• Fiamedbarn

Tips om dhea

Bambi2 skrev 2013-06-30 17:13:00 följande:
    Vilken enhet är det mätt i? På mina labbpapper står följande referensintervall mätt i mikromol/L : 1,6-9,2. Om det är mätt i samma enhet har du alltså ett bra värde. Jag hade bara 1,7 men det kanske är normalt för min ålder.
    Jag är 42 år. Det står inte vilken enhet det är...det är 4,6 i alla fall...Prolaktin är 133 och s-lh 7,6. Vad säger dom värdena?
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Under rubriken referensintervall står det "se skannat svar". Hmm.

• Fiamedbarn
    Bambi2 skrev 2013-06-30 18:02:11 följande:
    Jag var 40 när provet togs. Jag tog dhea i ca 3 mån mellan IVF 1 och 2 men endast 25 mg. Vet inte hur/om det påverkade AMH eller äggen men blev gravid på IVF nr2! (Är i v. 7+2 bara så det är ännu tidigt).

Står det inte vilken enhet som Prolaktinet har mätts i? På mina papper står det 3-27 som referens för Prolaktin mätt i mikrog/L. Det måste du kolla upp.

Tog du TSH också? Det bör ligga på 1,0 för optimalt värde även om labbreferenserna anger upp till 3,5 som normalt.

LH och FSH har jag inte referensvärden på men det går att googla. Det är nog mer intressant om man ska göra IVF.
    Ojojoj, då är mitt prolaktin skyhögt! Vad innebär det? Värdet är 133 mIU/L
  • Fiamedbarn

Bambi, vad var ditt DHEA-värde innan du började ta tillskott och vad är det efter?

Mitt TSH är efter levaxinbehandling i några månader nu nere på 0.87! Och mitt T4 är på 16. Men jag undrar om jag inte borde ta tillskottet lith....vad det nu heter om levaxin inte ger bra effekt, för jag är fortfarande oändligt trött.

• Fiamedbarn

Hittade detta på fertilitetsguiden

en vanlig är ref 65-496. Men det står inte vilken enhet....men då kanske inte mitt värde är så högt ändå... 

• Fiamedbarn

Det sista gällde alltså prolaktinet...

• Fiamedbarn
    Bambi2 skrev 2013-06-30 18:32:07 följande:
    Mitt s-Dhea var bara 1,7 innan tillskottet och sen tog jag inga nya prover alls. Jag borde kanske ha tagit en stark dos Dhea med tanke på mitt låga värde men vågade inte riktigt. Resultatet vid IVF 1 och 2 var näst intill identiskt i det som går att se och mäta; fick 4 fina embryon, varav 3 till frysen vid båda tillfällena, så jag kan inte säga att det med säkerhet var Dhea som gjorde skillnad men vem vet? Jag gjorde även Assisted Hatching vid min lyckade cykel och tog Prednisolon.

Du tänker att du lider Hypertyreos? Jag läste på på den sidan för ca 4 år sen och mådde så mycket bättre sedan jag fick Levaxin. Dina värden ser ju bra ut men T4... går det att få ner det på något sätt? Jag kommer inte ihåg din historia; har du gjort IVF?
    T4 ska vara mellan 12-23 så det har precis stigit vilket jag är nöjd med. Innan har det legat runt 12.

Jag har inte gjort IVF och har en 4-årig son sen tidigare. Har försökt med nummer två i ett år och precis startat en fertilitetsutredning. Fick två missfall inom loppet av ett halvår, det sista var i maj. Första missfallet var bara en tom fostersäck i v11 och andra hade fosterutvecklingen avstannat i v8 och missfallet kom i v11/12. Så jag kan uppenbarligen bli gravid men har svårt att behålla graviditeten!! Så jag ska ta progesterall eller vagitorier med progesteron så fort jag plussat. Och trombyl...Borde kanske ta prednisol som dämpar immunförsvaret vid implantationen också....eftersom jag har astma. Men jag har tagit pulmicort (kortisoninhalator) varje morgon sen ÄL i alla fall Man gör vad man kan. Sen är jag också överviktig och har nu gått ner 7,5 kg sen missfallet i maj. (Men jag har väl egentligen 20 kg kvar!!) Jag har också gått dagliga entimmespromenader och har precis ökat till två entimmespromenader om dan!
  • Fiamedbarn
    MissBoring skrev 2013-06-30 19:16:35 följande:

