Vad hade ni för värde före och efter er glukosbelastning när ni var gravida?
Jag hade 4.9 innan och 7.9 efter. Gränsen är 8.9 för vad det får va när man är gravid. behöver man vara försiktig då? lite nära gränsen känns det som?
Jag hade 4.9 innan och 7.9 efter. Gränsen är 8.9 för vad det får va när man är gravid. behöver man vara försiktig då? lite nära gränsen känns det som?
Jag tror inte du ska oroa dig om du är under gränsen, den är satt där av en anledning. Jag ska göra min glukosbelastning om två veckor själv så jag vet inte hur det blir för mig. Sockervärdena då jag varit hos BM och ätit frukost innan har legat på 4.5 ungefär och det är ju bra. Ska bli intressant att se vad mitt fastesocker är och om jag ens kan svälja den där skiten...
Jag hade 4.8 i fastevärde (trodde det skulle va lite lägre då jag brukar ligga mellan 3.5-4.0 när BM tar sockervärdet vid de vanliga kontrollerna, men men). Låg på 5.8 efter två timmar men även om jag hade haft 7.9 så skulle jag nog inte gjort några förändringar i kosten. Undvika socker och sånt ska man ju i alla fall göra, tjock som smal och som mikroE skriver så finns ju gränsen av en anledning och allt under det är godkänt.
Tänker lite på när jag gjorde teoriprovet för några år sedan och bara fick två poäng mer än vad den godkända resultatet låg på. Frågade han som höll i teoriprovet om han tyckte att jag skulle ta om testet eftersom jag faktiskt nästan blivit underkänd men han bara kollade på mig som att jag var dum i huvudet
Lycka till med graviditeten by the way!
du behöver nog inte oroa dig, de är riktvärden som följs inget definitivt.
mikro varför ska du göra belastningen när du har så bra värden? Är det pga viktuppgång, Eller är det rutin i ditt landsting?
de kollar ju för att se hur snabbt kroppens insulin bryter ner det intagna sockret även om man hamnar på 10 så betyder inte det att man har diabetes utan kan vara i riskzonen.
Jag var också precis på gränsen och dom sa att jag hade gravid diabetes och jag blev kostbehandlad.
Tror att de satt lite olika gränser i olika landsting. När jag var gravid förra året var 8.0 ett gränsvärde då man sa att man hade minskad glukostolerans och alltså skulle se över kosten. 10.0 var gränsen för fullt utvecklad graviditetsdiabetes. Har haft 10.2 efter glukosbelastning vid båda mina graviditeter och runt 5 som fastevärde. Har hört att man i vissa landsting får diagnosen grav.diabetes vid värden strax över 8 och för vissa går gränsen vid 9. 7.9 är inget att oroa sig för men det är ju som för alla gravida bra att äta hälsosamt. Även fullt utvecklad graviditetsdiabetes brukar svara bra på kostbehandling så visst kan man förebygga med hjälp av kosten. Tänk långsamma kolhydrater så kommer du långt.
Innan 5,0 och efte 6,9 tror jag. 7,9 var gränsen. Minns inte för det var rätt länge sen och sonen är redan 5 mån
Jippie! Min glukosbelastning gick super! Jag hade 4.9 när fastesockret mättes och 5.7 efter två väldigt illamående timmar. Jag har känt mig skum större delen av dagen dock med illamående och huvudvärk och varit lite snurrig i skallen men barnmorskan sa att det inte var ovanligt. Jag kan tänka mig att det kanske ger mer effekt på mig dessutom som brukar vara försiktig med socker att sätta i sig en sådan dos. Det gick tack och lov bra att dricka det men det var inte gott, som outspädd saft ungefär. Jag satt och tänkte att de borde kolsyra drickan, om det inte förändrar effekten så borde det göra det mycket mer lättdrucket...
Gränsen går väl runt 10, eftersom jag låg precis över, 10,3 och 10,4. Kostbehandlar min graviditets diabetes men kommer leda till insulin precis som med barn nr 1. Men känns helt okej, skrivs av inne på förlossningen och ska ändå ligga kvar pga kejsarsnitt.
Gränsen jag har hört om är 10. Jag har gjort 4 belastningar hittills den här graviditeten ock alltid legat runt 7-8. Bra värden enligt min bm