• Anonym
    Äldre 28 Feb 18:41
    30051 visningar
    156 svar
    156
    30051

    Någon som vet nått om citodon?

    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

  • Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?
  • Anonym
    Äldre 28 Feb 18:55
    #6

    De är en av de läkemedel som det är lättast att bli beroende av och det är väldigt lätt att falla tillbaka i ett beroende om du väl blir beroende...

  • Anonym
    Äldre 28 Feb 18:57
    #8

    Det är inte narkotikaklassat och det är inte speciella recept på dom.....

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 19:04
    #12

    jag trillade å fick muskelblödningar.. läkaren ville att jag skulle käka citodon då.. men juag sa nej.. jag fattade inte som att det var nått special recept på dom..

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 19:08
    #13

    tack för det svaret :)

  • Anonym
    Äldre 28 Feb 20:59
    #29
    Anonym skrev 2012-02-28 18:41:04 följande:
    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

    Jo du kan sälja dem på svart marknad för mycket pengar pga av att dem är recept belagda och klassas som drogpepparat
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 11:23
    #43

    Jag har ätit Citodon i flera år och har aldrig känt ett rus eller något annat. Kan äta dom som alvedon utan att något händer.
    Jag har även flera gånger druckit när jag ätit dom, utan att det hänt något. Min bror däremot fick de utskrivna efter en op och han klarade absolut inte av dem. Han spydde och blev jättesnurrig.
    Så det där med rus är nog väldigt individuellt.
     

  • Anonym
    Äldre 29 Feb 11:45
    #46
    JohannaHallberg skrev 2012-02-29 11:33:41 följande:
    Här är en föredetta pillertrillare!! 

    Jag började som sagt min piller-resa med citodon. Ganska vanligt att man börjar med det. Anledningen till att många inte "känner" något är för att man behöver ta lite högre dos för att känna något. Ts är orolig att ts bror missbrukar citodon, och gör han det så kan jag lova er att han tar mer än 1 st åt gången Flört

    De som tagit citodon under en längre tid och inte känner av dom någonting, ni ska veta att man blir väldigt snabbt tolerant mot tabletterna och det i sig är en form av beroende. 

    Oftast så övergår man efter ett tag till andra tabletter då citodon ej ger den effekt man vill ha eftersom man blir tolerant. I mitt fall blev det tramadol vilket är en förjävlig drog eftersom den är lätt att överdosera och man blir GRYMT beroende av den. Att sluta med sådana tabletter är helvetets helvete.

    Kan även tillägga att jag är en av dom som fått hallucinationer av dessa tabletter! Så jo, det går att få det. Men då snackar vi inte om era 3-4 tabletter om dagen utan mer 30 tabletter på en gång.

     
    Det var jag som skrev inlägg 43. Jag har ätit dom i ca 3 år för kraftiga endo smärtor, tar alltid max dos (500mg/30mg 2 tab, 3 ggr dagligen) och har alltid gjort det. Dock äter jag dom endast under ca 4-5 dagar i mån.
    Jag är inte beroende, inte heller tolerant. 
    Det kan vara lätt att trilla dit, som med alla droger, men så länge man har en sund syn på vad man stoppar i sig är inte tabletterna synonymt med missbruk. 
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 11:52
    #48
    JohannaHallberg skrev 2012-02-29 11:48:11 följande:
    Ja, men sen är det som såhär: Om du har en hög smärta och behöver ta citodon för att smärtstilla dig, då fungerar oftast tabletterna som just smärtstillande. Men om du mår alldeles utmärkt men ändå tar citodon så blir det en annan effekt. 
    Inte för alla, jag stoppat i mig citodon vid lätt huvudvärk, samt i förebyggande syfte med och inte känt något.

     
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 11:58
    #50
    JohannaHallberg skrev 2012-02-29 11:54:54 följande:
    Om man stoppar i sig såpass starka smärtstillande som citodon endast i förebyggande syfte, då har man problem.
    Nej, det behöver man inte ha. 
    Jag kan inte äta andra värktabletter pga min mage och därför finns bara citodon för mig. Man har problem om man äter de regelbundet varje dag, inte lite då och då.
    Jag får utskrivet ett 100 pack varje gång och det räcker nästan ett helt år för mig. Alla har inte problem vännen. 
     
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 12:03
    #53
    JohannaHallberg skrev 2012-02-29 11:59:56 följande:
    Nä men varför tar man smärtstillande när man inte har ont?  Jag går ju knappast och tar en panodil i förebyggande syfte? Sen borde du veta att det är paracetamol i citodon så du borde ju kunna äta panodil och alvedon
    Den vanligaste anledningen är att man vet att det kommer att göra ont. Tar man då smärtstillande innan, i förebyggande syfte, så kommer smärtan att vara mindre eller i bästa fall inte komma alls.
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 12:06
    #54
    JohannaHallberg skrev 2012-02-29 11:59:56 följande:
    Nä men varför tar man smärtstillande när man inte har ont?  Jag går ju knappast och tar en panodil i förebyggande syfte? Sen borde du veta att det är paracetamol i citodon så du borde ju kunna äta panodil och alvedon
    Jag vet mycket väl att det finns paracetamol i citodon, men panodil kan jag inte äta då jag inte tål povidon(är under utredning).
    Jag kan en tablett på morgonen innan jag går till jobbet t ex när jag vet jag ev kommer få ont under förmiddagen. Jag vet hur min kropp funkar och missbrukar inte, att jag skulle ha problem är bara trams och ganska förmätet av dig att säga. 
     