Hej. Jag va här mycket förut men nu lagt ner våra försök. Dock tittar jag in ibland. När jag läste det här inlägget att du fortfarande är så trött så vill jag tipsa dig om att be att få kolla ditt kortisol värde, att dom kollar det på din VC eller kanske klinik!? Om det är lågt så ger det samma fortsatta symtom trots Tsh ser ra ut. Lycka till.
    Tack! Det var ett bra tips! Det kan tydligen påverkas negativt när man tagit mycket pulmicort som innehåller kortison...det hämmar tydligen den egna kortisolproduktionen på sikt.
    Bambi2 skrev 2013-06-30 19:03:18 följande:
    Vi verkar ha olika referensvärden på T4 mitt står i pmol/L men jag tycker det verkar som du har bättre koll på det än jag.

Beklagar verkligen missfallen! Det måst vara så fruktansvärt. Fr.a. att vänta så länge och inte veta om fostret lever och när man vet att det inte lever, behöva vänta ytterligare... Jag är också mycket rädd för missfall men har gjort allt jag kan tror jag och måste bara ge mig till tåls. Kan tyvätt inte ta Trombyl p.g.a. allergi mot acetylsalicylsyra. Men tar Fragmin.

Progesteron kan du ta redan efter ÄL.. Prednisolon kan du försöka få av din astmaläkare om inte gyn skriver ut. Och Trombyl borde de ge dig.

Ang. Astma slutade jag ta Symbicort som innehåller långtidsverkande luftrörsvidgande då jag läst mycket dåligt om det och slutade även med Singulair och blev t.o.m. av med min konstanta huvudvärk. Jag tar däremot Bricanyl, Pulmicort och Ventoline.

Jag vet inte om man bör ta Dhea om man redan ligger tryggt inom referensvärdet, det beror nog på Testosteronet och huruvida du har haft PCO tidigare?

Träning är grymt, även att gå långa promenader, för det viktiga är ju att få igång blodcirkulationen.

Det verkar som att missfallsrisken ökar med åldern, utan att det går att göra så mkt åt det, men det är ju en mager tröst... Förhoppningvis har du gått igen det värsta nu och lyckas nästa gång!
    Är du säker på det där med progesteron? Då ska jag nog börja ta det redan ikväll!! Vilket bra tips ang. prednisol, kanske jag få det av fertilitetsläkaren också. Vet du förresten om man ska undvika att springa? Jag tänker att blastocysten kanske skakar loss från implantationen....men har börjat springa så smått nu, dvs korta smålängder i mina promenader!

Jag tar också bara pulmicort och bricanyl! Men efter att jag börjat med LCHF har jag inte behövt NÅGON medicinering! Jag som medicinerat dagligen med båda innan!! Jag är inte frälst men det verkar finnas fördelar med dieten.

Tusen tack för dina ord!! Du är verkligen supergullig!! <3

• Fiamedbarn
    Bambi2 skrev 2013-06-30 21:28:23 följande:
    Om du är säker på att du har haft ÄL ska du ta progesteronet! Ca en vecka efter ÄL ska progesteronet stiga naturligt i kroppen men vissa kvinnor kan ju behöva ett tillskott. Vid IVF får alla extra progesteron efter ET. Sen ska man fortsätta 3 veckor efter plus. En kollega var säker på att hon lyckades få barn till slut tack vare progesteron-vaggitorier.

