• Anonym (undra­r)
    Äldre 29 Feb 10:00
    4687 visningar
    33 svar
    33
    4687

    Har man rätt att ställa några som helst krav på Umgängesförälder!??

    undrar lite över detta...
    Har ett ex som inte vill sätta upp nått schema för barnen, inte tycker att han behöver skaffa nån bil, så jag får stå för hämtning och lämning... m.m..

    Har pratat med familjerätten men fått uppfattningen att "vi kan inte tvinga honom"....

    Finns det verkligen inga skyldigheter från hans sida??
    o måste JAG då i min tur ställa upp?

  • Svar på tråden Har man rätt att ställa några som helst krav på Umgängesförälder!??
  • TiLo
    Äldre 29 Feb 13:11
    #21
    BioBonus skrev 2012-02-29 13:00:52 följande:
    Tvåårsregeln du blev tipsad om gäller inte mitt bolag till exempel. Där skall det vara inom ett år efter skilsmässan. Så kolla upp det innan du tar försäkringen som en parameter i huruvida du ska eller inte ska kontakta en advokat.
    Nej, och har du inte ett öre att lägga på det så ska du ju inte göra det. En eventuell försäkring täcker inte hela beloppet, du måste ff betala en del själv.
    oj är det så olika alltså?? Ja då måste man ju kolla upp vad ens hemförsäkring säger först. Men som sagt det kostar ändå.
  • Anonym
    Äldre 29 Feb 13:44
    #22
    BioBonus skrev 2012-02-29 11:00:34 följande:
    Fast det kan bli tvärtom. Att en dom gör att saker och ting lugnar ner sig. Ni får ett avtal som ni båda ska följa. Följer han det inte så kan du ansöka om verkställan.

    Och hur är förhållandet till pappan idag? Känns inte som om det är din favoritperson direkt:) Så kan det bli värre? Ibland måste man sätta ner foten och tydligt säga att nu räcker det.

    Du kan ju be ditt ombud skriva ett brev där du berättar att du ämnar ta frågan till TR, men självklart hellre ser att ni löser det utanför rätten, och skulle han kunna tänka sig att skriva ett gemensamt avtal som är juridiskt bindande så slipper ni förhandlingar och utredningar...
    Om pappan får en dom på att han ska hämta och lämna barnen så är det upp till honom om han gör det eller inte, han kan inte tvingas genom "verkställan" det är bara bf som kan tvingas genom verkställan att se till att umgänget blir av om nu denne förhindrar umgänge.
    Finns det en dom på att uf ska hämta och lämna så har bf inga skyldigheter mer än att se till att barnen är klara när uf ska hämta.
  • Äldre 29 Feb 13:50
    #23

    Om du vänder dig till tingsrätten kan du bara yrka något för egen räkning, inte för pappans räkning. Så tinget hjälper inte om du vill att han ska ha barnet mer tid.


    42.
  • Äldre 29 Feb 13:52
    #24
    Anonym skrev 2012-02-29 13:44:22 följande:
    Om pappan får en dom på att han ska hämta och lämna barnen så är det upp till honom om han gör det eller inte, han kan inte tvingas genom "verkställan" det är bara bf som kan tvingas genom verkställan att se till att umgänget blir av om nu denne förhindrar umgänge.
    Finns det en dom på att uf ska hämta och lämna så har bf inga skyldigheter mer än att se till att barnen är klara när uf ska hämta.
    Ok, då har jag missuppfattat det. Trodde båda var tvungna att följa en dom. Inte bara ena parten. Kanske annorlunda om man har vv, och det då inte finns någon som räknas som bf eller uf.
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 29 Feb 13:56
    #25
    Anonym skrev 2012-02-29 13:44:22 följande:
    Om pappan får en dom på att han ska hämta och lämna barnen så är det upp till honom om han gör det eller inte, han kan inte tvingas genom "verkställan" det är bara bf som kan tvingas genom verkställan att se till att umgänget blir av om nu denne förhindrar umgänge.
    Finns det en dom på att uf ska hämta och lämna så har bf inga skyldigheter mer än att se till att barnen är klara när uf ska hämta.

