• Äldre 4 Mar 18:53
    2171 visningar
    7 svar
    7
    2171

    DI i Sverige - heteropar, behövde ni göra kuratorsamtal?

    Läste på ett ställe att man enligt lag måste ha kuratorsamtal med homosexuella par som vill genomföra DI i Sverige, men att detta samtal är frivilligt för heteropar?!

    Kan det verkligen stämma?!

    Vet ni?


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden DI i Sverige - heteropar, behövde ni göra kuratorsamtal?
  • Gördet­nu
    Äldre 4 Mar 20:21
    #1

    Tror att det är obligatoriskt även för heteropar numera.

  • Äldre 6 Mar 08:05
    #2

    Va jag/vi fått höra e d obligatoriskt för oss heteropar oxå.

  • Äldre 12 Mar 19:34
    #3

    På RMC i Malmö är det obligatoriskt med kuratorsamtal även för heterosexuella par. Vi var tvungna att göra det innan vi började med våra DI- försök.

  • Äldre 11 Apr 14:38
    #4

    Vi fick allt komma på samtal först med kuratorn... är ett hetropar... :)
    Gjorde IVF med spemadonator dec 2009 uppsala akademiska.

  • Äldre 7 May 09:02
    #5

    Den uppfattning jag har fått är att alla som ska göra DI måste på kuratorssamtal och därefter bli godkända. Vi är ett heteropar.

  • Äldre 7 May 13:45
    #6

    Har tänkt på denna tråd ett tag men först nu kommit till skott. Av de allmänna råden från Socialstyrelsen framgår att  en yrkesutövare med beteendevetenskaplig kompetens bör delta, se sista stycket.

    ****
    Senaste version av SOSFS  2009:32
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

    http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32


    Särskild prövning vid användning av donerade könsceller (utom paret)


    11 § I 6 kap. 3 § och 7 kap. 5 § lagen (2006:351) om genetisk integritet m.m. finns bestämmelser om en särskild prövning som en läkare ska göra i de fall donatorn av spermier eller ägg som ska användas vid assisterad befruktning är en annan person än maken, registrerade partnerna eller sambon. Av bestämmelserna framgår det att läkaren ska pröva om det är lämpligt att den assisterade befruktningen äger rum med hänsyn till parets medicinska, psykologiska och sociala förhållanden. Vidare framgår det att assisterad befruktning i dessa fall endast får utföras, om det kan antas att det blivande barnet kommer att växa upp under goda förhållanden.


    Allmänna råd


    Vid den särskilda prövningen bör läkarens bedömning utgå från parets möjlighet och förmåga att fungera som föräldrar under barnets hela uppväxt.


    Vid bedömningen bör hänsyn tas till parets


    – ålder,


    – hälsotillstånd och eventuella funktionsnedsättningar,


    – inbördes relation,


    – levnadsförhållanden, och


    – inställning till att berätta för barnet om dess biologiska ursprung.


    I prövningen av parets psykologiska och sociala förhållanden bör en yrkesutövare med beteendevetenskaplig kompetens delta. I den utredningen bör samtal hållas med paret gemensamt och med var och en för sig.


    ****


    Att samtal bör hållas med paret var och en för sig var däremot nytt för mig. Görs det?
    ( När vi hade vårt samtal var det ett gemensamt samtal men det var iof några år sedan nu och dessa regler kom efter vår behandling.)


     


     

  • Äldre 8 May 09:01
    #7

    Vad bra kronärtskocka att du har tagit fram lagtexten. Det är alltid intressant att se vilka bestämmelser man lyder under Vi gjorde inte heller separata samtal. Under allmänna råd står det hela tiden bör vilket betyder att det är rekommendationer. Däremot att läkare ska bedöma verkar vara lag.Helt klart gör de inge skillnad på tvåkönade eller samkönade par vilket jag inte har fått uppfattning av, och vilket hade varit väldigt konstigt enligt mig.

Svar på tråden DI i Sverige - heteropar, behövde ni göra kuratorsamtal?