• Älva1973

Tips om dhea

mba12: Ska hålla tummarna för dig nu i veckan Solig
  • Älva1973
    vi 4: Har det slutat blöda för dig eller har du fortfarande färgade flytningar? Mina färgade slutade precis som jag förutspådde tidigare efter 3-4 dagar. Jag har förra veckan gjort en behandling mot svamp som jag fick efter antibiotikan mot min UVI.

I går morse kände jag ett fladder och tre snabba krafs på vänster sida. Så nu känns det faktiskt lite mer verkligt måste jag säga. Hoppet har ökat. RUL är om ca 3 veckor. 

Jag är väldigt frisk förutom UVI och svamp. Annars så nyser jag varje dag ca 2-20 ggr, men nu har det minskat lite, var värre för några veckor sedan. Tröttheten och illamåendet har släppt och jag känner mig ganska pigg.

Jag förstår att du tycker det känns jobbigt, man vill ju kunna njuta av sin graviditet nu när man äntligen blivit gravid. Kram på dig Solig

cff: Nu börjar det närma sig testdag för dig antar jag? Hur mår du?

Tuvalina: Laddar du inför din ÄD nu? När ska du börja med medicinerna? Snart är det maj Skrattande
  • Älva1973

Tuvalina: det är säkert biverkningar av progynonet. Jag har också bara tagit dem tillsammans med progesteron men hade ganska mycket oro och nedstämdhet med dem. Tyckte det blev bättre efter jag slutade i v12. Du får kämpa och stå ut, tänka på det fina resultatet det ska ge :)

Cff: du är verkligen stark som kämpar. Fortsätter ändå hålla tummarna för denna omgång :)

• Älva1973

Germany: jag har inte heller någon direkt gravidtråd dom känns riktigt bra. Hänger mest i en gravidtråd för IVF:are 2013. Där många är på samma vecka. Men kan ibland känna att det är väldigt många i tråden och att den är öppen för vem som helst att läsa.

Du kanske får starta en sluten grupp för gravida gamla kämpade :D
    Jag hänger på :)

• Älva1973

Germany, jag tycker det skulle kännas bättre med en sluten grupp så kan man vara lite mer privat och dela bilder mm. Men alla som försöker här inne och och inte är gravida men vill följa hur det går kan ju söka in i gruppen.

• Älva1973
    cff: Du får rapportera hur det går med NY.

mba12: Nya tummar håller för dig Glad

ng73: skitmens!! Nya friska tag.

Själv så fick jag beskedet att min UVI inte är borta trots behandling, så nu blir det en ny 5-dagars kur med en annan antibiotika. Om inte den biter så blir det behandling resten av graviditeten. Hoppas det inte är farligt för bebis att man har UVI.
  • Älva1973
    Hannah8401 skrev 2013-05-03 21:16:26 följande:
    Ng73, dumma mens men hoppas det går bättre nästa gång.
    Älva, jag tror inte det ska vara farligt för bebisen, jag hade också uvi och googlade massa, men det verkar mest vara farligt för mamman för det kan gå upp i njurarna. Men vad säger din doktor?
    Vet inte riktigt vad han säger, bara min BM som ringt mig och meddelat provsvaret samt ordinationen. Doktorn skriver ut receptet, men de har konsulterat med varandra. Säger att jag ska köra denna andra variant antibiotika och sedan skulle de kolla med gyn vad de säger. Då blir det antingen ett nytt test eller fortsatt låg dos antibiotika resten av graviditeten.
  • Älva1973

Tuvalina: jag läste att det fanns olika bakterier, men som vanligt så berättas det inte så mycket från sjukvården. Nead to know basis only, och jag tänkte inte på att fråga. Läste även att den antibiotikas jag fick förra gången var den mildaste. Så hade även läkaren sagt och att alla inte tar upp den i urinvägarna. Ska ringa till veckan och fråga vilken bakterie det är. Jag är ju sån att jag vill veta allt, alla detaljer.

• Älva1973

Hannah: jag tog progesteron till v12, började trappa ner med halv dos några dagar innan jag slutade helt. Jag är övertygad att det går bra få mina Gyn sagt väldigt övertygande att moderkakan producerar allt bebis behöver från v9 redan.

Germany: så skönt att allt var bra, jag förstår oron då man kämpat så länge.

Mba12: hejja hejja :)

I dag ringde jag och fick veta att det var e-colibakterie jag hade och känner mig väldigt lättad att det inte var streptokocken. Mängden var det "normala" varken låg eller hög. Nu äter jag Cefadroxil och hoppas att bakterierna försvinner från urinen.

• Älva1973

Mba: är din testdag 14 dagar efter ET?
    Jag testade redan på rd9 med ett 5-dagars, fick då ett löjligt svagt streck som knappt syntes. Men om det är rd13 för dig på lördag så borde du kunna testa då :)
    Hur mår du nu och känner du något?
    Lycka till och berätta hur du gör och hur det går.