    Varför skall en självklarhet beslutas i domstol? Det normala är att umgänget börjar och avlsutas vid barnens hem och uf har ansvaret för transporten. Ts låt honom ta det ansvaret! Ditt ansvar är att barnen skall vara förberedda och klara för avhämtning vid den bestämda hämttiden ... resten är upp till pappan att ansvara för.
  • Äldre 29 Feb 14:09
    #26
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-29 13:56:08 följande:
    Varför skall en självklarhet beslutas i domstol? Det normala är att umgänget börjar och avlsutas vid barnens hem och uf har ansvaret för transporten. Ts låt honom ta det ansvaret! Ditt ansvar är att barnen skall vara förberedda och klara för avhämtning vid den bestämda hämttiden ... resten är upp till pappan att ansvara för.
    Men nu finns det ju inget självklart och normalt i det här fallet, så då får man väl försöka ta till de metoder som finns, för att kankse närma sig det du kallar självklart och normalt... För barnens skull. Så att när de står där förberedda och klara så kommer faktiskt pappa. Och krävs det ett domslut på det - så fine. Barnen vinner.
  • Nica 1
    Äldre 29 Feb 14:09
    #27

    Ts i vanliga fall är det uf som hämtar och lämnar barnen men ibland kan man vara snäll och hämta dem själv, precis som du var inne på. Men du kan inte ställa in ett ug för att han inte vill/kan lämna dem för drar han dig till tr så har du gjort fel som då inte släppt iväg barnen och det är du som kan förlorra på det. Vill du ha en förändring kan du/ni testa fr vill han inte gå dit så är det frivilligt och inget som kan lastas han, det du kan föreslå är att ni med era ombud gör ett bra schema för barnen och funkar inte det har du bara två alternativ kvar antingen stämma han eller ha det som det är, bara det att du inte kan låta bli att lämnad dem till ug. Även om ni nu går till en tr och får en dom så kan du yrka för vad du ser som barnens bästa inget annat och han behöver inte följa domen heller för vill han inte träffa barnen sin helg behövs inte det men han kan då inte kräva att få en annan helg som inte är hans heller. Har du inte ekonomi kan du ha rätt till rättshjälp och det söker ditt ombud då och då får du betala en viss procent av kostnaden och har det gått ett tag kan du ev få hjälp via hemförsäkringen. En tvist kan om det vill sig illa pågå länge och för barnens bästa är att ni kan kompromissa och bestämma sinsemellan en att några som aldrig träffat era barn ska bestämma vad som är bäst för dem

  • Äldre 29 Feb 14:43
    #28
    BioBonus skrev 2012-02-29 13:52:45 följande:
    Ok, då har jag missuppfattat det. Trodde båda var tvungna att följa en dom. Inte bara ena parten. Kanske annorlunda om man har vv, och det då inte finns någon som räknas som bf eller uf.
    Ingen förälder kan tvingas ha sina barn mot sin vilja oavsett boendeform. Grymt men sant. Däremot gör en dom att ett ev. umgänge blir reglerat och att barnen ska kunna veta när det är dags för umgänge med den andra föräldern och när de ska hem till boendeföräldern igen osv.
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 29 Feb 14:44
    #29
    Nica 1 skrev 2012-02-29 14:09:54 följande:
    Ts i vanliga fall är det uf som hämtar och lämnar barnen men ibland kan man vara snäll och hämta dem själv, precis som du var inne på. Men du kan inte ställa in ett ug för att han inte vill/kan lämna dem för drar han dig till tr så har du gjort fel som då inte släppt iväg barnen och det är du som kan förlorra på det. Vill du ha en förändring kan du/ni testa fr vill han inte gå dit så är det frivilligt och inget som kan lastas han, det du kan föreslå är att ni med era ombud gör ett bra schema för barnen och funkar inte det har du bara två alternativ kvar antingen stämma han eller ha det som det är, bara det att du inte kan låta bli att lämnad dem till ug. Även om ni nu går till en tr och får en dom så kan du yrka för vad du ser som barnens bästa inget annat och han behöver inte följa domen heller för vill han inte träffa barnen sin helg behövs inte det men han kan då inte kräva att få en annan helg som inte är hans heller. Har du inte ekonomi kan du ha rätt till rättshjälp och det söker ditt ombud då och då får du betala en viss procent av kostnaden och har det gått ett tag kan du ev få hjälp via hemförsäkringen. En tvist kan om det vill sig illa pågå länge och för barnens bästa är att ni kan kompromissa och bestämma sinsemellan en att några som aldrig träffat era barn ska bestämma vad som är bäst för dem
    Kommer ingen uf och hämtar måste man väl som bf utgå ifrån att umgänget är inställt. Lagen ställer inget krav på att man då skall släppa vad man har för händer och skjutsa barnen själv. Man kanske inte ens är hemma, utan arbetar? Barnen skall vara förberedda och klara, något annat krav har inte bf på sig .... kommer inte uf är det _han_ som felar ....
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 29 Feb 14:50
    #30

    Känns som om det helt enkelt får vara som det är...
    Om han i vilket fall som helst kan strunta i en dom, så e det ju helt onödigt att lägga tid och energi på det.

