• Pprcorn

    Föräldralediga i Älvsbyn

    Här kan vi surra och planera träffar och promenader mm Solig

  • Svar på tråden Föräldralediga i Älvsbyn
  • Pprcorn

    Vad gör ni om dagarna?
    Vi njuter mest =) Snålar på dagarna och är mammaledig ännu. Pojken blir två i sommar lagom när nästa kommer. Skönt att slippa stoppa in han på förskolan =)

  • Jessiika

    Vi gör nästan ingenting! :P Finns inte så mycket att göra här där vi bor, blir en promenad om dagen, samma sträcka förbi samma hus varje dag! Sen ungefär samma saker hemma också, ingen som har barn bor i närheten och själv bor vi 1.5 mil från byn! Lycka är att få fara på BVC eller mammaträff en gång i månaden :)

    Hoppas på att vi kan styra upp någon träff genom den här tråden! (:

  • Pprcorn
    Jessiika skrev 2012-03-20 07:17:45 följande:
    Vi gör nästan ingenting! :P Finns inte så mycket att göra här där vi bor, blir en promenad om dagen, samma sträcka förbi samma hus varje dag! Sen ungefär samma saker hemma också, ingen som har barn bor i närheten och själv bor vi 1.5 mil från byn! Lycka är att få fara på BVC eller mammaträff en gång i månaden :)

    Hoppas på att vi kan styra upp någon träff genom den här tråden! (:
    Låter bekant det där. Finns inte mycket här i byn tyvärr för föräldralediga. men snart skulle väl familjecentralen starta upp igen. Alltid något. Har farit tidigare på vuxenbarn på kyrkan men alla jag umgås med som har barn i ungefär samma ålder som mig har börjat om att jobba igen och barnen deras går på förskola.
    Ja, vi får titta upp om det går att ordna en träff. Det är ju ändå en hel del som är hemma med barn i olika åldrar nu =)
  • zeppelinmamma

    Hej, vi funderar på att flytta till Älvsbyn från Sthlm. MIn sambo är från trakten och vill hem. Hur är det med skola och barnomsorg och framför allt jobb? Vore väldigt glad att få kontakt med lite folk från krokarna runt älvsbyn med omnejd. 

    Sofia.  

  • Pprcorn
    zeppelinmamma skrev 2012-04-15 12:59:12 följande:
    Hej, vi funderar på att flytta till Älvsbyn från Sthlm. MIn sambo är från trakten och vill hem. Hur är det med skola och barnomsorg och framför allt jobb? Vore väldigt glad att få kontakt med lite folk från krokarna runt älvsbyn med omnejd.  Sofia.  

    hur svarar man bäst på det utan att ställa Älvsbyn i dålig dager? Älvsbyn är enligt mig en fin by gör barn att växa upp i, dock finns det inte mycket att göra för ungdomar på 13+. har en dotter på 8år som går skola i korsträsk (strax utanför själva centrala Älvsbyn) skolan är nedläggningshotad och vi kämpar för att få ha den kvar. sonen på två år är jag fortfarande föräldraledig så jag kan inte uttala mig så mycket om barnomsorgen i dagsläget. jobb.. vad jobbar du inom?
  • zeppelinmamma

    Hej, kul att du svarade. Trist att skolan är nedläggningshotad, är det den enda skolan? 

    Vi bor nu i en betongförort till sthlm, jag har själv växt upp här och vill inte att mina barn ska behöva växa upp här. Skolorna är inte så bra och det är en tuff miljö för barn här.

    Att det inte finns aktiviteter för äldre barn är väldigt tråkigt men tyvärr en problematik som verkar finnas i hela landet mer eller mindre. Jag antar att barnen kommer förbanna oss för att vi flyttade från sthlm när de blir äldre ha ha. 

    Min sambo minns att det var stora drogproblem i älvsbyn när han var ung, hur är det nu? Förvisso är det ju samma här där vi bor.

    Jag är snart färdig lärare,  förskolan till årskurs tre. 

  • Pprcorn
    zeppelinmamma skrev 2012-04-16 10:35:20 följande:
    Hej, kul att du svarade. Trist att skolan är nedläggningshotad, är det den enda skolan? 

    Vi bor nu i en betongförort till sthlm, jag har själv växt upp här och vill inte att mina barn ska behöva växa upp här. Skolorna är inte så bra och det är en tuff miljö för barn här.

    Att det inte finns aktiviteter för äldre barn är väldigt tråkigt men tyvärr en problematik som verkar finnas i hela landet mer eller mindre. Jag antar att barnen kommer förbanna oss för att vi flyttade från sthlm när de blir äldre ha ha. 

    Min sambo minns att det var stora drogproblem i älvsbyn när han var ung, hur är det nu? Förvisso är det ju samma här där vi bor.

    Jag är snart färdig lärare,  förskolan till årskurs tre. 
    Lärare finns det nog jobb som skulle jag tro. Kanske inte fast till en början men vik.
    Drogproblem finns det väl som sagt överallt. Jag har bott här tio år och inte märkt av det alls på annat sätt än i tidningarna. Men söker ju heller inte efter sånt så det kan ju vara en av anledningarna att man inte stöter på det. Söker man sig till droger så nog finner man det.

    Det är inte den enda skolan utan det håller på att byggas en ny skola nu pga att en brann ner. Enda problemet är att tanken som den var att alla skulle rymmas i den inte fungerar. Liite  för många barn som tydligen missats =).

    Jag är supernöjd med dotterns skola. Kunde inte önskat bättre men jag kan bara tala för den då hon inte gått i nån annan =)
Svar på tråden Föräldralediga i Älvsbyn