• Nektar

IVF Umeå

Hej alla kämpande och fd kämpande Glad

Äntligen är det dags för mig att bli aktiv i tråden. Jag erkänner att jag läst praktiskt taget varje inlägg sedan trådstarten. Trots inrådan från andra har jag inte kunnat hålla mig från att följa er för att peppa mig själv samt hoppas jag slipper gå igenom allt. Tyvärr blev så inte fallet.

Min historia:
    Åt preventivmedel fram till slutet av 2010. Därefter tog aldrig mensen fart och jag sökte hjälp för att få igång den. Då kom det fram att jag hade PCO-S av lindrig typ. Efter en del kurer med Provera för att ”blöda av” bestämde vi oss för att söka till barnlöshetsutredningen i Skellefteå. Där fick vi goda förhoppningar om att Pergotime skulle hjälpa. Ett år senare kan vi konstatera att endast 5 cykler resulterat i ett bra ägglossningsvärde (självklart bra att det trots allt fungerade några av gångerna). Hur som, ingen graviditet.

Idag så fick vi kallelsen till infomöte på IVF-kliniken i Umeå. Längtar så efter att få sätta igång denna cirkus och hoppas att det tar snabbt (min väninna lyckades på första försöket ifjol)!

Inväntar nu en mens i ostimulerad cykel, får se om det kommer någon..Om det inte gör det, skulle ni tro att jag då får börja med Provera och sen vad?

Ps. Jag är mycket imponerad av Drömmer om ett barns koll på alla, ska eftersträva detsamma :D Måste dock först lära mig alla finesser...Finns det någon som skulle kunna lägga in mig i väntrummet med infomöte den 14/11 för 1:a IVF?

• Nektar
    barreliten skrev 2012-10-17 09:14:38 följande:
    Hej!

Va kul att du vill börja skriva med oss. Min och din resa låter lite lika så jag tänkte att jag kan kanske svara på din fråga med hur min behandling sett/ser ut. Jag har också PCO-S och otroligt glest mellan mina blödningar.
    Jag fick ta Provera för att framkalla en blödning och 7 dagar efter jag börjat med provera började jag spraya. Jag har sprayat sedan den 25/9 och börjar med sprutor idag. ÄP v.44 hoppas vi :)

Jag vet iof att behandlingarna ser lite olika ut beroende på läkare... 

Tack för välkomnandet :) Härligt att kunna ventilera lite med folk i samma situation (har hittills inte riktigt tyckt svaren från kvinnokliniken alltid varit tillfredsställande och särskilt detaljerade).

Det innebär alltså att om man inte har egen, regelbunden, ägglossning så blir det långa metoden och den kommer för dig att ta ca 50 dagar från Provera-start till återinsättning? Låter ju inte lovande alls för mig att hinna med något innan jul Rynkar på näsan. Någon som känner till mellan vilka datum de håller stängt?

• Nektar
    Jockelina skrev 2012-10-17 22:41:56 följande:
    Nektar jag har regelbunden ägglossning och inga hormonella problem eller kända "fel" och jag har alltid fått köra långa metoden. Det var mitt fjärde Ivf ( första i Umeå). Långa metoden brukar generera bättre resultat har jag hört men allt verkar vara individuellt.

Ja, det verkar vara lite olika och har också hört att den långa kan vara något bättre. Det är väl bara att göra som de säger såvida de inte ger en valet själv. Man vill ju helst komma igång igår!

Tolkar tystnaden som att ingen vet riktigt när kliniken håller julstängt? Finns det inte ens telefontider under julen? Tänkte om man får börja med exempelvis sprayande och vill kontakta dem?

Drömmer om ett barn: Blev bara så av en händelse att jag började följa er/tråden nästan från start så då behövde jag aldrig "läsa ikapp". Hade det tagit sig innan IVF blev aktuellt hade jag säkert skrivit och önskat er lycka till, nu vill jag istället vara med på listan och hoppas på ett härligt 2013! 

• Nektar
    Jockelina skrev 2012-10-24 13:35:23 följande:
    idag tog jag ett test på RD 12 och de va negativt =(

Håller tummarna att du kan få ett plus senare trots att du är nära normal mensdag! Det kan gå, kroppen vet man aldrig riktigt säkert med!
    barreliten skrev 2012-10-24 15:50:38 följande:
    Fick just ett samtal från läkaren som sa att jag måste höja min dos Menopur från 137 till 225. Ska dit imorgon på VUL. Har varit svår stimulerad förut hoppades på att jag inte skulle vara det denna gången. Är ju så inställd på ÄP i början av nästa veckan....

Förstår att du är ivrig så länge som du väntat över sommaren osv men du är iaf, som Norris sa, "igång"! Det är inte långt kvar, det fungerar säkert med höjd dos!

Själv fick jag mens imorse efter en ostimulerad cykel i väntan på infomötet. Har ingen aning vad det betyder inför mötet/val av behandlingsmetod. Denna blödning kom på dag 39 så inte vill jag vänta så länge för att kanske få en egen mens även nästa månad och sedan kunna starta med behandling. Well, kanske inte lönt att spekulera - det blir vad läkarna tycker passar bäst! Jag förstår mig verkligen inte på min kropp och påstådda pco-s!

Drömmer om ett barn: Frågade för någon vecka sedan i ett mail om öppettiderna över jul, men fick aldrig något svar.      
  • Nektar

Grattis Jenads till ruvarstatus! När är testdagen?

