Inlägg från: Zmoothie |Visa alla inlägg
  • Zmoothie

    # 4 - tråden för alla oss sjuksköterskor! Välkomna nya som gamla trådmedlemmar!

    *ser till att tråden ligger tryggt i mina favoriter*
    Hoppas tentan gick bra, Sofia!

  • Zmoothie

    Jag väntar fortfarande på besked från mina intervjuer, men nästa vecka _ska_ jag få besked ifrån Linköping iaf.

    Apropå din fråga, Nyfiknaflickan så kan jag säga - av den lilla erfarenhet jag har nu - att Östergötlands län är ett av de sämst betalda. Mellan Jönköpings och Östergötlads län skiljer det en tusenlapp i ingångslönen, plus minus någon/några hundra lite beroende på hur mycket frihet klinikerna har att göra egna lönejusteringar. Sitter ju inte i något förhandlingsläge direkt som nyfärdig, och i Linköping var det ganska klart att det inte är någon ideé att förhandla utifrån min position.

    Skunk, för det är där jag vill jobba egentligen ju, men jobbar jag ett tag inim Jönköpings län så får jag ju erfarenhet och kanske lite mer kött å¨benen för löneförhandling. Kinkigt är det!

    ...Fast just nu vill jag mest bara HA jobb.

  • Zmoothie

    Lycka till Rebekka! Det kommer säkert att gå jättebra. Men jag förstår precis hur du känner dig, apropå kunskaperna.

    Imorgon eller på torsdag kommer jag att få definitivt besked om hur min jobbframtid ser ut för det närmaste halvåret. Oooh! Håll tummarna för mig. Nu MÅSTE jag komma ut och jobba snart!

  • Zmoothie

    Yes! Jag fick jobbet som jag ville ha, så om två veckor är jag "ute på fältet" igen!

    ...Fast lite pirrigt känns det..

  • Zmoothie

    Tack Jenny och Amy. Det är en onkologavdelning, behandlingsavdelning - ingen palliativ vård. Tillbaka till min studentstad. Känns jättebra!

    Låter tufft Amy, men du klarar det. Tänk vad skönt det kommer att kännas efter tentan när du har kommit ut på andra sidan!

  • Zmoothie

    Lycka till Rebekka! Håller tummarna för dig.

    Tack för alla grattis till jobbet, förresten. Två veckor kvar nu...

  • Zmoothie

    Ejje - Jag blev färdig i juni 2005 (alltså färsk fortfarande ) och gick på psyk som mitt första jobb nu i sommar. Jag tyckte det var en jättebra erfarenhet, även om jag upptäckte att psyk inte var något för mig. -Eller just därför. Man får en annan förståelse för de människor som är patienter på en psykklinik, och jag är övertygad om att mina månader på psyk påverkar hur jag förhåller mig till och bemöter patienter, även om jag nu inte haft chansen att riktigt testa den tesen. (På måndag börjar det!). Så jag tycker du ska ta chansen, då har du iaf fått in en fot och fått lite erfarenhet, och du kan ju söka dig till somatiken efteråt. (Även om man kanske inte, som jag gjorde, ska *bortse från* hintar om ev. förlägning, för så roligt är det inte att gå arbetslös som nyfärdig... *bannar mig själv*).

    Jag hade inte heller jobbat inom psyk innan, men det var inga problem, erfarna sköterskor och skötare är guld att luta sig mot.

    Lycka till!

  • Zmoothie

    Nu börjar jag bli lite nervös... På måndag börjar nya jobbet! Ska träffa chefen i morgon och få schema, omklädningsskåp och sådant. Hoppas jag har kvar lite av mina kunskaper nu.

  • Zmoothie

    Häpp! Idag (eller ikväll då) ska jag gå mitt första pass på nya jobbet! Inte så lite nervöst är det. Kände mig ganska lugn igår, men det var väl för att jag var helt slut efter allt flyttande hela helgen. Men nu närmar det sig, bara 4 timmar och 15 minuter kvar. Så håll tummarna för mig idag, tjejer.

  • Zmoothie

    Grattis Amy!! Då får ni fira ordentligt ikväll.

    Bubblie - Jag vet hur det känns! Gjorde också mitt första pass som ssk igårkväll. Fast utan UVI då, hoppas det går över snart! Men jobbet ja, vad mycket det är att ta in... Lycka till, och som sagt hoppas UVIn går över så du kan jobba ordentligt, inte roligt att vara hemma och sjuk första dagarna ju!

    Jag känner mig hyfsat säker på småsaker, som att kolla i medicinlistor o dela mediciner, sätta dropp och sånt, men sen är det ju så mycket annat! Det finns uppenbarligen hur många tumörsjukdomar som helst, och nästan lika många olika sorters behandlingar, känns det som. Jag undrar allvarligt om jag nånsin kommer att lära mig hur de olika preparaten ska blandas, får nog sitta med instruktionsbok framför mig jämt. Men jag är inte helt avskräckt, bara lite förvirrad och trött i hjärnan, så det är väl ett positivt tecken.

  • Zmoothie

    Bubblie - Tack detsamma. Jag jobbar på en onkologavdelning, det är också helt annat än vad jag gjort innan på praktik. En del är ju lika, sättet att sätta dropp på skiljer sig inte så mkt från avdelningarna, , men de flesta av diagnoserna och alla behandlingarna är helt nya. Skönt att ha helgen att vila upp sig på nu. Jobbar 5-dagarsvecka nästa vecka, så det blir fullt upp!

