• Penny å längtan

Tips om dhea

cff skrev 2013-01-07 13:01:42 följande:
    Jag har kört 2 omgångar med Fostimon. Verkar som att det i USA är populärt att testa det för oss lite äldre, men i Sverige använder man det inte så mycket längre enligt min svenske gyn. Men, vi reagerar ju alla olika på olika hormoner så det är bra att prova lite olika. Jag bytte samtidigt som jag gick över till Fostimon från Puregon/menopur till långa protokollet så kan inte säga om vad som gjorde att det blev bättre, men fler mogna folliklar blev det allt. Tyvärr blev min slemhinna tunnare med F än med de andra hormonerna, så nu skall jag gå tillbaka till P/M (men fortsätta med det långa protokollet).

Det är lite krångligare eftersom man måste blanda till respektive dos, och eftersom jag tog en hög dos (450) så behövdes det blandas i pulver från 3 flaskor varje gång. Jag hittade ingen info om huruvida man behövde flera flaskor av natriumkloridet (som man blandar med pulvret) när man skulle blanda flera flaskor med pulvret. Risken, enligt sköterskan, är att man om man bara använder en ampull NaCl till tre doser pulver så kan det bli lite för koncentrerat och då svida mer när man sprutar. Använder man istället mer NaCl så blir det väldigt mycket vätska som skall sprutas in, vilket inte heller är helt lätt. Jag valde till slut att först dra upp ca 1½ ampull NaCl i blandningssprutan och sedan spruta ned och dra upp igen ur de tre flaskorna med pulver. Det fungerade bra.

Det tog ett tag innan jag klurade ut hur jag skulle bryta ampullerna (hade liksom ingen som visade mig, utan jag fick googla och gissa :), tricket är att ha pricken mot sig och att sätta "brythandtaget" (i plast, som du skall få från din läkare tillsammans med sprutorna och nålarna, dessa får du inte med medicinen när du hämtar ut på apoteket) mitt för pricken och bryta emot dig. Då går inte ampullen i smådelar och den bryts också tillräckligt långt ned för att man skall nå ned till botten med sprutan.

Fostimon kommer oblandat eftersom det är dyrt att sätta upp en produktionslinje som gör förfyllda sprutor och de har för liten försäljningsvolym (i Sverige) för det. Det tar tid och är lite meckigt att blanda, när jag väl fick upp lite vana så tog det mig i alla fall minst 10 minuter, i början nästan en halvtimme), men en stor fördel är att det inte kan frysa. Så här på vintern kan det vara skönt för då behöver man inte få panik om man glömt medicinen i bilen eller så :).

Fråga gärna på om du undrar något mer om Fostimon - jag kände mig lite ensam när jag använde det eftersom jag inte fick någon info och det fanns förvånandsvärt lite på nätet. 

Hej :) Jag ska också börja med fostimon, i nästa vecka.

Vilka fördelar/nackdelar finns med fostimon? Jag har dåliga äggreserver :(
  • Penny å längtan
    germany skrev 2013-02-12 09:03:06 följande:
    Jag har vid samtliga IVF fått Crinone 8 % 1 gång / dag som jag blivit ombedd ta fram till TD.
    Nu när jag blev gravid naturligt så tyckte läkare på IVF klinik att det inte var nödvändigt med att tillsätta  progestron utifrån.
    Dock så fick jag tidigt blödningar och vid första blödningstillfället när jag ringde akut så sa akutläkaren på sjukhuset att det kunde vara bra om jag tog mina Crinone som jag hade hemma.

Nu är jag i vecka 13 (12+2) och har under alla graviditetsveckor fortsatt tagit mina crinone 1 gång / dag och har precis börjat trappa ner till varannan dag i 1 vecka för att sedan göra en sista nedtrappning att ta Crinone var 3:dje dag i ca 1½ vecka, sedan är det sluttagit Crinone (känns skönt att slippa en medicin....Tar ju också fragmin, trombyl samt kortison. Men samtidigt lite läskigt att sluta med något som känts som en trygghet att ta....).

Jag tycker det har känts tryggt att ha använt Crinone så här länge, som en extra säkerhetsåtgärd som inte skadar. Nu bör dock moderkakan ha tagit över och bör klara av det hela själv.  
    Eftersom ni verkar ha koll, vill jag också passa på att ställa ett par frågor :)
    Jag blev också ordinerad att bara ta Crinone 1gång / dag på morgonen, vet ni varför vissa kliniker ordinerar 2ggr / dag ? Jag ska också bara ta Crinone fram tills TD, men jag vill fortsätta om det blir plus (TD 17/2), är det en bra idé? Får jag fråga varför du Germany tar de andra medicinerna? Jag själv har dåliga äggreserver. (sorry om du redan har svart på frågorna i tidigare inlägg).
  • Penny å längtan
    germany skrev 2013-02-12 15:52:00 följande:
    Penny&längtan - Verkar helt enkelt vara olika beroende på vilken klinik man går hos. Jag har "hört" (observera enbart hört) detsamma som Kattmamman skrivit, dvs att det tydligen ska räcka med tex Crinone 1 gång / dag.
    Dock så kan det ju vara bra för en del att ta flera gånger / dag beroende på tex upprepade mf osv, kan jag tänka mig :)

Jag tycker absolut det låter som en bra ide att fortsätta med Crinone om det är så att du plussar. Har du hemma så använd dom. Om inte så hör dig för om du inte kan få mer utskrivet så du kan få fortsätta ett tag till. Men tvivelaktigt om kliniken tycker det är nödvändigt.....Men påtala i såfall din oro och rädsla med att direkt sluta med dessa. Kliniken kanske lyssnar på din oro.

Dock så är det ju så att alla inte är i behov av progestrontillskott någon längre tid medan vissa bör ta betydkligt längre än tex TD för att få behålla sin graviditet. I mitt fall så var det blödningarna som gjorde att jag fortsatt med Crinone.

Varför jag tar övriga mediciner såsom fragmin, trombyl och kortison så har jag inte fått det vid mina första 3 IVF. Men efter att ha misslyckats med dom så fick jag till slut allt jag ville ha vid IVF nr 4, även progynon. (I övrigt så har jag lågt AMH & högt FSH).

Så när jag plussade naturliga vägen så fick jag fortsätta att ta mina stödmediciner. Dock så ville inte IVF kliniken att jag skulle fortsätta med kortison, men ringde då till min andra IVF klinik för rådfrågning där jag gjort 2 IVF och den läkare jag tog upp saken med där tyckte jag kunde ta ända upp till 10 mg kortison. Dock tänker jag snart trappa ner kortisonet helt, men vill först jag avsluta Crinone så det inte blir tvärslut med allt på en och samma gång (känns bättre för mig så).
    Tack så mycket Germany för ditt svar!! :)
    Jag ska definitivt försöka förlänga medicineringen om jag plussar, tack för tipset.
    Det låter som att du själv har behövt påtala att du behöver dessa mediciner, synd att läkarna själva inte säger något om detta.Tänk om fler mf kunde ha undvikits om läkarna bara var villiga att uppdatera sig om ny forskning mm. Finns ett intressant forum på fl om att öka sina chanser vid ivf. Jag har också lågt amh och högt fsh.
    Återigen lycka till med graviditeten! så härligt :)
Svar på tråden Tips om dhea