• Miew

    Är så orolig för min vän.

    Hej.


     


    Jag har en kompis som jag tycker börjar bete sig hälsofarligt nu när hon försöker gå ner i vikt. Hon har erkänt för mig att hon brukar få sig att kräkas. Men bara när hon ätit godis eller chips, maten spyr hon inte efter. Hon säger att det är toppen att kunna äta godis och njuta av den och sen spy upp den(wtf?). Hon menar att om hon spyr upp den inom 10 minuter så tar kroppen inte upp kalorierna, stämmer det verkligen?

    Nog för att jag också kämpar med min övervikt men inte fan tänker jag få mig själv att spy, är inte bara som att be om mer problem senare? Att då kanske hon börjar spy efter varje gång hon ätit...

    Snälla hjälp mig, vad ska jag säga till henne för att få henne att sluta.


    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Svar på tråden Är så orolig för min vän.
  • lovestory

    Kroppen tar upp energi väldigt snabbt, när jag gick i ätstörningsbehandling var det 30 min efter varje mål man behövde vila innan man fick gå på toaletten. Så jag skulle tro att kroppen redan tagit upp en del innan tio min gått.

    Är din vän överviktig? I så fall kanske du kan föreslå att ni hjälps åt att äta bra mat och promenera istället. Jag tror inte att hon heller tycker att hennes nuvarande system är bra innerst inne.

    Om hon inte är mottaglig för att prata om det, så försök få henne att söka vård och kolla upp vad bulimi kan leda till. Att spy ofta kan t ex förstöra ens tänder. Det är svårt att veta hur pass sjuk hon är men även om hon klarar av sitt liv just nu är det lätt att det går över styr.

    Jag tycker att du är en jättebra vän som reagerar och försöker hjälpa henne!

  • Miew
    lovestory skrev 2012-03-07 14:33:10 följande:
    Kroppen tar upp energi väldigt snabbt, när jag gick i ätstörningsbehandling var det 30 min efter varje mål man behövde vila innan man fick gå på toaletten. Så jag skulle tro att kroppen redan tagit upp en del innan tio min gått.

    Är din vän överviktig? I så fall kanske du kan föreslå att ni hjälps åt att äta bra mat och promenera istället. Jag tror inte att hon heller tycker att hennes nuvarande system är bra innerst inne.

    Om hon inte är mottaglig för att prata om det, så försök få henne att söka vård och kolla upp vad bulimi kan leda till. Att spy ofta kan t ex förstöra ens tänder. Det är svårt att veta hur pass sjuk hon är men även om hon klarar av sitt liv just nu är det lätt att det går över styr.

    Jag tycker att du är en jättebra vän som reagerar och försöker hjälpa henne!
    Ja, hon är överviktig och jag med, men hon tycker inte att det är ett problem att spy direkt efter att hon ätit godis... Men hon säger att hon aldrig skulle spy efter att hon ätit mat. Hon börjar bli väldigt fixerad vid att gå ner fort. Vi tränar tillsammans redan, så hon rör ju på sig varje dag.
    Jag vet att det tar tid och jag är okej med det, jag vill ju gå ner för att må bra.

    Ska försöka få henne att förstå då att det redan tagits upp av kroppen innan hon spyr, så det hon håller på med är bara sjukt.

    Hoppas hon lyssnar, annars funderar jag faktiskt på att ta kontakt med hennes föräldrar även fast hon är vuxen...
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • sweetness91

    hej

    Jag är 21 år gammal .. jag började spy när jag var 17 år .. det började med att jag bantade sen ville jag inte få tillbaka de kilo som jag hade förlorat .. jag fick ångest varje gång jag åt så jag började spy ..
    i början vad det så att jag spydde bara när jag har  hetsätit .. men senare så kändes det som att jag blev beroende av att spy .. jag började spy efter varje måltid för att gå ner i vikt trots att jag var smal.
     .. jag fick ont i magen plus att jag förlorade massa med näring ..  folk som såg mig tyckte att jag hade gått ner i vikt och att det räcker nu för att det är inte fint att gå ner i vikt mer .. (de trodde att jag bantade och tränade de visste inte vad jag höll på med)  
    Till slut ansåg jag att jag håller på att döda mig själv och det vill jag inte .. så jag började hålla mig för att inte spy .. det var jätte svårt .. jag fick ångest för att jag behåll maten i magen SÅ SJUKT !
    Nu efter 5 år så är det mycket bättre .. jag lärde mig att det är bättre att äta en banan eller ett äpple och få i mig näring och energi istället för att äta godis och chips sedan spy ut det och må dåligt.
    Jag är gravid nu i vecka 30 och har gått upp 8 kilo men jag mår bra av det för att jag vet att lillan mår bra och att jag äter nyttiga saker.
    Jag kan inte påstå att jag har slutat 100% att spy .. jag gör det ibland typ en gång eller max två gånger per månad.
    TRO MIG OM MAN BLIR FAST VID ATT SPY SÅ KAN MAN ALDRIG SLUTA HELT .. SÅ SNÄLLA BÖRJA ALDRIG.  

  • Miew
    sweetness91 skrev 2012-03-07 15:03:32 följande:
    hej

    Jag är 21 år gammal .. jag började spy när jag var 17 år .. det började med att jag bantade sen ville jag inte få tillbaka de kilo som jag hade förlorat .. jag fick ångest varje gång jag åt så jag började spy ..
    i början vad det så att jag spydde bara när jag har  hetsätit .. men senare så kändes det som att jag blev beroende av att spy .. jag började spy efter varje måltid för att gå ner i vikt trots att jag var smal.
     .. jag fick ont i magen plus att jag förlorade massa med näring ..  folk som såg mig tyckte att jag hade gått ner i vikt och att det räcker nu för att det är inte fint att gå ner i vikt mer .. (de trodde att jag bantade och tränade de visste inte vad jag höll på med)  
    Till slut ansåg jag att jag håller på att döda mig själv och det vill jag inte .. så jag började hålla mig för att inte spy .. det var jätte svårt .. jag fick ångest för att jag behåll maten i magen SÅ SJUKT !
    Nu efter 5 år så är det mycket bättre .. jag lärde mig att det är bättre att äta en banan eller ett äpple och få i mig näring och energi istället för att äta godis och chips sedan spy ut det och må dåligt.
    Jag är gravid nu i vecka 30 och har gått upp 8 kilo men jag mår bra av det för att jag vet att lillan mår bra och att jag äter nyttiga saker.
    Jag kan inte påstå att jag har slutat 100% att spy .. jag gör det ibland typ en gång eller max två gånger per månad.
    TRO MIG OM MAN BLIR FAST VID ATT SPY SÅ KAN MAN ALDRIG SLUTA HELT .. SÅ SNÄLLA BÖRJA ALDRIG.  
    Det är det jag är rädd för, att hon blir beroende av att spy

    Hoppas att hon kommer på bättre tankar snart, får försöka prata med henne igen. Men finns det någonstans det står hur snabbt det tas upp av kroppen, hon är säker på att om hon spyr 5-10min efter att hon ätit så har det inte hunnit tas upp av kroppen... Jag skulle vilja visa henne att det visst redan tagits upp...
    Viggo & Gry & Veras mamma
Svar på tråden Är så orolig för min vän.