LCHF - Intressant att du har haft så bra effekt! Jag är ofta svullen i ansiktet, magen och luftvägarna och har därför börjat intressera mig för anti-inflammatorisk kost, som är rätt likt LCHF.. men vissa saker verkar det råda diametralt olika bud om: Omega -6 ska vara inflammationframkallande enligt vissa. Enligt andra källor ska det vara inflammationshämmande... Jag har börjat med glutenfritt i alla fall.

Det ska vara helt ok att springa sägs det men jag vet att man nojar. Man ska bara inte ta ut sig helt.
    Så himla bra att du påminde mig om progesteronet! Jag har läst att man ska börja ta det två dagar efter ägglossning fram till mens (men sluta nån dag innan kanske eftersom det förhindrar att mensen kommer igång tror jag). Men anledningen till att jag väntat (har både progesterall-krämen och vagitatorier) är att jag på fertilitetsutredningen skulle ta ett progesteronprov för att se om jag haft ÄL denna månad. Men detta gjorde jag ju i fredags och sen har jag helt glömt att börja!! Blandade nog ihop det med trombylen som tydligen inte ska börja tas förrän efter man plussat (vilket jag räknar som BIM då). Smörjde in mina handleder och gav mig ut på powerwalk i skogen och slog mitt rekord - 5 km på 45 minuter Har gått rundan varje dag i en och en halv månad och jag börjar verkligen känna mig starkare! Har sedan igår utökat till två rundor per dag
  • Fiamedbarn

Har varit helt speedad efter progesteronkrämen igårkväll (tog nog ca 3 ggr för mycket!). Har knappt sovit något och är fortfarande "pigg". Är det vanligt? Tyvärr ser jag inte ens ett svagt streck på stickan idag så jag får vackert vänta till BIM och se.

• Fiamedbarn
    Bambi2 skrev 2013-07-01 20:28:50 följande:
    Jag tror inte att Progesteronet ger sådana biverkningar men kolla Fass för säkerhets skull. De biverkningar man mest talar om för proggisarna är ömma bröst och fr.a. gaser i tarmarna.

5 km på 45 min det är nästan springtid ju!
    Ja det är nästan såg ut som sån där fånig gåing eller vad det heter Men jag är rätt mör idag! Men det har inte stoppat mig från två turer på 5-km-slingan *stolt*,

När jag tittar på testet igen ser jag ett väääldigt svagt streck från idag. Så det finns kanske hopp!! Imorgon är det BIM-2 och ÄL+9. Då borde det synas mer om det finns nåt kan man tycka... 

Hur går det för dig Bambi? 
  • Fiamedbarn

Jag har förresten börjat ta trombyl idag! Har för mig att jag läst att man ska ta det när man plussar och jag är ju nära BIM nu. Men hur var det med progesteronet? Det ska man väl upphöra med på BIM om man inte är gravid eftersom det förhindrar att mensen kommer igång annars väl?

• Fiamedbarn
    Bambi2 skrev 2013-07-01 21:55:33 följande:
    Om du inte har plussat 15 dagar efter ÄL kan du sluta ta progesteronet, annars fortsätta några veckor till. Ge inte upp testandet för tidigt. Egentligen är det inte säkert förrän 14 dagar efter ÄL (och inte ens då är det alltid 100% säkert.)
    Tack Bambi! Jag blir alltid så glad för dina svar
  • Fiamedbarn

Digitalt test idag som visar "Inte gravid". Jättetråkigt. BIM-2 så det kan ju finnas en chans fortfarande men jag tror den är väldigt liten. Det känns orättvist. Jag vill verkligen bli gravid nu och det borde inte vara omöjligt eftersom jag haft två missfall på ett halvår.....men jag kan ju ta progesteron direkt efter ÄL nästa gång, och ta reda på när man ska börja ta trombylen...(jag tror att det är från att man plussat).

• Fiamedbarn

Jag funderar på att böra med DHEA men kan man kombinera med pergotime? Funderar även på munkpeppar men man kanske inte ska ta detta samtidigt? Och kan rosenrot kombineras med pergotime tror ni?

