Inlägg från: Anonym (Vanilj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vanilj)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-17 16:00:09 följande:
    Herregud, att gå på bio, eller gå till simhallen är inte en mänsklig rättighet. Buhu, cry me a river. Man är inte fattig bara för att man inte kan gå på bio. Att kalla någon för fattig bara för att man inte kan gå på bio är att kränka och håna de verkligt fattiga, de som dör av svält pågrund av att de inte har råd med mat. 
    Men det handlar faktiskt inte bara om att inte kunna gå på bio eller badhuset...herreguud så snävt synsätt!!! Finns jättemånga som inte har pengar så det räcker ordentligt till mat när allt annat är betalt! Och det handlar inte alltid om att folk misskött sig och får skylla sig själva.
  • Anonym (Vanilj)
    Anonym skrev 2012-03-17 15:56:12 följande:
    Om man är fattig i Sverige får man skylla sig själv, detta är inte ett u-land. Vi har det väldigt bra i Sverige, bostadsbidrag, barnbidrag, a-kassa, och en mängd annat. Inte alla länder som har det. 
    Ta och lär dig lite om Sverige och samhället för det verkar ha undgått dig en hel del om hur det fungerar i detta land idag!
  • Anonym (Vanilj)
    Anonym skrev 2012-03-17 16:24:43 följande:
    Och ändå så kräver skolan in pengar för museibesök och dagsutflykter till stenålderbyar. Jag har tyvärr kollegor som inte ser något problem med att kräva in 200 kronor för att besöka just en stenåldersby för en dag. Sen står det föräldrar och hejar på och säg bara till så betala vi. Somliga lärare sätter upp en show och sätter ett "frivillig" inträdespris på 85 kronor.Hur kul är det att inte kunna gå eftersom pengarna inte räcker till eller att gå och inte kunna skänka så mycket?
    Jag tog upp diskussionen på min skola och mina kollegor vägrade förstå problemet. Jag är lärare i en sk rik kommun och här fanns det minsann inga fattiga barn. Då kunde väl föräldrarna bara avstå en flaska vin till helgen.  Och en liten avgift på 100 kronor var väl inga problem.  En kollega ryckte på axlarna under diskussionen och sa att då får de väl sätta mig i fängelse då.  

En kollega är nu jättesur på mig eftersom hon redan har krävt in 200 kronor för en heldagsaktivitet så får hon nämligen inte be föräldrarna om pengar till en musikal. Naturligtvis är det mitt fel eftersom jag tog upp diskussionen. Att hon bryter mot skollagen verkar ha mindre betydelse.

Sen finns det många föräldrar som står och hejar på och tycker att alla borde kunna avstå de här pengarna. Så enormt blåögt. Jag vet en elev som jag hade som inte kunde följa med på klassresan eftersom det krävdes att man skulle betala in 500 kronor på ett bräde. De andra föräldrarna var väldigt upprörda och tyckte att den här tjejen svek de andra i klassen. Några tyckte att då kunde väl hon panta glas eller sälja kokosbollar om det var så svårt med pengar. Och de skulle den här tjejen göra medans de andra föräldrarna bara betalade rakt av. Solidaritetskänslan var noll.

Jag blir så arg framförallt på mina kollegor som kan vara så naiva!
    Fy fasen alltså...man blir ju mörkrädd Skulle finnas flera som du!! All heder åt dig!  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Vanilj)
    puss skrev 2012-03-17 16:52:10 följande:
    klart det går.
    Jaha...och du har barn.........eller..?!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?