• Älva1973

Mba, så länge mensen inte kommer så behöver det inte vara kört. Vet hur det känns med blanka stickor. Stor kram.

• Älva1973
    Ng73 skrev 2013-05-20 10:15:17 följande:
    älva 1973   skulle vilja få lite info om kliniken i tjecken du åkte till :)

germany  läste ngnstans att du avrådde ngn dhea. blev inte du gravid efter att du tagit det? hur länge åt du det? jag måste säga att jag faktiskt var lite förvånad att min läkare ville att jag skulle ta det. amh värde på 6.3.... däremot är det ngt med mina ägg då de är fina och av bra kvalite när de befruktas med sedan går det neråt och de stannar av. (ett enda tog sig till blastocyst men av sämre kvalite)..  och de ville att jag ska ta 75 mg på en gång vilket jag tyckte var ganska mycket, så jag började med 25 och är nu på 50. vet ej om jag vågar gå upp till 75 :/

har nu tagit prasteron i 2 1/2 vecka och inte märkt någon större symptomer än.

däremot så vilje jag höra mig för om ngn här följer sin temp. förra månaden såg allt normalt ut. tempen stabil. gick upp vid ägglossning då jag också testade + på ÄL stickan och sedan höll tempen sig uppe fram till dag 1 på mensen då den skönk rejält.   den här månaden har den legat stabilt hela tiden. kände tryck och aktivitet i äggstockarna härom dagen, samtidigt som jag + på ÄL stickan och hade rejält med sekret men tempen gick aldrig upp (förrän idag... d5 efter att jag testade + på stickan)   betyder det att jag kanske ändå inte ägglossade iom att den inte gick upp de dagarna?        
    www.reprofit.cz är webbadressen till kliniken. Man kan via ett formulär anmäla sitt intresse så blir man kontaktad av en av deras läkare. De har ofta inga väntetider och man brukar få börja precis när man vill. De är dessutom öppna 7 dagar i veckan så man slipper tänka på att det är helg osv.

Vill du veta något speciellt kan du väl inboxa mig så kan jag svara där  Glad

När det gäller ägglossningen så är det säkert lite knepigt för dig om du som jag har oregelbunden mens. Ibland kan det vara så att kroppen försöker ägglossa men skjuter upp det lite för att sedan släppa ägget. Det enda som kan mäta om ägget lossnat för dig är att ta hormonprovet progesteron ca 7 dagar efter din ÄL.
    Annars brukar temphöjningen visa ganska rätt, men det ser man oftast bara i efterhand när man läser av kurvan. Använder du dig av tex fertilityfriend.com när du gör din tempkurva? 
  • Älva1973
    Ng73 skrev 2013-05-20 13:02:32 följande:

tack...skall kolla upp det om det väl kommer till kritan. har ju ett försök kvar i falun (kanske guld försöket ;) )   jag har en oerhört regelbunden mens... men däremot har börjat med prasteron efter förra mensen...  det är kanske det som spökar. jag ska prata med sjuksköterskan imorrn och se om jag kan kolla mitt progesteron på ons  (isf dag 21)  och utgå från det...   tack älva!!!!!! hur mår du???
    Ja men så bra, det är ju bara ett litet blodprov som ska analyseras. Hoppas det ger dig svar. Det är bara säga till om du vill veta mer om Tjeckien och min IVF.

Jag mår väldigt bra nu, inga speciella symptom. Borde bara stråla av lycka, men har RUL imorgon så det känns lite nervöst. Kan framför allt inte fatta att jag kommit så här långt. Men om allt ser bra ut imorgon lovar jag att jag ska njuta fullt ut Glad
  • Älva1973
    Fiamedbarn skrev 2013-05-20 14:06:37 följande:
    Tack för informationen! Heter pillrena du köpt praesteron? Jag får fundera lite!

Jag får inte göra IVF eftersom jag redan har en son. Så jag kör naturligt. 
    Man får väl alltid göra IVF, men då får man betala för det?
    Är det samma pappa nu? För har man en ny man utan barn så är det nog lite andra regler. 
  • Älva1973
    Ng73 skrev 2013-05-20 18:38:31 följande:

älva, lycka till imorrn! allt kommer nog gå bra ska du se... kramar
    Tack Solig
    Fiamedbarn skrev 2013-05-20 20:09:08 följande:
    Men IVF hjälper väl framför allt till om man har svårt att bli gravid? Eller ökar det chansen att graviditeten håller i sig. Det kan i alla fall vara värt att kolla upp!
    IVF hjälper nog främst till att man får ett befruktat ägg i livmodern, den sorterar inte ut embryon som kanske bär på kromosomfel. Men chansen att få ett embryo av toppkvalité ökar. Om ni inte får IVF bekostat av FK så kan det ju vara att alternativ att göra en IVF och samtidigt kolla att alla kromosomer (PGD/PGS) ser bra ut och ligger på rätt ställe. Det kostar lite extra men kan vara värt det. Då får man ett garanterat friskt embryo som dessutom odlats i  dagar och ofta når det kläckande stadiet. Det är färre befruktade ägg som tar sig till det stadiet så man behöver få ut ett antal ägg för att vara säker på det.