• Fiamedbarn
    Hannah8401 skrev 2013-08-05 09:29:14 följande:
    Jag tog dhea på eget bevåg efter beskedet att mitt amh var på 0,27, startade i sep/okt 2012 75 mg/dag, inga biverkningar alls, fick plus på stickan i början av dec, missfall v 7, började med dhea igen samma dos, fick besked i mars 2013 om att amh nu var 0,14, men läkaren såg många fina ägg, och jag blev gravid igen på den äl och är fortfarande (v 23).
    Vi startade våra försök hösten 2011, och det var inte förrän jag började äta dhea, massa d vitamin och q10 som det hände något. Jag var 28 när jag fick det första amhbeskedet och är nu 29.
    Jag har väldigt stor tro till dhea och har redan beställt mer som jag ska ta igen när vår skatt har tittat ut:)

Lycka till allihop!
    Vilken fin historia!! Var beställer du DHEA? Funderar på att börja i dagarna.
  • Fiamedbarn
    jennaA skrev 2013-08-08 18:41:12 följande:
    Såhär tycker jag, observera också att jag är inte så insatt i DHEA så rätta mig gärna :) att ta DHEA kan säkert hjälpa i många fall men så kan det kanske ställa till det också? Det bästa vore ju om läkarna kunde mäta DHEA så man får svart på vitt om man överhuvudtaget bör äta det och isåfall hur stark dos. Själv närmar jag mig 42 om ett halvår och är väldigt fram och tillbaka om jag bör prova DHEA, å ena sidan vill jag bara för att lixom testa och se, kanske kan det funka, men om det inte gör det och min mens/ägglossning blir skev, vad gör jag då, väntar ytterligare månader för att kunna försöka igen? Och när jag inte har tiden på min sida så har jag bestämt mig för att inte testa då min ägglossning nu är regelbunden igen efter ivf försöken. Är som sagt kluven men jag fattar inte varför inte fler läkare kollar upp DHEA OM det nu kan hjälpa? Jag vågar inte prova, rädd att min cykel går åt skogen och jag vill inte vänta på att den ska bli ok igen. Fler med dessa tankar eller andra åsikter?
    Jag insisterade på ett DHEA-s-prov hos läkaren eftersom jag sa att jag skulle ta DHEA på eget bevåg. Och fick det. Mitt värde ligger inom referensvärdena för min ålder (42) men det betyder nödvändigtvis inte att jag inte kan föryngra mina ägg med DHEA!  Det normala är ju att både DHEA-värdet och äggkvaliteten minskar med ökad ålder menar jag....

Har dock ingen läkare att fråga om detta eftersom ingen känner till det. Du kan ju alltid ringa till fertilitetsmottagningen i Falun. Och jo det kan ge negativa biverkningar om man inte behöver det och jag tror tom att jag läst att det kan sätta ner fertiliteten då, men jag är inte säker... 
  • Fiamedbarn
    MissBoring skrev 2013-08-12 15:20:51 följande:
    Ng73 och fertilitetsresan, jag förstår det är svårt att komma ihåg å bra ni läst men det är inte alla som gör å så tänkte jag också på att det inte är så många "gamla" kvar som kan svara.
    När vi slutade förslka så orkade jag inte svara på nått å sen har jag lagt det mesta bakom mig så jag kommer inte heller ihåg så mycket =\

Vi5, tack det är semester här än så det är bra vi lever på så gott vi kan och försöker att inte tänka så mycket utan va tacksamma för varand.

Cff, jag har också mattade binjurar (fick reda på det i maj) men mitt dhea värde va bara lite lågt, detta skulle antagligen rätta till sig automatiskt när cortisolnivån höjdes igen. Hade i stort sätt ingen produktion av cortisol!
    Jag slutade ju äta dhea i december när sista ivf:en slutade strula.
    Hur har du fått utrett dina kortisolnivåer? Salivtest? På endokrin? Hur fick du det? Jag ska försöka på endokrin men de ville bara göra ett blodprov...
Svar på tråden Tips om dhea