• Loreen­a
    Äldre 16 Mar 12:04
    4103 visningar
    22 svar
    22
    4103

    Jag vill ha min son hemma.. :)

    Jag har min son på 1,5 hemma med mig och väntar syskon till sommaren. Nu har jag efter mycket funderande bestämt mig för att tacka nej till förskoleplatsen och ha sonen hemma med mig tills syskonet kommer och fortsätta ha honom hemma då också. Jag tänkte skola in på förskola senare, när han är 3 år kanske och jag känner i hjärtat att det här är rätt.

    Jag tycker att det är underbart att ha min son hemma med mig och jag vill vara med honom när han upptäcker världen. Vi går på öppna förskolan, på biblioteket, till lekparken, till affären och jag vet att han får det han behöver.

    Problemet som jag upplever det just nu är tjatet från omgivningen. Alla utgår liksom ifrån att barnen ska skolas in på förskolan någon gång mellan att de är 1 och 1,5 år och jag känner mig ständigt ifrågasatt för att jag väljer att ha honom hemma.

    Finns det fler som jag? Som går mot strömmen, följer sitt hjärta och väljer att ha sina barn hemma lite längre än normen?

  • Svar på tråden Jag vill ha min son hemma.. :)
  • Makada­m
    Äldre 16 Mar 13:18
    #1

    Ja, det finns fler som är hemma!

  • Äldre 16 Mar 13:24
    #2

    japp

    sonen är 20 månader och lillasyster är en månad och vi är hemma

    jag är dock inte så duktig på att komma iväg på saker men det blir nog folk d av mina ungar med


  • Äldre 16 Mar 13:58
    #3

    Jaa då. Jag är fortfarande hemma med vår son som är 16,5 månader och tänker fortsätta med det ett tag till. Han ska eventuellt börja förskolan när han är 2 år. Vi har inte riktigt bestämt oss...

    Jag har mött lite förvånade miner på t.ex. ÖF när de har frågat hur länge jag ska vara hemma. Men sånt skiter jag i. Det viktiga är ju sonens välbefinnade, inte vad andra tycker. Glad

    Jag tror att de som tjatar kanske själva var tvungna att skola in sina barn tidigare än de hade velat, och att det är deras avundsjuka och/eller dåliga samvete som tjatar på såna som du...

  • Äldre 17 Mar 10:19
    #4

    jag tänker vara hemma så länge som möjligt, just nu ser nu kommer våran dotter nog vara hemma till det att hon är 2, vill helst inte ha in henne då heller, men vi får se hur det går ekonomiskt :) 


  • Äldre 17 Mar 10:23
    #5

    Japp vi plockade hem storasyster från förskolan (3 år) när lillebror kom. För mig är det det självklara att göra. De har fått jättebra kontakt nu och tycker verkligen om varandra och har utbyte av varandras sällskap trots nästan 3 års åldersskillnad.
    Vi har också blivit ifrågasatta av vissa i omgivningen men eftersom vi vet att det här är det vi tycker är bäst för vår familj så struntar vi i vad andra säger!

  • Äldre 17 Mar 14:42
    #6

    Jag har 16 månader mellan mina pojkar och att skola in äldsta var aldrig på tal. Äldsta började förskola när han var 3 år. behövdes aldrig sklas in egentligen. Vinkade glatt hej då.  Yngsta började dryga halvåret senare när han var närmare 2½ år. Tycker att det är först nu den senaste tiden som äldsta verkligen själv har ett stort utbyte och behov av förskola. Han fyllde 4 år i julas. Lillebror fyller 3 år i april. Han trivs men har inget behov alls ännu. Jag hade helst haft honom hemma lika länge som storebror men vi vill kunna ha korta dagar för dem så då fick han börja vid 2½. De går idag 20 timmar/veckan. Känns också alldeles lagom. De vill jättegärna gå till förskolan och de vill gärna hem när vi hämtar.

    Mina pojkar är väldigt olika som personer och jag har svårt att se att något barn skulle ha behov av förskola innan 3 år. Kan man ha de hemma tills de är sådär 3-4 år så rekommenderar jag det varmt. De behöver ju tid att knyta an till varandra och att hitta sig själva i den nya situationen. Det är ju inte så lätt att vara lite.....och så få ett småsyskon.  

  • Äldre 17 Mar 14:43
    #7

    Jag har förresten aldrig mött någon som tyckt att vi gjort ett konstigt val. Tvärtom.

  • Äldre 25 Mar 20:54
    #8

    Vi är också hemma med vår son (jag 3 dagar/vecka, sambon 1 dag/vecka och mormor 1 dag/vecka) som snart fyller 2 och vi planerar att skola in honom på dagis 15 timmar/vecka i höst när han är 2,5 år. Jag trivs också bra hemma, även om jag upplever det som ganska stressigt just nu eftersom jag även pluggar och har svårt att få tiden att räcka till, men det är fortfarande värt det för att kunna tillbringa dagarna med vår pojke. 

    Har fått den del kommentarer, inga direkt negativa, men snarare väldigt frågande och några har undrat om han inte blir ensam eftersom han inte har några kompisar att leka med. Men jag upplever inte alls att han saknar kompisar, vi går på öppna förskolan och en rytmikklass för barn mellan 1,5 och 2,5 och så träffar vi mormor och morfar flera ggr per vecka och kusinen och moster som är mammaledig och däremellan mina kompisar som har lite äldre barn. 

    Kan faktiskt nästan enbart se fördelar med att ha honom hemma just nu, förskolan kommer ha sin tid så småningom men just nu passar det bäst för en sån liten kille att vara hemma hos sin familj och bli sedd och uppmärksammad av dem som älskar honom och slippa stressen det innebär att vara i en större högljudd barngrupp på dagis.

    Fast det vore ju roligt om jag kände till någon annan familj i närheten som också var hemma, har hittills inte mött några andra på öf, på bvc, i lekparken, bland vänner osv som varit hemma med sina barn lite längre.

  • lyckli­gmamma­87
    Äldre 17 Apr 15:53
    #9

    Ja är hemma med min snart 13 mån son o tanken är att han börjar på dagis tidigast när han är 3 år

    Får oxå höra ofta el frågor som att ska han inte börja dagis snart sökt ?? Du måste börja jobba osv osv dom blev tysta först när sambon sa ifrån

  • Äldre 21 Apr 23:05
    #10

    Hur har ni gjort med dagar så att ni kan va hemma så länge? :) nyfiken då jag har en son på 6 o vill va hemma sålänge som möjligt

Svar på tråden Jag vill ha min son hemma.. :)