• Äldre 3 Mar 12:18
    4145 visningar
    14 svar
    14
    4145

    VI som ska göra insemination men står i kö för IVF 2012

    Hej!
    Antar att det finns en massa andra människor här som går igenom samma sak,eller liknande som mig.
    Har försökt att få barn i sisådär 4års tid,har bra värden,mens och äl som vanligt, det är inget "fel" på mig eller min man.
    Har gjort en makesinsemination i november men det tog sig inte och nu ska vi göra en till nästa vecka.
    Nästa vecka ska vi också få svar från KS i huddinge om datum för IVF.
    Några fler?
     

  • Svar på tråden VI som ska göra insemination men står i kö för IVF 2012
  • Äldre 13 Mar 09:39
    #1

    Hej Körsbär!
    Jag igen här:)

    Vi verkar befinna oss i liknande situation. Vi är väl lite efter i behandlingen, står i kö till IVF och ska göra insemination nästa vecka om allt går som det ska med Pergon-kuren och sambons Swim-up.

    När är ert datum för IVF? Hur lång väntetid är det?

    Kram! 

  • Äldre 13 Mar 14:51
    #2

    Hej :)
    Vi har inte fått något datum för IVF ännu, Ks i huddinge fick in vår remiss den 10/2-12, och senast jag pratade med dom för 2 veckor sen,sa dom att det kommer dröja några veckor tills vi får svar...

    Min man ska ringa upp dom imorgon,han är lite hårdare än vad jag är, så han får nog ett bättre svar,sen ska han också ringa om vårdgarantin, man ska få vård inom 3 månader.
    Har du fått tid för IVF,vart ska ni gå? Bekostar ni det själva?
         

  • Äldre 16 Mar 15:09
    #3

    Sitter i samma sits som er. Vi skickade in vår remiss till KS i Huddinge den 9/12 2011 och det har nu lite mer än 3 månader. Det tog ca 1 månad att få hem bekräftelsen men det är ca 8-12 månaders väntetid i dagsläget.
    Man kan kontakta vårdgarantikansliet om man inte vill vänta, men då kan man få en plats var som helst i sverige och väljer man att ta den platsen förlorar man sin plats på KS.

    Vi är inne på vår andra insemination i väntan på IFV och hoppas på att bli gravid innan man kommer fram i kön men känns skönt att ha platsen i alla fall. 
    Jag kör puregon då jag inte har någon egen ägglossning.  

  • Äldre 19 Mar 20:46
    #4

    Hej,
    jag är helt ny här (och på området också) men hittade denna tråd och känner att jag blir nyfiken. Tycker än så länge att jag inte fått så mycket eller bra info av läkaren. Just idag blev jag överrumplad av KS Huddinge. Vi står tydligen i kö för IVF fick jag veta, men jag trodde att insemination skulle föreslås oss först. Men enligt uppgift görs inte insemination där? Villnuu - var gör du insemination? Det finns ingen risk att förlora sin köplats på Huddinge om man gör insemination någon annanstans, alltså?

    En annan fråga: har ni fått någon vägledning bland olika behandlingsalternativ av er läkare? Vår är otroligt kortfattad och någon analys/rådgivning har inte direkt getts oss. Och det verkar det inte som om man får på Huddinge heller? Eller har jag fått galen info...?

  • Äldre 20 Mar 19:32
    #5

    Efter ett flertal misslyckade försök med Pergotime och Puregon prövar vi nu behandling med Menopur. Står samtidigt i kö till IVF och det borde vara dags i maj om vårdgarantin funkar som det ska (har pratat med vårdgarantikontoret)... Nu till min fråga, varför får ni insemination under tiden? Vill förstås optimera chanserna att bli gravid innan IVF...hinner troligtvis bara med detta försök eller max ett till innan. Och funderar därför om jag ska prata med läkaren om ev. insemination den här gången för att göra allt som går för att förbättra chanserna...

  • Äldre 21 Mar 10:03
    #6
    Villnuu skrev 2012-03-16 15:09:21 följande:

    Sitter i samma sits som er. Vi skickade in vår remiss till KS i Huddinge den 9/12 2011 och det har nu lite mer än 3 månader. Det tog ca 1 månad att få hem bekräftelsen men det är ca 8-12 månaders väntetid i dagsläget.
    Man kan kontakta vårdgarantikansliet om man inte vill vänta, men då kan man få en plats var som helst i sverige och väljer man att ta den platsen förlorar man sin plats på KS.

    Vi är inne på vår andra insemination i väntan på IFV och hoppas på att bli gravid innan man kommer fram i kön men känns skönt att ha platsen i alla fall. 
    Jag kör puregon då jag inte har någon egen ägglossning.  


    Låter helt ok med 8 månader... Det måste gälla Stockholm och inte bara på KS?
  • Äldre 21 Mar 10:07
    #7
    månviol skrev 2012-03-19 20:46:06 följande:
    Hej,
    jag är helt ny här (och på området också) men hittade denna tråd och känner att jag blir nyfiken. Tycker än så länge att jag inte fått så mycket eller bra info av läkaren. Just idag blev jag överrumplad av KS Huddinge. Vi står tydligen i kö för IVF fick jag veta, men jag trodde att insemination skulle föreslås oss först. Men enligt uppgift görs inte insemination där? Villnuu - var gör du insemination? Det finns ingen risk att förlora sin köplats på Huddinge om man gör insemination någon annanstans, alltså?

