de senaste dagarna så man undrar ju.. Extrafiltar är bra :)
Svar på tråden Hur bädda mjuklift till bebis som kommer nu i mars?