• VanillaT

Vi behöver hjälp för att lösa våra problem

Gå direkt till doktorn o kolla så du inte har något fel på sköldkörteln o dyl.

Sedan bokar ni tid till en parterapeut. Bäst kanske m en som har sexologinriktning. Detta e vanligt som fasen, men går faktiskt o få hjälp med!

En övning som jag tycker e bra är att ägna 30 min varje kväll under 1 vecka (till o börja med) till att smekas, massera, hångla. Inte sex. Ibland måste känslorna väckas. Att helt avstå blir bara att man ökar avståndet tänker jag. 

Lycka till     

• VanillaT

Det är olika i olika städer så klart, men i sthlm finns bland annat Egil Linge, som skrivit massa om par. Han jobbar med en 7 ggrs metod o en av delarna är samtal med sexolog...
    Googla!!!!

En vanlig psykoterapeut/parterapeut kan mycket oxå. 

• VanillaT

Jag jobbade mest med andra problem, t ex vestibulit o övergrepp osv. Men ibland med par. Kan väl säga att det ofta är så att den som känner sig som den är den med "skulden" inte vill komma. Men i en sådan här situation finns det ingen skuld!

Att kolla sköldkörteln osv på vårdcentralen är alltid bra, många kvinnor har problem med hormoner osv.

Det som kan behövas är att man får hjälp av en tredje part inte för att dela upp någon form utav skuld utan för att få nya vinklar, idéer o tips. En sak som är spännande och som påverkar ens relationer är ens anknytningsmönster. (spännande läsning om du är intresserad av psykologi). Och ibland räcker det inte bara att man VILL att det ska bli bättre. Ni har hälften vunnet, ni kan prata med varandra! Det innebär att ni har förtroende för varnadra. Ni VILL att det ska bli bättre, alltså kan ingenting göra det sämre av att gå i samtal.

Ibland hänger lusten även ihop med hur det senaste tiden varit, folk tror att det måste ha hänt något traumatiskt, men med flera stressande faktorer ihop kan de bli för mycket. Ex dödsfall i familjen, byta jobb, börja studera, flytta, oro för graviditet osv...     

Vet inte om det svaret va nått o ha men som sagt villjan e viktigast! 

• VanillaT

Boka tid hos läkaren o berätta hur du har det. Så kan hon ta o beställa olika prov, ex sköldkörteln, järnvärden, b12 osv. Sånt som kan göra en person trött eller lite "olustig"

Det e vanliga blodprov från armen.

Men du! Det e oftare något annat än rent fysiskt. Så vänta inte länge med samtalshjälp. Om det känns för jobbigt så försök med att köpa hem någon bok kring att jobba tillbaka lusten. men övningen där som vi pratade om i börjn e bra. Finns annat. De klassiska läsa/kolla porr ihop, skriva sexbrev till varandra, ha sex varannan dag i två veckor, ja det e att prova sig fram...  

• VanillaT

Om det blir tvinga sig till sex så... nej. men det måste inte vara samlag.Onanera ihop, smek osv. Jag tycker att övningen med att ta 30 min varje dag till kel, gos, massage o hångel e bättre att börja med!

• VanillaT

Blir ni sugna så klart att ni får ligga! Inga så hårda regler, men det kanske viktigaste att få goset tillbaka! Men det e viktigt att det e du som vi sexa eftersom det är du som inte velat!..... Hmmm kanske bra att inte få ha penetrerande sex när jag tänker efter då.

5 ggr är bra!!!! 

• VanillaT
    memschi skrev 2012-03-13 20:00:27 följande:
    Hmm.. Okej.
    Ja, vårat problem är att vi inte kan kommunicera. Eller, när jag kommunicerar får jag en betongvägg mittemot mig. Får liksom inga svar. Bara tystnad. Som gör att jag blir helt frustrerad och efter några försök blir jag helt rasande av all frustration. Men båda vill att det ska fungera, så förhoppningsvis är det inte försent.

Ja det blir inte bättre av sig själv o att ni INTE gör nått åt det. Boka tid nu!

Svar på tråden Vi behöver hjälp för att lösa våra problem