• Anonym (Bekymrad)

    Återbetalningsskyldig CSN!?!

    Måste kolla med er härinne.. Fick nu i dagarna brev från CSN att jag tjänat för mycket under 2010, och pga det måste jag betala tillbaka studeibidraget jag fått (studerade på 50% och fick studeibidrag på 1300 per månad har jag för mig...). Vet inte om jag tjänat för mycket både halvår 1 och halvår 2 eller bara det ena halvåret.

    Nu undrar jag hur mycket pengar det kan röra sig om?? Jag är jätterädd och känner mig så jävla dum som inte höll bättre ordning. Har inte tjänat mkt mer än vad man får, men som sagt: jag har tjänat för bra.

    Betalar man på en gång eller kan man få en återbetalningsplan?? Ngn som vet???

    Hälsningar Korkad

  • Svar på tråden Återbetalningsskyldig CSN!?!
  • Anonym (Bekymrad)

    Och vad får jag betala? Det jag fått i bidrag? Eller handlar det om en annan summa? Hoppas ngn kan hjälpa, har lite smått ångest just nu.

  • mammatill6

    de räknar ut hur mycket du skulle fått den den inkomsten du hade och det överstigande år du betala tillbaka. MAn kan ansöka om att få en avbetalningsplan och då få rman redovisa sina inkomste roch utgifter och så beviljas det utifrån det.

  • MissNora

    Jag hade tjänat 670kr för mycket 2007 och fick betala tillbaka 15500kr men precis som ovan säger, man kan få en avbetalningsplan.

  • LillfisenE

    Hela din skuld kan du se om du loggar in på csn.se, och var det hela skulden de krävde dig på så är det den summan som står där..
    Du betalar tillbaka lånedelen på det du fick av csn.. inte bidragsdelen.. vad jag vet i alla fall.
    Ring dem och kolla annars, de har säkert ngn möjlighet att göra en avbetalningsplan.. så som alla andra har som tagit studielån från dem? 

  • Anonym (Bekymrad)

    Jag har bara fått bidrag, studerade 50% så jag fick cirka 1300 kr i studeibidrag varje månad. Blir det de pengarna som skall tillbaka då...? TACk för era svar!!! Förstörde min helg detta...man känner sig så himla korkad.

  • Anonym (Bekymrad)

    Skall jag betala tillbaka de bidrag jag fick?? Alltså 1300 kr (cirka) x 12 (månader)??? Är det den summan det handlar om?

    Jag har ju tjänat mer än vad man får, således hade jag egentligen ingen rätt till studiebidrag? Jag borde inte fått ngt bidrag alls eftersom jag pluggade? Stämmer det? Eller är det en massa mer pengar som skall tillbaka..???

  • Anonym
    Anonym (Bekymrad) skrev 2012-03-11 13:55:26 följande:
    Jag har bara fått bidrag, studerade 50% så jag fick cirka 1300 kr i studeibidrag varje månad. Blir det de pengarna som skall tillbaka då...? TACk för era svar!!! Förstörde min helg detta...man känner sig så himla korkad.

    Skulle gissa att du får betala lite ränta också.
  • Anonym (Bekymrad)

    Anonym: Ränta plus allt bidrag alltså? Jag behöver inte betala det jag tjänade för mycket (säg om fribeloppet är på 80000 och jag tjänade 100000...alltså 20000 mer, jag behöver inte betala allt jag tjänade "för mycket"? Känns ju konstigt att betala tillbaka fyrdubbelt mer än vad man fått?

    Det var en som sade det, alltså att jag måste betala tillbaka allt jag tjänat för mycket (alltså allt över fribeloppet). Men jag har ju "bara" fått 1300kr x 12 av CSN, känns ju konstigt att betala tillbaka mer än det man fått..?

    Nu svamlar jag, men alla säger ol-ka!!!

  • Anonym (Pernilla)

    Hur mycket du ska betala tillbaka, beror på hur mycket du tjänat. Ta kontakt med CSN.

  • Anonym
    Anonym (Bekymrad) skrev 2012-03-11 14:07:21 följande:
    Anonym: Ränta plus allt bidrag alltså? Jag behöver inte betala det jag tjänade för mycket (säg om fribeloppet är på 80000 och jag tjänade 100000...alltså 20000 mer, jag behöver inte betala allt jag tjänade "för mycket"? Känns ju konstigt att betala tillbaka fyrdubbelt mer än vad man fått?

    Det var en som sade det, alltså att jag måste betala tillbaka allt jag tjänat för mycket (alltså allt över fribeloppet). Men jag har ju "bara" fått 1300kr x 12 av CSN, känns ju konstigt att betala tillbaka mer än det man fått..?

    Nu svamlar jag, men alla säger ol-ka!!!

    Ja, det du fått från CSN och kanske lite ränta och avgifter. Nej, du kommer inte få betala in hela beloppet som lönen översteg (om nu inte denna summa råkar vara exakt samma som du fått alltså).
Svar på tråden Återbetalningsskyldig CSN!?!