• Äldre 11 Mar 12:50
    4100 visningar
    23 svar
    23
    4100

    Tre bilbarnstolar bak, hur och vilka?!

    Hej! Tänkte att ni kunde hjälpa mig med lite goda tankar och råd!
    Ska byta ut våra bilbarnstolar, en brio zento och en britax two way. Funderar om jag ska byta till likadana eller byta ut zenton? Vi är eg nöjda med båda, men planerar lite för framtiden och vill få plats med tre stolar bak.  Så frågan är om man borde satsa på en mindre stol än zenton (även om jag tycker den tar helt OK lite plats) eller ha kvar en sådan som man vet att barnet ryms i på längden?

    En two way får det bli då både jag och maken är långa och som det ser ut nu blir lillebror som sitter i den det med.
    Hur mycket mindre (smalare?) är britax hi-way än brio zento?
    Hur mycket lägre i ryggen är den? Den verkar ju liten och smidig, men man vill ju kunna använde den länge med! Zenton kunde stora syster sitta i tills hon var över fyra, även om det ju var trångt för benen..

    Sedan hur har ni placerat stolarna? Borde bli mest rymligt att ha de bakåtvända på sidorna och bältesstolen i mitten, men hur kommer det stora barnet in dit då?? Och går det att knäppa bältet utan att bli vansinnig?? =)
    Provade att sätta stolarna med zenton i mitten och det gick ju, men det blir trångt att knäppa bältet på bältesstolen.

    Vi har två olika bilar så jag har lite svårt att åka och prova ut de bästa till vår bil. Men allra troligast kommer de mest vara i en peugeot 307sw som är rätt rymlig, men det kommer även måsta få plats tre bak i min renault megane som är smalare. Fast i den kommer det räcka att två bältesstolar och en bakåtvänt får plats..

    Oj vad snurrigt det blev! Men det snurrar rätt mycket i mitt huvud med =) Ni förstår säkert ungefär var jag vill komma =)

    Tusen tack!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-11 13:05
    Kom på en sak till när jag ändå frågar 1000 frågor! Stolar med isofixfästen är ju bara godkänsa till 18kk bakåt, hur gör man sen? Måste man ändå spänna den som en vanlig bilstol?

  • Svar på tråden Tre bilbarnstolar bak, hur och vilka?!
  • Äldre 11 Mar 13:03
    #2
    Grodan82 skrev 2012-03-11 13:00:34 följande:
    Personligen skulle jag aldrig sätta en bältsstol i mitten då ska det barnet klätta och krängla över en bilstol,,,, 
    Sitter själv med lite av samma funderingar men jag funderar mer på om vi kan köpa en likadan stol till som vu redan har,,,
    Var på babyproffsen igår och dom rekomenderade  Akta duoflex och Britax haiway till mittensäte för att dom är ganska så smala,,,,
    nä det känns ju klumpigt att klättra, men har läst i andra trådar att folk har det och undrar hur det fungerar! Men det borde ju ge mer plats som sagt... har läst en del om hi-way men jag är så rädd att den blir urväxt för tidigt! duoflexen kan är högre?
  • Äldre 11 Mar 13:37
    #5

    Tanken är att då det är aktuellt med tre stolar kommer barnen vara 6, 3½ och nyfödd. Då kommer 3åringen ha en bakåtvänd stol i varje bil, 6åringen en bältesstol o varje bil och babyskyddet flyttas. När bäbisen behöver ny stol kommer 3åringen vara 4 och kunna sitta i bältesstol i ena bilen (mest kortare sträckor) och ha twoway i den andra bilen. och då är frågan vad "bäbisen" ska sitta i så det ryms?

    kina 79: blev det inte väldigt trångt att ha de bakåtvända bredvidvarandra? vid axlarna, där stolarna är som bredast blev det väldigt trångt om man inte fick dem att gå "omlott" då jag testade..

  • Äldre 11 Mar 13:51
    #7

    fast eftersom vi ha två bilar behöver den lill* ha stolar som fungerar ett tag i båda! därför jag är lur på om hi wayen blir för kort...
    Peugeoten är lik eran för den har också separata stolar som kan flyttas, och det var ju smart för att få dem ännu mer i olika lägen, tack för det!

