• Anonym (Socker)

Vad hade ni för värde före och efter er glukosbelastning när ni var gravida?

Jag hade 4.9  innan och 7.9 efter. Gränsen är 8.9 för vad det får va när man är gravid. behöver man vara försiktig då? lite nära gränsen känns det som?

• Svar på tråden Vad hade ni för värde före och efter er glukosbelastning när ni var gravida?
  • mikroE

Jag tror inte du ska oroa dig om du är under gränsen, den är satt där av en anledning. Jag ska göra min glukosbelastning om två veckor själv så jag vet inte hur det blir för mig. Sockervärdena då jag varit hos BM och ätit frukost innan har legat på 4.5 ungefär och det är ju bra. Ska bli intressant att se vad mitt fastesocker är och om jag ens kan svälja den där skiten...

• Kapten Klänning

Jag hade 4.8 i fastevärde (trodde det skulle va lite lägre då jag brukar ligga mellan 3.5-4.0 när BM tar sockervärdet vid de vanliga kontrollerna, men men). Låg på 5.8 efter två timmar men även om jag hade haft 7.9 så skulle jag nog inte gjort några förändringar i kosten. Undvika socker och sånt ska man ju i alla fall göra, tjock som smal och som mikroE skriver så finns ju gränsen av en anledning och allt under det är godkänt.

Tänker lite på när jag gjorde teoriprovet för några år sedan och bara fick två poäng mer än vad den godkända resultatet låg på. Frågade han som höll i teoriprovet om han tyckte att jag skulle ta om testet eftersom jag faktiskt nästan blivit underkänd men han bara kollade på mig som att jag var dum i huvudet Skrattande 

Lycka till med graviditeten by the way! Gravid   

• Anonym

du behöver nog inte oroa dig, de är riktvärden som följs inget definitivt.

mikro varför ska du göra belastningen när du har så bra värden? Är det pga viktuppgång, Eller är det rutin i ditt landsting?

de kollar ju för att se hur snabbt kroppens insulin bryter ner det intagna sockret även om man hamnar på 10 så betyder inte det att man har diabetes utan kan vara i riskzonen.

• Anonym (Socker)
    mikroE skrev 2012-03-09 11:55:55 följande:
    Jag tror inte du ska oroa dig om du är under gränsen, den är satt där av en anledning. Jag ska göra min glukosbelastning om två veckor själv så jag vet inte hur det blir för mig. Sockervärdena då jag varit hos BM och ätit frukost innan har legat på 4.5 ungefär och det är ju bra. Ska bli intressant att se vad mitt fastesocker är och om jag ens kan svälja den där skiten...

Jag är inte så orolig, tänkte mest att man kanske ska vara lite försiktig så det inte blir värre *s* Jag väger lite för mkt sen innan och då är det ju alltid en risk.

Nu är det säkert olika, men hos oss så får man bara några deciliter ( 2-3 kanske) att dricka och dom pressar lite citron i så jag drack upp alltihop på en gång utan några problem alls. det smakade som lite för söt citronsaft tyckte jag *s* hoppas det blir samma för dej Lycka till!
    Kapten Klänning skrev 2012-03-09 12:10:50 följande:
    Jag hade 4.8 i fastevärde (trodde det skulle va lite lägre då jag brukar ligga mellan 3.5-4.0 när BM tar sockervärdet vid de vanliga kontrollerna, men men). Låg på 5.8 efter två timmar men även om jag hade haft 7.9 så skulle jag nog inte gjort några förändringar i kosten. Undvika socker och sånt ska man ju i alla fall göra, tjock som smal och som mikroE skriver så finns ju gränsen av en anledning och allt under det är godkänt.

Tänker lite på när jag gjorde teoriprovet för några år sedan och bara fick två poäng mer än vad den godkända resultatet låg på. Frågade han som höll i teoriprovet om han tyckte att jag skulle ta om testet eftersom jag faktiskt nästan blivit underkänd men han bara kollade på mig som att jag var dum i huvudet Skrattande 

Lycka till med graviditeten by the way! Gravid   

Tack

Jag brukar ligga runt 4.5 annars åxå och då har jag ju ätit innan så jag blev lite förvånad att fastevärdet var på 4.9. Men det verkar ju vara jättebra värde så det är ju baraatt vara glad.
    Bm kommer nog kolla nån mer gång bara så att värdet inte stiger, men ingen med glukosbelastning. Är överviktig sen innan och det är ju inte så bra.. Och är dessutom sjukskriven och uttråkad, äter säkert aldeles fel så jag har frågat om remiss till diestist för att få lite pepp och tips på bättre mat rutiner Så nu väntar jag på att få komma dit.   

