• Nymphadora

Frysta ägg-går de att äta?!

Hej!
    Upptäckte precis att gradantalet på kylskåpet stod på MAX! Upptäckte det då min tranbärsdricka hade frusit. Jag har även ägg och majonnäs på tub i kylen och jag undrar om även det kan ha frusit.

Kan jag ändå koka upp äggen och äta dem, eller är de förstörda om de frusit till? 

• Svar på tråden Frysta ägg-går de att äta?!
  • SunnyDay

Testa! Jag är nyfiken på de ev. frysta äggen - det är ju definitivt ingen fara med att äta dem men jag kan tänka mig att konsistensen möjligtvis blir annorlunda... Kan du inte koka ett och rapportera hur det blev?

• IsDimma

Eftersom man kan frysa ägg så antar jag att dom går att äta. Jag brukar dock baka på de ägg jag fryst eftersom det varit antingen gula eller vita.

• Nymphadora

Jag får helt enkelt testa ikväll när jag ska göra egg salad! 
    Jag tror ju inte heller att äggen blivit "dåliga" på så sätt, men undrar hur konsistensen kan vara. Förhoppningsvis märks det inte om jag ändå ska mosa ihop äggen med majonnäs. 

• Baryk

Från svenska äggs hemsida:

Kan jag frysa ägg?

Nej, det går inte att frysa ägget i sitt skal, eftersom skalet spricker vid infrysningen och gulan blir seg. Ägg kan frysas och tinas med bibehållen kvalitet om man knäcker ägget och blandar samman gulan och vitan före infrysningen.

Min erfarenhet är att det trots allt går att baka eller laga mat med ägg som fryst i kylen, men däremot blir de inte särskilt bra om man försöker sig på att koka dem...
  • Nymphadora
    Baryk skrev 2012-02-29 17:30:45 följande:
    Från svenska äggs hemsida:

Kan jag frysa ägg?

Nej, det går inte att frysa ägget i sitt skal, eftersom skalet spricker vid infrysningen och gulan blir seg. Ägg kan frysas och tinas med bibehållen kvalitet om man knäcker ägget och blandar samman gulan och vitan före infrysningen.

Min erfarenhet är att det trots allt går att baka eller laga mat med ägg som fryst i kylen, men däremot blir de inte särskilt bra om man försöker sig på att koka dem...
    Hmm, då kanske mina ägg har klarat sig, för så vitt jag kan se så har inga skal spruckit!
Svar på tråden Frysta ägg-går de att äta?!