• Skrutteplutt

    Hur borstar ni tänderna på 1,5-åring?

    Vi försöker verkligen få till det både morgon och kväll men hon vägrar alt som oftast att öppna munnen. Oftast slutar det med att hon får tandborsten och slickar/suger av tandkrämen och that´s it.... Vi lyckas nog borsta tänderna enligt regelboken max 1 gång/vecka. Det går ju inte att tvinga upp munnen direkt... 

    Någon som har tips på hur man kan göra?  

  • Svar på tråden Hur borstar ni tänderna på 1,5-åring?
  • zest

    Min dotter brukar få tandborstarna (hon har 2 en liten och en stor) sedan borstar jag tänderna samtidigt, så då brukar hon härma mig, sedan när hon har tröttnat på det så kan hon gå omkring och bita på tandborstarna i ca 5-10 minuter och säga mera och menar då mer vatten. Vi brukar avsluta med att vi säger ahhhh och då hinner jag borsta hennes tänder lite snabbt. Kanske inte det bästa altenativet men tröstar mig även med att detta är mjölktänder och att hon så smånigom kommer att få de "riktiga" tänderna.

  • Havsjungfrun

    När de har trilskats har vi sjungit en sång undertiden och det har för det mesta funkat.

  • Alfonsina

    Jag är av åsikten att det är jag och sonens pappa som bestämmer att tänderna ska bortstas. Och ja, då blir det så.

    När han trilskas (är två år nu) så lägger jag honom i knät som jag gjorde när han var bebis, med ena armen under min så att säga. Och så tippar jag och sjunger lite eller pratar uppmuntrande. Till saken hör att han inte blir så arg över detta men han ville ju inte heller bara öppna munnen om vi har kommit till den här punkten. Så tänderna borstas morgon och kväll oavsett procedur.  

  • LilaRos

    vid 1,5 år fick vi borsta med tvång,, sjunga, ramsa, busa, allvar, borsta själv, borsta tillsammans, borsta varandras tänder,, tja.. i bland funkade något iaf :)

    Nu är han strax över 2 och gapar fint stort som ett lejon! :) Han trillskas fortfarande ibland men han har valet att sitta upp och gapa eller ligga ner och gapa, sen får han borsta själv när jag/sambon borstat klart,

  • skogsvitter

    Våra har fått ta tandborsten och borstat själv lite, då brukar det gå lättare sedan att göra det ordentligt. Att göra något med tvång känns knappast som rätt sätt...

  • Dohgon

    vi borstar visserligen bara om kvällen på våra ettåringar, skall bli bättre på det så det blir 2 ggr per dag =) men det funkar jättebra för oss, men vi började när fösta tanden började kika fram så är liksom som rutin och inga konstigheter längre. visserligen vill de ta sina borstar och tugga på och leka med, men det är bara att lirka lös den ^^

  • Alfonsina
    skogsvitter skrev 2012-03-15 13:34:21 följande:
    Våra har fått ta tandborsten och borstat själv lite, då brukar det gå lättare sedan att göra det ordentligt. Att göra något med tvång känns knappast som rätt sätt...
    Håller inte med. Vissa saker här i livet måste man bara lära sig. Vi har massa tvång hela tiden i vardagen, det gäller även barn.
  • Skrutteplutt

    Såklart man kan tvinga till vissa saker men det är (i alla fall för oss) omöjligt att tvinga in en tandborste i munnen på henne och borsta utan att göra henne illa. Det är ju inte direkt så att hon förstår några argument... Hon är 18 månader. Skrattande

    Men tack till alla ni som gett små tips! Ska testa att borsta tillsammans OCH framför spegeln och se om det kan hjälpa. Borde ju bli supersuccé tycker man...Solig

    Tjing!

  • Flickan och kråkan
    Alfonsina skrev 2012-03-15 14:41:51 följande:
    Håller inte med. Vissa saker här i livet måste man bara lära sig. Vi har massa tvång hela tiden i vardagen, det gäller även barn.

    Men man kan ju implementera tvång på olika sätt .

    Tandborstning är hos oss inte förhandlingbart, däremot försöker vi i möjligaste mån att respektera våra barns kroppsintegritet. Vi väntar ut, och använder fantasin för att avleda då det behövs. I slutändan är det inte förhandlingsbart och ett måste, men vi har aldrig behövt tvinga fysiskt trots perioder av "tandborsts-vägran" från båda. Jag skulle nog aldrig trycka fast eller hålla fast för att borsta tänderna. Jag har hållit fast och fysiskt tvingat vår yngsta att inhalera astmamedicin när det varit akut. Tycker inte att det är ultimat på något vis och vet att jag kränker hans integritet, men det gör jag självklart i ett sådant läge, men jag är försiktig med att använda den makten.......

    Det är få tillfällen jag anser det OK att använda den typen av tvång mot vuxna - det finns utan tvekan tillfällen - men tillfällen som spelar i en något annan liga än tandborstning.....anser jag.     
  • Alfonsina

    Ja, vi får alla tycka olika. För mig känns det inte rätt att hela tiden behöva argumentera saker till en två-åring. Däremot förklarar jag alltid varför det blir ett "tvång" eller ett nej då jag tror att förståelsen för det är viktig.

    Jag tror inte du behöver ha dåligt sambvete för att ha kränkt ditt barns integritet när du räddade liv.

    När jag skrev tvång för vuxna menade jag inte i första hand fysiska, utan det finns massor av andra tvång i vardagen som gäller både vuxna och barn. Hur man beter sig, behandlar andra osv, tycker att tandborstning och hygien tillhör något som vi alla bör ägna oss åt. Så är ju inte fallet i samhället men min son kommer att få lära sig det iaf. Oavsett om han vill eller inte.