  • Äldre 11 Mar 14:08
    #10
    Kina79 skrev 2012-03-11 13:59:07 följande:
    Ja, fast om lillan är över 4 när hen växer ur Hi-Way kan di ju ha bältesstol i den ena bilen
    ja jag kan absolut vända vid 4 år, men det jag oroar mig för är att den inte kommer räcka till 4, vilket jag är rätt säker på att zenton gör, men jag hittar inga mått på den, så jag vet inte hur stor skillnad det är??

    Kollade en sväng på britax hemsida och såg att deras multitech har samma mått som two way fast lite lägre, tar det lika lite plats med? den ser ju mer ombonad ut och skulle kunna funka efter babyskydd?
  • Äldre 11 Mar 14:22
    #12
    Kina79 skrev 2012-03-11 14:06:37 följande:
    Jag kanske inte hänger med riktigt. Men hur många stolar har du nu? Behåll Zenton i din bil + två bältesstolar. I vardagsbilen har ni sen en twoway, en Hiway o en bältesstol. O när hw är urvuxen sitter alla tre i bälteastolar i din bil o två bältesstoöar + tw i vardagabilen. Ursäkta Felstavningar - mobil
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03

    De stolar jag har nu ska bytas ut, har blivit krockade, så just nu har jag inga stolar! Så jag har verkligen läge att hitta de bästa!
  • Äldre 11 Mar 14:34
    #14
    cosinus skrev 2012-03-11 14:32:09 följande:
    Vi valde en acta graco duoflex just för att den var smalare än two-way. Min normallånge (precis medelkurva bvc) son satt utan problem till 4 i den och hade nog kunnat sitta lite till också.

    Den är ett elände att ändra höjd på bältet men annars gillar jag den
    gick in på aktas hemsida och där står att den bara är godkänd till 18kg i baksätet? Annars verkar den ju bra..
  • Äldre 11 Mar 20:00
    #16

    Nån mer som han en åsikt? Eller är det hi-som gäller? Fler tankar mottages tacksamt!

  • Äldre 12 Mar 17:58
    #18

    Orkade inte vänta längre, så jag åkte in och bytte stolarna idag! Det blev en turkos two-way (fin färg, men VÄLDIGT kladdvänlig...) och en röd fin britax max-way, den verkar grymt bra! Rätt liten men helt OK hög rygg och man ställer bälteshöjden på baksidan enkelt med ena handen! Inga bälten som ska tas i och ur!
    har inte testat att sätta dem båda i bilen, men det känns mycket bra!

    Nån som har erfarenheter om HUR ni har satt dem i bilen? Vilket barn åker i mitten?
    Tack alla!

  • Äldre 22 Mar 06:18
    #21
    Jigge skrev 2012-03-21 23:08:40 följande:
    Jag kan inte hjälpa dig med stolarnas placering men däremot kan jag rekomendera hi wayen. Min son som blir fyra om tre veckor sitter i den. Han är 106 cm och väger 16 kg och han får bra plats i stolen, han har minst 5 cm växtmån bara på överkroppen innan stolen är urvuxen.
    hej! valde hi-wayens efterträdare, max-way, men jag tycker den tar större plats än brio zenton vi hade innan. fast det ska väl inte vara mycket större än hi-wayen vad jag förstod?
    men det får lov att fungera!
    tack!
  • Äldre 2 Apr 18:25
    #23
    ikapika81 skrev 2012-04-02 13:34:46 följande:

    Hjälp! Kansk efel ställa att fråga detta på?


    Köpt en Zento och kopplat in den (eller jag får inte till det bra, bilen har inga öglor på golv och stolarna glider på skenor, inga stag i golvet altså) Jag gillar INTE stolen, ungen blir dubbelvikt. What to do? Man kan ju inte byta en oanvänd stol men bruten förpackning???


    Gill
    det går att sätta spännbanden runt skenorna, det gör vi då vi inte heller har öglor. med våran zento (som jag verkligen gillade!) böjde vi in benet och hade stolen lutad mot ryggstödet när barnet var litet, och flyttade det sedan längre fram på sitsen så benutrymmet blev större, tror att vi ändå hade benet invikt och pallade under med filtar för att få en bra lutning.
    i de tre bilar vi haft har zenton passat bra i båda. tycker att den tar mindre plats än maxway som vi har nu...
    lycka till, hoppas ni får till det!
    sedan så sitter de ju med vikta ben, men inget av mina barn har någonsin klagat på det!
Svar på tråden Tre bilbarnstolar bak, hur och vilka?!