• Eliasmamma

Jag var också precis på gränsen och dom sa att jag hade gravid diabetes och jag blev kostbehandlad.

• Anonym (Socker)
    Eliasmamma skrev 2012-03-09 12:37:23 följande:
    Jag var också precis på gränsen och dom sa att jag hade gravid diabetes och jag blev kostbehandlad.

Men vad hade du för värden då? Hur mkt på gränsen var du? Det verkar ju vara lite olika beroende på vart man går hos bm.. Ska i vilket fall försöka bli mer uppmärksam på min kost. Är suuuuper dålig på att äta rätt förtillfället.. Är ju hungrig å sugen på saker mest hela tiden *s*
  • Mariella81

Tror att de satt lite olika gränser i olika landsting. När jag var gravid förra året var 8.0 ett gränsvärde då man sa att man hade minskad glukostolerans och alltså skulle se över kosten. 10.0 var gränsen för fullt utvecklad graviditetsdiabetes. Har haft 10.2 efter glukosbelastning vid båda mina graviditeter och runt 5 som fastevärde. Har hört att man i vissa landsting får diagnosen grav.diabetes vid värden strax över 8 och för vissa går gränsen vid 9. 7.9 är inget att oroa sig för men det är ju som för alla gravida bra att äta hälsosamt. Även fullt utvecklad graviditetsdiabetes brukar svara bra på kostbehandling så visst kan man förebygga med hjälp av kosten. Tänk långsamma kolhydrater så kommer du långt.

• Eliasmamma

Innan 5,0 och efte 6,9 tror jag. 7,9 var gränsen. Minns inte för det var rätt länge sen och sonen är redan 5 mån

• Mariella81
    Eliasmamma skrev 2012-03-09 12:49:47 följande:
    Innan 5,0 och efte 6,9 tror jag. 7,9 var gränsen. Minns inte för det var rätt länge sen och sonen är redan 5 mån
    Oj, tyckte de att det var graviditetsdiabetes? Min bm hade sagt att det var jättefina värden.
  • mikroE
    Anonym skrev 2012-03-09 12:31:46 följande:
    du behöver nog inte oroa dig, de är riktvärden som följs inget definitivt.

mikro varför ska du göra belastningen när du har så bra värden? Är det pga viktuppgång, Eller är det rutin i ditt landsting?

de kollar ju för att se hur snabbt kroppens insulin bryter ner det intagna sockret även om man hamnar på 10 så betyder inte det att man har diabetes utan kan vara i riskzonen.
    Jag är i grunden överviktig (77 kilo till 157 cm) och min mamma hade graviditetsdiabetes när hon väntade mig. En av dessa två hade räckt i mitt landsting. Jag hoppas verkligen allt är OK och jag har varit väldigt noga med maten under graviditeten just för att hindra vidare viktuppgång, så noga att jag ännu pendlar mellan 77-78 kilo fast jag är i vecka 26. Jag blir nästan lite orolig över att jag inte går upp men som jag förstod barnmorskan så är det ingen större fara att jag inte går upp så länge jag inte bantar och så länge jag själv mår bra men det känns ju konstigt ändå när alla andra går upp massor.
  • mikroE
    Anonym (Socker) skrev 2012-03-09 12:36:17 följande:
    Jag är inte så orolig, tänkte mest att man kanske ska vara lite försiktig så det inte blir värre *s* Jag väger lite för mkt sen innan och då är det ju alltid en risk.

Nu är det säkert olika, men hos oss så får man bara några deciliter ( 2-3 kanske) att dricka och dom pressar lite citron i så jag drack upp alltihop på en gång utan några problem alls. det smakade som lite för söt citronsaft tyckte jag *s* hoppas det blir samma för dej Lycka till!