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 12:59
    #78
    Anonym skrev 2012-02-29 11:45:42 följande:
    Det var jag som skrev inlägg 43. Jag har ätit dom i ca 3 år för kraftiga endo smärtor, tar alltid max dos (500mg/30mg 2 tab, 3 ggr dagligen) och har alltid gjort det. Dock äter jag dom endast under ca 4-5 dagar i mån.
    Jag är inte beroende, inte heller tolerant. 
    Det kan vara lätt att trilla dit, som med alla droger, men så länge man har en sund syn på vad man stoppar i sig är inte tabletterna synonymt med missbruk. 

    Skiljer sig maxdoserna åt för person till person och hur avgörs i så fall det? Jag har en annan (högre) rekommenderad dos, och en "muntlig maxdos" som "tillåter" mig att ta ännu mer. Fast jag har nog aldrig tagit fullt, om jag inte minns fel.
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 13:08
    #81
    Sara62 skrev 2012-02-29 13:02:55 följande:

    När det gäller Citodon är det paracetamolet som avgör maxdosen, dvs samma aktiva ämne som i Panodil, Alvedon m fl.

    Inte fler än åtta tabletter per dygn. 

    Det är inte informationen jag fått från min läkare. Dock sa han att jag inte borde behöva äta så mycket speciellt länge.
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 14:59
    #89
    Magriffe skrev 2012-02-29 13:29:49 följande:
    Jag tror att citodon "underskattas"......många verkar inte se det som "värre än alvedon".....lite läskigt tycker jag.

    Kanske för att läkarna framhäver det som ofarligt?
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 15:07
    #91
    Anonym skrev 2012-02-29 14:59:09 följande:
    Kanske för att läkarna framhäver det som ofarligt?
    Lägg av. Det gör de inte. Problemet är väl snarare det motsatta att människor som verkligen har ont inte får citodon (eller liknande) utan uppmanas försöka med alvedon och ipren eftersom det finns en rädsla för att människor skall bli beroende. En rädsla som triggats upp oerhört på senare år.

    Naturligtvis är inga läkemedel ofarliga. Men att överdriva eventuell farlighet är lika illa som tvärtom.
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 15:51
    #93
    Anonym skrev 2012-02-29 15:07:20 följande:
    Lägg av. Det gör de inte. Problemet är väl snarare det motsatta att människor som verkligen har ont inte får citodon (eller liknande) utan uppmanas försöka med alvedon och ipren eftersom det finns en rädsla för att människor skall bli beroende. En rädsla som triggats upp oerhört på senare år.

    Naturligtvis är inga läkemedel ofarliga. Men att överdriva eventuell farlighet är lika illa som tvärtom.
    Precis exakt så är det för mig varenda gång jag träffar en ny läkare.
    Om jag hade fått en krona för varje gång jag hört "Du kan väl äta diklofenak tillsammans med en annan magtablett(glömt namnet)" hade jag varit rik nu.
    Jag får tjata och i stort sett börja lipa för att de ska fatta att jag inte tål något annat, fast de sitter med min journal och kan läsa i den.
    "Men du kan väl testa igen, du vet väl att det inte är bra att äta Citodon" och favvon "Ta den mat"...suck.
     
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 16:17
    #94
    Anonym skrev 2012-02-29 15:07:20 följande:
    Lägg av. Det gör de inte. Problemet är väl snarare det motsatta att människor som verkligen har ont inte får citodon (eller liknande) utan uppmanas försöka med alvedon och ipren eftersom det finns en rädsla för att människor skall bli beroende. En rädsla som triggats upp oerhört på senare år.

    Naturligtvis är inga läkemedel ofarliga. Men att överdriva eventuell farlighet är lika illa som tvärtom.

    Min gör. Men jag tar ändå bara när jag behöver. Så himla skönt dock att äntligen hittat en tablett som faktiskt funkar och inte ger mig några biverkningar.
  • Anonym
    Äldre 3 Mar 02:47
    Anonym skrev 2012-02-28 18:41:04 följande:
    Undrar om man kan missbruka dom så att man blir som "hög"? tror att min bror göra det.. så därför undrar jag om det går att få en typ kick av detta?  kan man bli beroende?

    Om du blandar citadon med alvedon så får du en morfin liknande rus.
  • Anonym
    Äldre 3 Mar 15:31

    Jag blir ibland hög av mina värktabletter, som är Citodon. Man behöver absolut inte överdosera eller blanda med andra tabletter / alkohol / knark för att det ska bli så, jag använder aldrig någonsin andra narkotiska preparat och knappt heller alkohol. Blandar ej alkohol med tabletterna.

    Ja, han kan bli beroende av Citodon.
    Det är min största skräck med att ha den medicinen som värktablett. Jag är noga med att inte ta tabletterna dagligen annat än i värsta nödfall och i så fall max 1 vecka i rad, sedan uppehåll. I vanliga fall tar jag tabletten ca 1 dag per vecka om det inte är urakut ont. Just som sagt pga skräcken att utveckla beroende.  

Svar på tråden Någon som vet nått om citodon?