Inlägg från: sötnosen |Visa alla inlägg
  • sötnosen

min dotter äter vägrar äta kött.

Hej,
    har varit i exakt samma sits. Min är nu 10 år och har alltid varit väldigt kinkig med maten. Har liksom du provat alla möjliga sätt - även det sätten som inte låter helt sunda... :) 
    Ju mer jag funderade på hur jag skulle få henne att äta mer allsidigt desto värre blev det och ett tag kändes måltiderna som krig. Till slut gav jag upp och la ned alla försök att lirka med henne, så jag dukade fram maten på bordet som vanligt men såg alltid till att det fanns något jag visste hon skulle äta (ex. bröd, pasta), så fick hon själv ta det hon ville. Ville hon inte ha något så reagerade jag inte heller på det. Ibland åt hon inte alls men hon verkade ju få i sig tillräckligt med näring i det lilla hon åt så att hon klarade dagen. 
    Nu är hon glad och nöjd vid matbordet, provar ibland saker hon aldrig har provat förr, men är fortfarande väldigt bestämd med vad hon inte vill äta.
    Har inget bra råd att ge dig, men för oss båda känns det i alla fall väldigt mycket bättre att måltiden handlar om en trevlig stund och inget annat. 
    På restaurang kan det vara svårt, men hon äter bröd om hon inte gillar maten,  och hos vänner/familj brukar det lösa sig med att hitta något som funkar. 
    Lycka till! 

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.