• Helena Dante

    Någon som vet ett barn som dött MED andningslarm?

    Jag undrar om någon av er vet eller har hört om någon bebis som dött  plötslig spädbarnsdöd MED fungerande andningslarm?

  • Svar på tråden Någon som vet ett barn som dött MED andningslarm?
  • infragilis

    Ett andningslarm räddar inte liv. Om barnet verkligen är på väg att dö krävs att man kan spädbarns-hjärtlungräddning för att få igång hjärtat och andningen.

  • Anonym (barn-ssk)

    Ja, jag känner till ett fåtal barn som har dött i hemmet trots andningslarm. De har fötts prematurt och haft andningslarmen på grund av upprepade apnéer (andningsuppehåll). Larmen har aktiverats men det har ändå inte gått att rädda barnen. Om de dog av PSD (nu kallat SIDS) eller annat kan jag inte bergsäkert uttala mig om.

    Vi hade andningslarm på vårt (friska) barn. Viktigt att poängtera är ju som sagt att larmet inte räddar liv, utan att det är HLR:en som gör det. Och chansen att kunna rädda med HLR är givetvis högre om man får en signal om att det behövs än om man inte får det.

  • Anonym (barn-ssk)

    Jag kan tillägga att en av mina nära vänner jobbar på en stor barnakutmottagning och därmed tar emot relativt många barn som avlider i SIDS (sudden infant death syndrome). Hon kunde inte erinra sig att någon av dem haft andningslarm, däremot tar de emot många barn som varit med om ALTE (apparent life-threatening event, förut kallat near SIDS), men räddats för att föräldrarna upptäckt innan det varit för sent. I den gruppen är det en hel del föräldrar som tackar andningslarmet.

    För oss som har ekonomin att köpa ett larm var valet självklart.

  • Helle333
    Anonym skrev 2012-03-12 14:50:37 följande:
    lärs barnHLR ut på BB?
    I wish. Jag ville före födseln få gå en sådan kurs. Jag letade överallt på nätet. Jag hittade en kurs, i Göteborg som skulle vara efter att mitt barn fötts och man fick inte på några villkor ha med sig barn dit så jag fick vara utan. Det är bara särskilt utbildade personer som får lära ut sådant. Jag förstår ju varför men tycker det borde ingå i föräldrakursen om inte annat. Alla som får barn borde få gå den kursen!!!!
  • Alvi
    Anonym (barn-ssk) skrev 2012-03-12 14:48:02 följande:
    Jag kan tillägga att en av mina nära vänner jobbar på en stor barnakutmottagning och därmed tar emot relativt många barn som avlider i SIDS (sudden infant death syndrome). Hon kunde inte erinra sig att någon av dem haft andningslarm, däremot tar de emot många barn som varit med om ALTE (apparent life-threatening event, förut kallat near SIDS), men räddats för att föräldrarna upptäckt innan det varit för sent. I den gruppen är det en hel del föräldrar som tackar andningslarmet.

    För oss som har ekonomin att köpa ett larm var valet självklart.
    Åh, jag ryser! Själv är jag fundersam på om vår dotters larm bara fellarmade häromnatten eller om hon sov väldigt djupt... eller om det var på allvar... för det larmade, jag rusade upp, skakade henne, (ruskade fram och tillbaka flera gånger men hon var helt lealös.) När vi fick igång lampan, såg hon bara nyvaken ut, ingen ful färg eller betedde sig knstigt eller så.
  • infragilis
    Alvi skrev 2012-03-12 17:24:38 följande:
    Åh, jag ryser! Själv är jag fundersam på om vår dotters larm bara fellarmade häromnatten eller om hon sov väldigt djupt... eller om det var på allvar... för det larmade, jag rusade upp, skakade henne, (ruskade fram och tillbaka flera gånger men hon var helt lealös.) När vi fick igång lampan, såg hon bara nyvaken ut, ingen ful färg eller betedde sig knstigt eller så.
    Spädbarn andas ojämnt, med ibland uppehåll så långa att du skulle bli alldeles yr om du provade själv. Det normala är att de börjar andas igen.
  • enlitenbitkaka
    infragilis skrev 2012-03-12 20:19:06 följande:
    Spädbarn andas ojämnt, med ibland uppehåll så långa att du skulle bli alldeles yr om du provade själv. Det normala är att de börjar andas igen.
    De flesta andningslarm har ca. 20sek innan de börjar larma och ca. 15sek innan de försöker stimulera andningen med vibrationer. Så om det hinner larma har barnet haft en rätt lång paus...
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Någon som vet ett barn som dött MED andningslarm?