  • Flickan och kråkan
    Alfonsina skrev 2012-03-15 15:06:46 följande:
    Ja, vi får alla tycka olika. För mig känns det inte rätt att hela tiden behöva argumentera saker till en två-åring. Däremot förklarar jag alltid varför det blir ett "tvång" eller ett nej då jag tror att förståelsen för det är viktig.

    Jag tror inte du behöver ha dåligt sambvete för att ha kränkt ditt barns integritet när du räddade liv.

    När jag skrev tvång för vuxna menade jag inte i första hand fysiska, utan det finns massor av andra tvång i vardagen som gäller både vuxna och barn. Hur man beter sig, behandlar andra osv, tycker att tandborstning och hygien tillhör något som vi alla bör ägna oss åt. Så är ju inte fallet i samhället men min son kommer att få lära sig det iaf. Oavsett om han vill eller inte.

    Jag håller helt och hållet med dig om att det finns en massa tvång i vardagen, men det är rätt sällan vi anser det OK att implementera dessa med fysisk kraft så att säga. Självklart finns det befogade tillfällen. Nej, jag har inte dåligt samvete alls för att ha kränkt mitt barns integritet när vi medicinerade akut. Men likt förbaskat så var det en kränkning av hans integritet och det är något jag anser att man ska ha respekt inför och ett maktmedel man enbart tar till när det verkligen är befogat. Jag hade haft dåligt samvete om jag hållt fast mitt barn med fysisk kraft för att borsta tänder, för att tvätta håret, för att gå på toaletten, för att äta etc. 

    Nej, jag tycker inte heller att man måste argumentera om allt.       

      
  • mie02

    Vi gör precis som TS med vår 1,5 åring. Får lite dåligt samvete när det blir dåligt borstat, men känns inte som alternativet (tvång) är bättre. Barn är olika, avledning sång etc funkar inte fullt ut hos oss men hjälper litegrann iaf.

  • Loojsen

    Vi introducerade borsten när första tanden kom, 5mån gammal. Då var de mest att han ville smaka och upptäcka den. Nu är han 10 mån och har 7 tänder som jag får borsta först, utan protest, sedan får han greja lite själv med den (suga upp resterande tandkräm ) funkar alldeles utmärkt faktiskt.

  • Flickan och kråkan
    Loojsen skrev 2012-03-17 10:12:30 följande:
    Vi introducerade borsten när första tanden kom, 5mån gammal. Då var de mest att han ville smaka och upptäcka den. Nu är han 10 mån och har 7 tänder som jag får borsta först, utan protest, sedan får han greja lite själv med den (suga upp resterande tandkräm ) funkar alldeles utmärkt faktiskt.

    Vänta tills han är sådär dubbelt så gammal.....om det är lika lätt då .

    Kan mycket väl göra det så klart, men 10-månaders och 1½-åringar spelar inte riktigt i samma liga vad gäller att vilja bestämma själva .  
  • iser

    Min dotter är iofs äldre. Hon är 2 och ett halvt. I början gick det bra att borsta tänder men sen.. oj oj oj. Jag släckte i badrummet, tog fram en ficklampa och lyste i hennes mun och jagade djur. "oj oj, där är kattmamman. oj nu hoppade hon upp. gapa stort." Sen om dottern inte ville mer "men kattungen är ju kvar i munnen, den vill ju ut till sin mamma". Nu behöver man inte ha ficklampa längre. Det "räcker" med att jaga djur och ibland så slipper man tom det.

  • Skrutteplutt
    iser skrev 2012-03-17 22:23:44 följande:
    Min dotter är iofs äldre. Hon är 2 och ett halvt. I början gick det bra att borsta tänder men sen.. oj oj oj. Jag släckte i badrummet, tog fram en ficklampa och lyste i hennes mun och jagade djur. "oj oj, där är kattmamman. oj nu hoppade hon upp. gapa stort." Sen om dottern inte ville mer "men kattungen är ju kvar i munnen, den vill ju ut till sin mamma". Nu behöver man inte ha ficklampa längre. Det "räcker" med att jaga djur och ibland så slipper man tom det.
    Vilket roligt tips! Det ska jag prova... Glad

    TACK! 
  • honeydew

    Vi började att ha två olika tandborstar i den åldern, en som hon fick hålla i och leka med i munnen och så passade vi på att borsta lite snabbt varje gång hon öppnade munnen för att ta in sin egen. Berömma massor och göra fåniga ljud, klappa händerna m.m. när det går bra så att det blir kul.
    Nu ett halvår senare så sitter hon lugnt i vårat knä och vi säger att någon annan (pappa/mamma/mormor/hunden etc) vill att hon ska borsta tänderna, så då kan hon sedan stolt gå och visa upp tänderna, peka, gapa eller få ringa mormor och berätta att hon gjort det.

  • Bellini2

    Vår pojke älskar eltandborsten! Jag vet inte om det är okej men vi använder den för då går det lätt och är trevligt för alla parter att borsta tänderna på honom.

  • ElectroDiva

    nnär jag var liten hatade jag tandborstning.
    Mina föräldrar fick en typ affisch från tandläkaren med olika djur o klistermärken med små troll som höll i en tandborste med tandkräm. varje gång vi borstat tänderna så fick jag sätta ett klistermärke på ett av djurens tänder/betar :)

    Minns det som urkul. 

Svar på tråden Hur borstar ni tänderna på 1,5-åring?