• Älva1973

Tips om dhea

Vi 4: Så tråligt att styrkan på ditt plus inte ökade Rynkar på näsan
    Ambulans? Har jag missat något, vad hände?

Nu idag fick jag min tempsänkning så mensen kommer nog imorgon. Sedan så kände jag på tappen och den är låg, mjuk, öppen. Sekretet är aningens beigerosa och det är också ett säkert tecken samt den svaga menskänningen. Så med andra ord är det dax att börja med sprutor om någon dag.

Det ska även bli intressant att se hur mycket mens jag får nu eftersom jag haft väldigt sparsamt de senaste gångerna och är orolig att min slemhinna inte blir nog tjock för ett ägg att fästa. Men eftersom jag fick så sen ÄL den här gången (dag 33) kanske den hunnit växa tills sig.

Jag har en fråga om slemhinnan nu. Vad har ni för erfarenhet kring det? Påverkas den av IVF-medicinerna man tar innan? Jag är så orolig att jag inte kommer få nog tjock slemhinna på 14 dagar. Efteråt vet ja att man kan ta progesteron. Hoppas att jag får det utskrivet.

Läste att jag på något ställe skulle få mediciner på plats efter behandlingen. Utrogestan cps och Estrofem tbl.

Är det någon annan som kör korta protokollet. Det här är ju min alla första IVF och jag är så nervös inför allt känns det som Skrattande
  • Älva1973

Tack för alla som svarat Glad
    Min mens har ännu inte velat dyka upp... väntar och väntar. ÄL+14 idag så BIM-dag imorgon.
    Jag brukar ha 13-14 dagars lutefas. 

germany: men ååååå Hjärta så fint att ni fick se hjärtat Solig

Vi 4: Så skönt att du får penicillin nu och hoppas det blir bättre. Usch vilken hemsk upplevelse det måste ha varit. Kram!

Kvinna72: Beklagar att det inte gick så bra för dig på ÄP. Jag är ju så ny på allt det här och vet inte om det är en konstig fråga, men ser man inte på VUL om blåsorna är tomma eller innehåller något?

• Älva1973

Vaknade med mens i morse... i dag blir det till att jubla för den. Nästa månad kommer jag nog bryta ihop om den kommer. Det blir till att hämta ut recepten idag och börja med spruta i morgon. Vi har även samtalet med arbetsgivaren kvar att göra. Tänkte be att få göra det idag... usch är så nervös att jag skriver dubbla bokstäver med skakiga händer. Tänk om han nekar oss sjukledigt? Orkar inte börja bråka. usch.. oroar mig alltid så  mycket i förväg. Önskar att jag hade något från FK att skriva ut. Har bara skrivit ut sidan som fanns på barnlängtan.com än så länge. För om vi ändå ska berätta vad vi ska göra så kan vi köra helt öppna kort med vad det innebär. 

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-01-15 12:13:51 följande:
    Älva, heja, heja för att detta är den sista mensen du får på länge! Jag tänker att det kanske är skönt att berätta om att ni ska göra IVF och att du kommer behöva vara sjukskriven under en period, men annars kan du ju som MsBoring skriver vara hemma en vecka utan intyg (7 dagar är det väl?) Och, ja det var otäckt med bröstsmärtan och kändes väldigt pinsamt att åka ambulans, jag brukar dra mig för att åka till VC för att inte vara till besvär, så jag tycker verkligendet var jobbigt trots att alla försökrade mig om att bröstsmärtor är allvarliga och att det även an bli mkt allvarligt om lungan kollapsar osv. Kändes iaf lite bättre...
    MissBoring skrev 2013-01-15 11:37:22 följande:
    Men inte måste du berätta för chefen att du ska va sjukskriven? Jag kan inte kolla din länk i mobilen men i vilket fall som helst så har man ju en vecka man kan va sjuk utan intyg... förstår att det är skönt med öppna kort men för det behöver du inte tala om att du tänker va sjukskriven.. eller så får du lägga fram det med att du kommer va sjukskriven pga ingreppen som ingår! Lycka till!
    Det gick jättebra nu på mötet, han blev glad och det var inge problem att få vara ledig. Han hade många goda råd att komma med, han är klok och förstående och mycket mänsklig (vilket jag innerst inne redan visste men inte vågade tänka) Flört Känner mig så lättad ...verkligen. Dessutom hade han och "alla andra" redan listat ut det redan efter mitt MA i somras. Så det är nog bara till det bättre att berätta, man kanske dessutom blir av men den inre stressen som man inte kan påverka själv.  Ska försöka släppa all ångest och oro jag haft i kroppen nu en längre tid, men det kommer krävas lite mental styrka.

Så nu kör vi fullt ut. Börjar spruta Gonal-f i morgon och tar en dag i taget Glad

Vi4: Jag förstår att du tyckte det var pinsamt med ambulansfärden, det hade nog jag också tyckt  Men skönt ändå att allt gick bra. 
  • Älva1973

Tack germany Glad

MissBoring: Stort lycka till nu på ÄP

susmar72: Lycka till i morgon på läkarbesöket.  Är det långa eller korta metoden du gör?

Vi 4: Så jobbigt med dina beslut och jag känner verkligen för dig som nu måste vänta en cykel. Det är inget man precis vill göra. Jag är jättedålig på just väntan. När du skriver sista försöket, menar du sista IVF-försöket?

Jag är ju helt nybörjare så jag kan inte så mycket om alla metoderna. Nu kör jag korta programmet med  225 units Gonal-f i fem dagar och sedan ska jag ta ett VUL. Därefter får jag nya instruktioner.