EEJ: några nyheter?

Själv har jag inte haft någon bra vecka. Mens är aldrig roligt oavsett man förväntar sig den eller inte, hoppet finns alltid i bakhuvudet. Och därtill alla hormoner som rusar och att "ta hand" om mensen. Varför ska man måsta påminnas så många dagar att det inte har fungerat?
    Därtill fick jag idag beskedet att mitt vikariat inte blir förlängt så som egentligen båda parter hoppats på. Det känns inte alls bra med tanke på vad som komma skall! Nog att söka jobb normalt, nu ska det även funderas på en "bra" arbetsplats utifrån att få gå på behandlingar, arbetstider och att få ett nytt jobb över huvud taget så att vi kan betala om det går så långt...usch! Aja, det löser sig nog, har alltid gjort det innan!
    Med det sagt; A79 - jag förstår precis hur du känner kring paniken över pengabrist! Håller tummarna att Försäkringskassan tar tag i ditt ärende snabbt!!        

• Nektar

Drömmer om ett barn: Jag vet inte vad jag ska tro längre. Hade det inte varit för PCO-S diagnosen som (kanske) ger liten annan förbehandling så kunde jag nog räkna med långa eller korta rakt av. Jag har dock bestämt mig för att sluta räkna dagar för jag tror att jag får börja behandlingen under senare delen av juluppehållet ändå.

Petto 83: Tack, bra att du frågade. De sa inte hur länge de har stängt också? Knepig julledighet i år.

Vårt 2012: Vad är det som får dig att ge upp? Har du börjat blöda? Håller tummarna för dig!

En fundering: hur lång tid tar det för det återinsatta embryot att fästa vid slemhinnan vid en ivf? Tänkte om någon som blivit gravid varit med om en "nidationsblödning"?

Styrkekramar till alla!       

• Nektar
    A79: Förfärligt tråkigt, jag beklagar sorgen och tänker på dig!

Barreliten: överstimulering - huh! Vad innebär den för dig, har dem sagt något gällande pyret där inne? Kommer du sjukskriva dig? Är din arbetsgivare medveten om din IVF-resa?

Petto 83: Underligt det där hur testresultaten kan visa så olika. Däremot är mitt råd att försöka hålla sig borta från att testa med ÄL-test, det är ju inte riktigt samma sak och kan uppenbarligen lura en...Håller tummarna för att erat nästa försök går bättre!

Jenads: Hur känns det för dig, funderat på att testa i förväg eller håller du dig?

EEJ: Välkommen tillbaka! Förstår att du tog en paus - det skulle vi nog alla behöva oftare ;) Stort lycka till med detta försök!!

Är det någon som vet vad ett "läkarbesök" i samband med infomötet innebär? Är det samma som gynundersökning? Jag menar blodprover har de ju redan tagit...Visst är det tänkt att man fyller i hälsodeklarationen innan men lämnar den på plats i samband med läkarundersökningen?    

• Nektar

Nu har jag precis pratat med kliniken. Jag hade inte fått någon information om att hälsodeklarationen skulle in före mötet. Vi slapp dock skicka den i sista stund för att de redan kan se en hel del om oss från barnlöshetsutredningen i Skellefteå som även skickade remissen. Pjoo!

Jenads: Beklagar att det inte tog sig för er denna gång, håller tummarna för nästa omgång! Enligt kliniken gör dem äggplock fram till och med den 19 december. Den 20-21 blir det kanske mest "något ultraljud" som hon uttryckte det. Dem öppnar igen den 7 januari. Siktar in mig på detta datum jag, vill inte bli besviken om vi inte hinner innan jul.     

• Nektar

Jag känner också igen mig i era funderingar och känslor rörande "inprickning" av dagar och så vidare. Nu är jag bara glad att slippa just det prestationskravet och förlita mig på tekniken ;).
    Infomötet idag gav nämligen den ytterst glada nyheten att vi får köra igång direkt med den korta metoden så fort jag får en blödning framkallad av Provera!! Var helt inställd på att påbörja något tidigast i mellandagarna :) Att jag fick köra korta var tydligen uteslutande pga mina pco-äggstockar. Var nu ca 10 äggblåsor på varje sida men ingen större än 10 mm och det alltså på dag 22. Kul att få längta efter mensen :) Kan inte fatta det!

Upp med hakan nu tjejer, tänk på hur ni skulle ha hanterat dagen förr och försök efterleva det istället för att sura och vara avundsjuk. Bättre dagar kommer!    

• Nektar

Var nog lite väl ivrig när jag försökte muntra upp er lite. Ja, det är vårt första IVF-försök, men jag kan verkligen förstå hur alla känner vid ett eller fler misslyckade försök också. Dock reagerar vi självklart olika allesamman och mår bättre av att få skriva av oss. Tänkte mest på de gånger vi faktiskt reflekterar över att vi inte känner oss som oss själva i en situation och då kan försöka vända tankegångarna. Det är så lätt att inte tänka rationellt utan istället fortsätta med negativ energi i alla situationer istället den de eller de situationer det faktiskt gäller. Ska tillägga att jag inte lever som jag lär i detta fall, men önskar att jag kunde tänka till ibland iaf eller inspirera någon annan till reflektion :)

Svar på tråden IVF Umeå