    En annan fråga: har ni fått någon vägledning bland olika behandlingsalternativ av er läkare? Vår är otroligt kortfattad och någon analys/rådgivning har inte direkt getts oss. Och det verkar det inte som om man får på Huddinge heller? Eller har jag fått galen info...?
    Hej månviol!

    Vi har blivit ställda i ivf kö- går på Sophia hemmet. Men vi har inte fått beskräftelse ännu, så jag har ingen aning om hur systemet fungerar. Verkar som att vårdgarantin ger en ett datum för IVF inom 3 månader, men detta datum kan ligga 1 år framme i tiden. 

    Vi har inte fått olika behandlingsalternativ. Det enda som vi fick höra var 3 försök insemination, 3 försök IVF. That's it.

    Jag har läst massor om immunologiska problem som kan orsaka barnlöshet och känner igen flera symptom hos både mig och min sambo, men detta är någonting som läkare i Sverige verkar avfärda som teori. Så man sätter inte in behandling.  Till exempel..
  • Äldre 21 Mar 10:09
    #8
    ÖnskaTroHoppas skrev 2012-03-20 19:32:17 följande:
    Efter ett flertal misslyckade försök med Pergotime och Puregon prövar vi nu behandling med Menopur. Står samtidigt i kö till IVF och det borde vara dags i maj om vårdgarantin funkar som det ska (har pratat med vårdgarantikontoret)... Nu till min fråga, varför får ni insemination under tiden? Vill förstås optimera chanserna att bli gravid innan IVF...hinner troligtvis bara med detta försök eller max ett till innan. Och funderar därför om jag ska prata med läkaren om ev. insemination den här gången för att göra allt som går för att förbättra chanserna...
    Hej Önskatrohoppas!

    Vad är Menopur..?Glad Pergo verkar inte fungera bra på mig heller, fick bara en blåsa som inte ens var så stor. Trots att ja har PCO och väldigt många blåsor så var det bara 1 enda som växte liiiite. Men men. För oss ingår 3 ggr insemination i vår utredning hos Sophia hemmet i väntan på IVF. 

    Hur lång IVF kötid har ni? Ni kanske bor i ett landsting utan kö?  
  • Äldre 21 Mar 12:51
    #9

    Hej

    Månviol -  Jag går hos Hagsätra kvinnoklinik. Min läkare där tyckte vi kunde testa insemination eftersom kötiden till IVF ligger mellan 8-12 månader och då kan man försöka med alternativa vägar under den tiden.
    Jag gör alltså inte inseminationen på KS i Huddinge utan hos min gynekolog. Eftersom det går under högkostnadsskyddet kan vi göra hur många försök gratis som helst. Så kolla upp det med din gynekolog om du kan få försöka med insemination i väntan på din tur.
    Man förlorar inte sin köplats till IVF, det bästa som kan hända är att man blir gravid innan man ens hinner påbörja IVF.

    Vår remiss för IVF är skickad till KS i huddinge sen om de ger oss en plats någon annanstans i Stockholm när vi väl kommer fram i kön vet jag inte. Jag vet att de pågär förhandlingar med alternativa kliniker i Stockholms området för att få ner kön hos KS    

    CT - Pergo fungerade inte för mig heller och då fick jag puregon istället. Då sprutar du in injektionsvätska i magen med en liknande insulinspruta. Fungerar hur bra som helst.

  • Äldre 25 Mar 12:50
    #10
    CT11 skrev 2012-03-21 10:09:28 följande:
    Hej Önskatrohoppas!

    Vad är Menopur..?Glad Pergo verkar inte fungera bra på mig heller, fick bara en blåsa som inte ens var så stor. Trots att ja har PCO och väldigt många blåsor så var det bara 1 enda som växte liiiite. Men men. För oss ingår 3 ggr insemination i vår utredning hos Sophia hemmet i väntan på IVF. 

    Hur lång IVF kötid har ni? Ni kanske bor i ett landsting utan kö?  
    Menopur är också injektioner (ungefär som Puregon-sprutorna) - om inte Pergotime och Puregon fungerar, brukar Menopur vara nästa steg...

    Bor i Sthlm och kötiden är 8-12 månader för IVF...men har åberopat vårdgarantin, så nu har vi fått tid i början av maj på CvL - ganska exakt 3 mån efter att vi fick remissen skriven...
  • Äldre 25 Mar 21:04
    #11

    Hej - tack för era svar, CT11 och villnuu! Känner mig fortfarande förvirrad eftersom beskeden verkar vara olika beroende på vart man går. Men nu har jag precis skickat ett mail till den läkare som remitterat oss till HS för att åtminstone få en dialog om hur vår situation ser ut. Hoppas.

  • Äldre 26 Mar 21:54
    #12

    Hej här inne! 

    Är det någon som vet hur man får svar på sin äggkvalitet? Jag börjar oroa mig för att mina ägg inte är bra. Eller att blåsorna kanske är dåliga, bara fyllda med vatten eller liknande. Ser man detta först vid IVF, äggplock typ?

    Funderar på att isåfall göra någonting så man undertiden i väntan på IVF kan hjälpa äggen på traven. Vi som insemineras vill ju heller inte insemineras om det inte är någon idé..

    Några tankar om det? 

  • Äldre 28 Mar 13:44
    #13

    Puffar!!

  • Äldre 28 Mar 14:07
    #14

    Jag har fått göra blodprov 1 vecka efter ägglossning för att se om det verkligen lossnat ett ägg. Äggblåsan som syns på ultraljudet behöver ju tyvärr inte alltid innehålla ett ägg.
    Något annat sätt vet jag tyvärr inte. 

Svar på tråden VI som ska göra insemination men står i kö för IVF 2012