  • Zmoothie

    *gäsp*

    Hemma efter en snurrig kväll. Jag som kände mig så duktig. Började med att hela stämningen på avd. var uppvarvad och stressad när jag kom, rapporten var ett enda virrvarr, t om för de vana syrrorna. Fundersam Så jag var helt snurrig i skallen redan innan jobbet började.. Sen blandade jag ihop patientnamn och tittade i fel pärmar, skulle ner till blodcentralen och hämta två MAF och skrev upp fel personnummer. Som tur var fanns det inte fler påsar att välja på och jag kom på mitt misstag där nere, så det var inga problem, men irriterande.

    Sen gjorde jag en massa småfel som att glömma att öppna trevägskranen till droppet - "varför droppar det inte?!", fick en påminnelse om att dubbelkolla patientidentitet innan jag startade cyt-droppet, och så. Inget allvarligt, men förargligt. Men det blev bättre mot slutet av passet iaf. Tur att jag kan skylla på att jag är ny! Oskyldig

    Så nu ska jag slappna av lite framför TVn innan det är dags att sova och upp igen imorgon.


    By George, I think he's got it!
  • Zmoothie

    Hörrni, jag sitter här och funderar på om man skulle kunna läsa en liten distanskurs till hösten. Dels så vet jag inte om mitt vikariat kommer att förlängas till hösten, och dels är jag lite sugen på att läsa. Jag vill hemskt gärna läsa genetik, tycker verkligen det är superintressant, men hittar ingen bra kurs för det. Det enda jag hittar är biologikurser "där vi kommer att beröra ämnen som genetik...", men inget som liksom inriktar sig mot det. Har ni smarta tjejer någon idé?

    Loobiloo - Ja, lite galen får man vara. Lycka till med IVF-en!!


    By George, I think he's got it!
  • Zmoothie

    Jag jobbar på en onkologisk vårdavdelning, sedan 4 veckor tillbaka.

    Apropå lönen - det sa de till oss också när vi började, hösten 2002, att vi skulle kunna kräva minst 20 000 i ingångslön. Jotack! Fot i munnnen

    Vet att det var många i min klass som sa att de inte skulle gå med/gå ut ur Vårdförbundet när vi skulle ut i arbetslivet. Själv är jag för feg, och dessutom inbillar jag mig att genom facket har man iaf någon kanal att påverka - "tillsammans är vi starka" - men ensam står man.. Tja, ensam. Men nånstans krävs det ett uppryck! Kommer ihåg att när facket var på skolan och pratade så kändes det som att de slingrade sig och gömde sig bakom "individuell lönesättning" så fort någon frågade om löneutveckling. *suck*


    Grandmum won't eat the doublespeak
  • Zmoothie
    Nette - Det beror en del på var man väljer att plugga nånstans. Varierar mellan ungefär halva utbildningen (50-60 veckor) till runt 20 veckor eller nåt sånt, tror jag.
    Grandmum won't eat the doublespeak
  • Zmoothie

    Jag hade ungefär halva utbildningen. Men då räknas även "färdighetsträning" - att lära sig ta blodprov, sätta PVK, ge injektioner, lägga om venportar, sätta kateter m.m som praktik. Tror att det var runt 40-50 veckor "riktig" praktik på klinik, sammanlagt.

    Ja, det skiljer jättemycket, och man kan undra lite om kvaliteten blir densamma. Men det ska ju leda till samma kunskaper. Jag tycker det är jättebra med mycket praktik, man lär sig enormt mycket ute i den kliniska verksamheten. Sen är det ju så att bara för att man har praktik så är man inte ledig från det vanliga pluggandet, nejdå. Hade t o m ett par tentor som låg under praktikperiod.

    Min erfarenhet är, och nu är jag förmodligen partisk, att de utbildningar med mer praktik ses som positivt från arbetsgivaren, eftersom det ger mycket klinisk erfarenhet. Sen var mitt universitet väldigt teoretiskt- och forskningsinriktat också, på något sätt lyckades allting klämmas in.


    Grandmum won't eat the doublespeak
  • Zmoothie

    Ja, gastroskopi är inget man önskar få göra direkt. Inte coloskopi heller. Har varit med på några, både gastro- och coloskopier. Stackars patienter, mer utsatt läge än en coloskopi får man nog leta efter.. Usch! Men jag tycker det är intressant att titta på.


    Grandmum won't eat the doublespeak
  • Zmoothie

    Grattis Amy! Skönt.

    Jaha, gick min första dag själv idag - inskolningen slut. Naturligtvis slutade dagen med att ett cyt-dropp extravaserade. *jippie*. Nåja, jag hade iaf inte satt nålen. Men det var min patient, så jag blev kvar en timme extra iaf. Svårstucken patient. Eller, inte själva stickbiten, men att få in en PVK ordentligt var knepigt. Blodprov var inga problem. Så narkosen fick komma sen.

    (Jag har tydligen börjat uttrycka mig i korta och koncisa meningar - yrkesskadad redan?! Räcka ut tungan)


    Out. Bor. A. Walk. Fitch
Svar på tråden # 4 - tråden för alla oss sjuksköterskor! Välkomna nya som gamla trådmedlemmar!