• Trasan0606

Ta med ett paket välling i handbagaget till utlandet - oöppnat..?

Vi ska resa till Sri Lanka inom kort och mellanlandar i Doha och byter plan. Skrutten är allergisk mot massor av saker så jag kommer att ha med mediciner och krämer i handbagaget och vill även ta med ett paket Enago mjölkfrigröt. Har läst på Arlandas hemsida och man får ta med mat i handbagaget som man inte kan köpa på plats. Kommer även att packa ner flera förpackningar i resväskorna men OM bagaget kommer bort vill jag inte stå där helt utan. Då blir det liksom lite panik. Men...

...frågan är om det går att ta med en sån påse via tullen i t ex Doha (ligger i Qatar)? Det står Enago mjölkfri gröt på aluminiumpåsen på svenska men det hjälper inte mig där nere. Någon som rest med liknande i utlandet? Kan ett intyg av barnläkare på allergier hjälpa?

• Svar på tråden Ta med ett paket välling i handbagaget till utlandet - oöppnat..?
  • Marie 104

Jag hade vällingpulver i öppnad förpackning och diverse kex och frukt när vi for till Thailand.. Både dit och hem.. Var ingen som sa nått..
    Men däremot får man ju inte ha vätskor såsom vatten och läsk.. Men mediciner får du ha i plastpåsar med sån zip funktion..

• petra11

Mat ska nog inte vara något problem, det är vätskor man inte får ta med genom säkerhetskontrollen. Men måste ni verkligen gå genom tullen när ni byter plan?

• ladysoul77

Det har varit lugnt för mig! Fast jag har bara flugit i Europa (till Tyskland) Vet inte hur det är om man ska till t.e.x USA..

• Dr Mupp

Det som händer är att de kan tänkas öppna paketet för att kontrollera att pulvret inte är knark. Annars är det helt ok att frakta vällingpulver. Du kan ju be en läkare att skriva ett intyg på engelska att det är "formula" i förpackningen för säkerhets skull.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Ta med ett paket välling i handbagaget till utlandet - oöppnat..?