    Så alltså e det så... att han har inte en enda jävla skyldighet då... det är bara jag som har det....
    Mycket märkligt med tanke på att vi har gemensam vårdnad och jag trots allt har ansvaret och skyldigheter jämtemot barnen 80% av tiden....

    jag lägger ner all min tid o själ i mina barn o måste anpassa allt jag gör efter dem... han gör precis som han vill 80% av tiden och blir serverad resterande 20%. Ändå kan jag inte kräva ett skit av honom... o han ska ha lika mycket del i vårdnaden som jag.........

    Bull.....

  • TiLo
    Äldre 29 Feb 14:51
    #31

    Och det värsta i allt detta är att det är ungarna som får lida.

    Jag skulle nog i din situation säga att vill han ha umgänge så får han hämta dem och lämna dem annars blir han utan.
    Alternativt att ni delar på hämtning och lämning. Kommar han då inte och hämtar dem så behöver du heller inte hämta hem dem igen sen.  Men detta bara om det verkligen inte går att få honom att ta reson.
    Du kan aldrig tvinga honom att ta barnen på umgänge. Du får däremot inte hindra honom från umgänge. Men du har heller inget krav på dig att du ska skjutsa på barnen helatiden. Om du nu inte känner att du vill göra det för barnens skull. För att de ska få behålla sin kontakt med pappan.

    Jag har varit i liknande situation där jag försökt få till ett regelbundet umgänge utan att få till det. Pappan kom inte och hämtade barnen. Det var så kränkande för barnen så jag satte tillslut efter många år ner foten och sa att om han inte kan hålla sin del av en överrenskommelse så tänker vi heller inte hålla dessa helger fria från andra saker. Han får helt enkelt ringa och fråga omumgänge och har vi annat så blir det inget eller så får barnen välja att hoppa över det vi planerat. Då är mina barn ganska stora nu 15, och 13.
    Tyvärr har detta resulterat i väldigt glest umgänge. 1- max 2 ggr per år. Och det är inte att jag haft annat inbokat som gjort att det blivit glest utan att han helt enkelt inte ringer. Sorgligt tycker jag.

  • Nica 1
    Äldre 29 Feb 17:09
    #32
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-29 14:44:50 följande:
    Kommer ingen uf och hämtar måste man väl som bf utgå ifrån att umgänget är inställt. Lagen ställer inget krav på att man då skall släppa vad man har för händer och skjutsa barnen själv. Man kanske inte ens är hemma, utan arbetar? Barnen skall vara förberedda och klara, något annat krav har inte bf på sig .... kommer inte uf är det _han_ som felar ....

    Kolla vad jag svarar på så ser du så onödigt ditt inlägg var
  • TiLo
    Äldre 29 Feb 20:59
    #33
    Anonym (undrar) skrev 2012-02-29 14:50:29 följande:
    Känns som om det helt enkelt får vara som det är...
    Om han i vilket fall som helst kan strunta i en dom, så e det ju helt onödigt att lägga tid och energi på det.

    Så alltså e det så... att han har inte en enda jävla skyldighet då... det är bara jag som har det....
    Mycket märkligt med tanke på att vi har gemensam vårdnad och jag trots allt har ansvaret och skyldigheter jämtemot barnen 80% av tiden....

    jag lägger ner all min tid o själ i mina barn o måste anpassa allt jag gör efter dem... han gör precis som han vill 80% av tiden och blir serverad resterande 20%. Ändå kan jag inte kräva ett skit av honom... o han ska ha lika mycket del i vårdnaden som jag.........

    Bull.....
    Håller med dig till fullo. Dock kan jag säga att jag har två underbara barn som älskar mig och som ser mig som mamma och trygghet. Pappan har ett barn som hatar honom och vägrar prata med honom. Ett barn som gärna pratar med honom och hälsar på om tillfälle ges men som han ändå inte har någon vettig relation med och som jag är ganska säker på kommer rinna ut i sanden den med.

    Lycka till!! <3
Svar på tråden Har man rätt att ställa några som helst krav på Umgängesförälder!??