För att försäkringskassan ska godkänna så måste man nog ha ett läkarutlåtande på att man ska få IVF: Jag väntar fortfarande på mitt beslut från FK. Jag skickade in min ansökan om ersättning i efterhand och kan då max få ersättning för själva IVF-behandlingen. I mitt landsting får man bara hjälp om man inte fyllt 38 år. Jag skulle fylla 39 då vi gjorde utredningen hos en privat gyn. Osäkert om hon skulle rekommenderat IVF åt oss... helt sjukt i alla fall hur man kan rekommendera att försöka ett år till när man fyller 39. Jag orkade inte vänta så vi tog själva kontakt med en klinik utomlands som inte hade någon väntetid. Och nu är jag gravid på första försöket Glad
    Har även haft ett MA på ett eget hemmaförsök. Vilket jag trodde berodde på kromosomfel eller annat som har med gamla ägg att göra.

cff: Vilken fantastisk dag då allt bara flyter på och lägger sig på plats. Det är så otroligt jobbigt när man får kämpa i motvind. Lycka till nu med nästa behandling, du är verkligen en kämpe och jag är så imponerad av din kraft och styrka. Kram {#emotions_dlg.flower}
  • Älva1973

Fiamedbarn: för att få ersättning så måste man uppfylla kraven från något landsting i Sverige om ditt landsting nekar dig. Tex på grund av ålder. I mitt fall så var det åldern, nu vet jag inte vad högsta tillåtna åldern är för försök via vårdgarantin.

Försäkringskassan har två olika blanketter man kan fylla i. En för ersättning i efterhand och en ansökan i förhand. Den i förhand kan man även gå ersättning för resor och hotell. Den i efterhand, bara behandlingen. Vår Ivf/pgd kostade totalt ca 55.000 kr med resor, hotell, Ivf/pgd, undersökning i Sverige samt mediciner på högkostnadskortet. Sambon reste också med och vi stannade i 10 dagar. Åkte till Tjeckien.

• Älva1973
    myran, vilket underbart besked Glad
    Jag har nog missat ditt plus, men vet att du berättat att ni kämpat länge. Har läst både i denna tråd och i någon annan.
    Önskar dig all lycka till Solig
  • Älva1973

Fiamedbarn: om det finns landsting i Sverige som har den åldersgränsen för landstingsfinansierade försök så borde du kvala in. Jag vet faktiskt inte vad högsta åldern är. Det kan säkert försäkringskassan svara på, har du provat ringa dit än?

• Älva1973

Men vilken fin nyhet nu så här på fredag morgon :)
    Grattis Tuvalina :):):)
    Så underbart att det lyckades på första försöket. Jag lyckades på min första IVF. Det är nästan så man inte tror det är sant. Jag förstår att det känns oroligt med svaga tester och streck att analysera. Mina tester var svaga ända till rd 20 ungefär. Ta digitalt för att få se veckorna öka. Du har ju läst om min ångest när jag plussade, det är inte en lätt resa nu de första veckorna. Det säkraste beskedet är att lämna hcg prov med jämna mellanrum för att avläsa ökningen om man är riktigt orolig. Det fick jag till slut göra då min ångest och tron på att jag inte var gravid blev för övermäktig.

Kram och lycka till :):)

• Älva1973

Det var ett tag sedan jag tittade in här. Har inte följt allt utan bara läst det senaste.

Ett stort grattis så klart till Germany och hennes fina dotterHjärta

Grattis Karolina75 Glad

FIna cff.... håller tummarna att du får en bra skörd och att många ägg blir befruktade {#emotions_dlg.flower}

vi 5, vi ses snart i andra tråden Skrattande

Min resa börjar närma sig slutet och jag grejjar och håller på här hemma med tusen saker. Man kan säga att jag boar för fullt. Säkert mer än vad som är normalt. Bebis rör på sig en hel del nu och trycker på revbenen. Ryggen är det lite si och så med, då musklerna blir så stela på morgonen när jag vaknar. Går en gång i veckan till en sjukgymnast och det är så skönt. Njuter för fullt av min graviditet. Önskar er alla lycka till i fortsättningen. 

Gravid i vecka 33, väntar dotter 19:e oktober 2013
Svar på tråden Tips om dhea