• Bambi2

Tips om dhea

Älva - Då förstår jag; - Om den Tjeckiska kliniken vill göra sista VUL för att själva kunna bestämma när ägglossningssprutan ska tas så förklarar detta varför de vill att du ska vara där så tidigt i cykeln. Dessutom kan du vara rätt lättstimulerad och kanske utvecklar du fina blåsor på kort tid.
    Jobbigt om du inte kan ta ut sjukledighet.. Önskar jag kunde råda dig men vet inte själv mer än att jag också berättade på jobbet om min IVF och sa att jag ville sjukanmäla mig de 1,5 dagarna. Det gick bra men hade det gällt längre tid kanske det hade blivit svårare. Annars verkar det vara trevligt att åka till Tjeckien! Kanske kan det bli som en lite ovanlig minisemester, om ni lyckas slappna av och inte oroa er för mycket.

• Bambi2

Älva - Vad spännande och grattis till superfertila PCO-äggstockar! Jag är verkligen inte sjukvårdsutbildad heller men du har alla symptom på PCO man kan ha; över 20 antralfolliklar sammanlagt, som ligger som ett pärlband, högt AMH högt upp i åldern, lång menscykel med fr.a. långsam follikelfas, och du är lättstimulerad. Jag tyckte t.o.m. att 225 ie Gonal f var lite högt med dina värden och utifrån vad du har berättat och det är bra att dosen sänks. Det måste kännas härligt att ha så många folliklar; - det brukar räcka med betydligt färre! Den dubla tur som många PCO-kvinnor har när de blir lite äldre, är att de inte bara har många ägg, utan ofta också bättre kvalitet på äggen. Därför finns det inget självändamål att försöka få ut så många ägg som möjligt, eftersom det då finns stor risk att bli överstimulerad.

• Bambi2

Hej alla. När jag kom hem efter jobbet, sent idag, möttes jag av ett brev från mammografienheten där jag hade varit på min första rutinkontroll, som alla blir kallade till vid 40 år och 3 månader. Jag måste tillbaks för "kompletterande bilder". Först tänkte jag att bilderna kanske inte var tillräckligt bra och bara behöver tas om. Men så står det att besöket kan ta 3 timmar! Tankarna skenar iväg och jag ska såklart ringa dem imorgon. Men min första tanke var att det skulle innebära slutet på mina IVF'er och alltså inget barn om jag skulle behöva behandlas för något avvikande i brösten. Och så börjar jag fundera på hur hormonstimuleringarna påverkar brösten och dhea... och eventuell cancerrisk. Tror ni IVF-stumuleringen kan ha påverkat brösten så att mina körtlar ser annorlunda ut just efter? Jag fick ju väldigt svullna bröst under hela stimuleringen.

• Bambi2

Tack Myran! Då kanske jag kan sova lite lugnare i natt. Det låter ju logiskt det du skriver, fast mina bröst har blivit som innan IVF'en igen, d.v.s. inte spända men fasta. Känner inga knutor. Ska försöka få en tid innan den de gav mig.

• Bambi2
    MissBoring skrev 2013-01-23 16:08:37 följande:
    Bambi, hoppas det inte är nått tok utan "bara" som för Myran!
    Tack för om tanken MissB! Jag ringde och får komma lite tidigare än planerat, to nästa vecka. De sa ungefär som Myran; de har inget att jämföra med och kanske ser de något avvikande (jänfört med andra) som bara beror på hormonstimuleringen inför IVF'en. Hoppas och försöker tänka på annat.
  • Bambi2

Vad bra med 24 ägg Älva! Ta det lugnt nu och köp katrinplommon!!! Det sägs att man ska dricka mycket också. För mig blev buksmärtorna värre efter äggplock och jag hade ont i nästan 10 dagar. Hoppas inte det blir så för dig!

• Bambi2

MissB - Jag har inte följt dig så länge men blir ändå ledsen när jag hör att ni ger upp nu. Spontant skulle jag vilja få dig att försöka fortsätta men inser att det vore egoistiskt av mig. Du och din partner vet ju varför ni fattar detta beslut. Hoppas det kan kännes ok ändå om ett tag.
    Kramar!

• Bambi2

cff- jag hoppas SÅ att det ändå går att göra något nu när du har väntat och sprutat så länge!! Om inte annat, så insemination! Försök att inte klandra dig själv! Ibland kan man faktiskt inte ha kontroll över kroppen. Ibland, ja faktiskt väldigt ofta, gör vi allt "rätt" men kroppen trilskas ändå.
    Kramar!

• Bambi2

cff - underbart skön inställning! Jag skulle också ha velat plocka de där äggen om jag hade jobbat på dem så! Skönt också att få åka när man har ställt in sig på det! Men vad sjukt att de inte gör ÄP på onsdagar!?!

Älva! Kul att höra att du mår bättre! Vet att man tolkar allt möjligt men symptom varierar ju så mkt att det verkligen inte går att veta. Vissa testar varje dag; först får de falskt positivt för ÄL-sprutan, sen väntar de på negativt för att sedan veta att det inte är falskt alarm om stickan slåt om till positivt. Men jag vet inte om jag skulle göra så... tror inte man blir lugnare av det. Men kan också förstå dem som gör så.

Svar på tråden Tips om dhea