Jag har så fruktansvärd beslutsångest gällande när jag ska boka flyget till Tjeckien. Det är inte det allra lättaste hitta flyg till bra priser så nära avresa. 

Jag har en fundering som jag inte vet om ni kan svara på men eftersom ni har varit med om en hel del och läst massor så tänkte jag i alla fall höra med er.

Om man kör det korta protokollet så är det vanligt att man plockar äggen på dag 11-14. Men nu undrar jag om det är vanligt att det dröjer längre tid? Jag har ju i vanliga fall ganska sen ÄL så tänkte om det påverkas eller om sprutorna gör så att det blir nya regler för hur äggen mognar? Jag har ju ett ganska högt AMH-värde och sedan har jag ju ingen erfarenhet av hur jag reagerar på tex pergotime då jag inte provat det. Jag vet med andra ord inte om jag är lättstimulerad.

Usch nu låter det här snurrigt, men det är för att det är lika snurrigt i mitt huvud Obestämd
    Jag försöker bestämma vilken dag vi ska boka flyget ner. Min läkare säger att hon vill ha oss nere där på dag 11 (25e januari) men samtidigt vet jag ju inte om jag får vänta tre dagar där innan de plockar äggen. Därför undrar jag hur vanligt det är att man plockar äggen dag 11-12? Det går nämligen att bra flyg  den 25:e, men då hinner vi inte till klinken. Vad det handlar om är att vi får ta fler hotellnätter och fler semesterdagar samt att flyget ner på torsdagen kan bli upp till tre gånger så dyrt. Hemresan bokar vi sedan när vi är där nere och vet vilken dag det blir äggplock. Nåja.. det kostar väl att vara med. Vill inte heller missa något.

Jag kan fråga läkaren också men hon kommer säkert bara säga att man inte kan veta förrän efter första VUL på måndag. Jag vill ju inte ifrågasätta så mycket och vara besvärlig Flört

ååå alla dessa val och beslut man ska ta..... Obestämd

Vågar knappt hoppas att det ska lyckas på första försöket eftersom det känns som en ren testrunda för att se hur kroppen reagerar Drömmer

• Älva1973

Cff, tack för att du delade med dig av din erfarenhet. Det är då skönt få läsa hur det varit för andra även om man inte har samma förutsättningar.

• Älva1973

Grattis MissBoring :)
    Det är inte mängden som räknas. Hoppas på fina resultat för dig nu :)

• Älva1973
    Bambi2 skrev 2013-01-17 18:42:01 följande:
    Älva - när du skriver dag 11 menar du cykeldag 11 eller 11:e dagen efter att du började stimulera? Om det är 11:e cykeldagen tror jag att det är liten risk att ÄP blir så tidigt. Kanske vill läkaren ha full kontroll och föredrar att ha er där så tidigt som möjligt? Jag antar att du går på ultraljud i Sverige? Ska din hemortsgyn göra det sista VUL'et för att bstämma när ÄP blir eller vill gyn i Tjeckien göra det?
    Jag menar 11e cykeldagen, då blir det 10e sprutdagen. Hon vill säkert ha koll på mig tidigt. Jag ska på ett VUL hos min gyn här hemma nu på måndag den 7e dagen. Vi åker sedan på dag 10 och kommer fram på dag 11. Jag tror inte det blir aktuellt med ett andra VUL här hemma om vi åker ner i tid. Det blir Tjeckien som bestämmer. Min gyn jobbar inte med IVF i vanliga fall, utan bara assisterar patienter som gör IVF på andra orter i landet.

Hon skrev att tidigast möjliga äggplockardag är cykeldag 11, men kan även bli dag 12-14.

Vi har i alla fall bokat och betalt en enkel biljett ner nu. Samt bokat 8 dagar hotell som vi kan förlänga om vi behöver. Måste bara säga att det är väldigt trevligt folk man har att göra med i Tjeckien Skrattande Jag har mejlat direkt med ett hotell och bokat. Hemresan bokar vi så snart vi vet vad hon bedömer för dag att plocka äggen.

Min chef är lite petig med bedömningen om vi ska få sjukledigt eller måste ta komp/semester. Han har inte hittat något som säger att vi båda har rätt till det, han har bara läst en massa tolkningar på reglerna. Han kan vara lite petig med sånt kan jag tycka. Han vet oftast allt och har alltid rätt Flört
    Jag tror inte att sidan på barnlängtan eller försäkringskassans riktlinjer räcker, för de är öppet för tolkning sa han. Så då vet jag inte vem som kan säga att man har rätt. Sedan sa han att om vi hade gjort det i sverige så hade vi bara behövt tre dagar ledigt... och sambon bara en eller två. Men vi kommer ju odla 5-dagars så det tar ju minst en vecka i alla fall.

Han är trots allt positiv till vårt försök, men jag förstår att det kan bli en hårdare smäll om två av sju på en arbetsplats ska vara sjukledig samtidigt. Det lutar åt att han tycker att jag ska få det i alla fall. Sambon har så mycket komp att han kan ta av den, samt så mycket jobb att han kan jobba igen. Men jag har inte det och kommer inte orka jobba extra.
  • Älva1973

MissBoring: det var nog för att jag läst om andra som varit där. Jag lade ner tid på att leta upp olika kliniker på olika forum, både svenska och utländska. Pratat med några som varit och de rekommenderade den kliniken :)
    Jag kollade allt från Thailand till Jordanien, Spanien, Cypern mfl.

Bambi2: jag tror att jag får några dagar men ska väl vara glad för att vi får ledigt utan protester ;)

Svar på tråden Tips om dhea