Tack

Jag brukar ligga runt 4.5 annars åxå och då har jag ju ätit innan så jag blev lite förvånad att fastevärdet var på 4.9. Men det verkar ju vara jättebra värde så det är ju baraatt vara glad.
    Bm kommer nog kolla nån mer gång bara så att värdet inte stiger, men ingen med glukosbelastning. Är överviktig sen innan och det är ju inte så bra.. Och är dessutom sjukskriven och uttråkad, äter säkert aldeles fel så jag har frågat om remiss till diestist för att få lite pepp och tips på bättre mat rutiner Så nu väntar jag på att få komma dit.   
    Problemet är att jag inte gillar sött och speciellt inte att dricka sött. Men jag får se hur det går när det är dags.
  • Mariella81
    mikroE skrev 2012-03-09 13:18:04 följande:
    Jag är i grunden överviktig (77 kilo till 157 cm) och min mamma hade graviditetsdiabetes när hon väntade mig. En av dessa två hade räckt i mitt landsting. Jag hoppas verkligen allt är OK och jag har varit väldigt noga med maten under graviditeten just för att hindra vidare viktuppgång, så noga att jag ännu pendlar mellan 77-78 kilo fast jag är i vecka 26. Jag blir nästan lite orolig över att jag inte går upp men som jag förstod barnmorskan så är det ingen större fara att jag inte går upp så länge jag inte bantar och så länge jag själv mår bra men det känns ju konstigt ändå när alla andra går upp massor.

Gick inte heller upp mycket under min senaste graviditet. Gick upp 4-5 kilo bara och runt v.26 hade jag nog också bara gått upp 1 kilo ungefär. Var normalviktig från början men min bm tyckte ändå inte att det var något problem att jag inte gick upp. Precis som du säger, så länge man inte bantar...
  • mikroE
    Mariella81 skrev 2012-03-09 14:39:01 följande:
    Gick inte heller upp mycket under min senaste graviditet. Gick upp 4-5 kilo bara och runt v.26 hade jag nog också bara gått upp 1 kilo ungefär. Var normalviktig från början men min bm tyckte ändå inte att det var något problem att jag inte gick upp. Precis som du säger, så länge man inte bantar...
    Ja, det är klart jag inte är ensam i detta och varken min mamma eller syster har gått upp mycket heller så en del är väl genetiskt också. Men när alla på jobbet frågar 'hur mycket har du gått upp?' så känner jag mig så präktig när jag säger 'eehhh, har inte gått upp något alls än' och får frågan om jag mår dåligt eller är sjuk. Jag har som sagt varit noga men det är ju inte som att jag vägt allt jag äter eller som att jag aldrig ätit en enda onyttighet heller (åt både chips och kakor igår men det var ett extremfall).
  • mikroE

Jippie! Min glukosbelastning gick super! Jag hade 4.9 när fastesockret mättes och 5.7 efter två väldigt illamående timmar. Jag har känt mig skum större delen av dagen dock med illamående och huvudvärk och varit lite snurrig i skallen men barnmorskan sa att det inte var ovanligt. Jag kan tänka mig att det kanske ger mer effekt på mig dessutom som brukar vara försiktig med socker att sätta i sig en sådan dos. Det gick tack och lov bra att dricka det men det var inte gott, som outspädd saft ungefär. Jag satt och tänkte att de borde kolsyra drickan, om det inte förändrar effekten så borde det göra det mycket mer lättdrucket...

• SofiFrid

Gränsen går väl runt 10, eftersom jag låg precis över, 10,3 och 10,4. Kostbehandlar min graviditets diabetes men kommer leda till insulin precis som med barn nr 1. Men känns helt okej, skrivs av inne på förlossningen och ska ändå ligga kvar pga kejsarsnitt.

• niky40

Gränsen jag har hört om är 10. Jag har gjort 4 belastningar hittills den här graviditeten ock alltid legat runt 7-8. Bra värden enligt min bm

• mikroE
    niky40 skrev 2012-03-21 18:58:45 följande:
    Gränsen jag har hört om är 10. Jag har gjort 4 belastningar hittills den här graviditeten ock alltid legat runt 7-8. Bra värden enligt min bm
    Ja 10 sa min barnmorska också.
Svar på tråden Vad hade ni för värde före och efter er glukosbelastning när ni var gravida?