Hej alla och tack för att ni tänkte på mig idag. Jag har fått ett 8-celligt embryo tillbaks!
Men till min stora fasa och ilska slängde de ett levande, fint 4-celligt embryo!!! Det går ju definitivt att bli gravid på 4-celliga, ja även 3-celliga. När jag frågade varför, försökte de först skämta bort det med: "men vill du inte bli gravid?" "Vill du inte ha det bästa embryot tillbaks"? Men det är ändå helt obegripligt varför de fryser och tinar embryon ifall de sedan slänger dem, så jag frågade vidare (med byxorna halvägs ner, det går fort på min klinik). Då säger hon att de fryser och tinar embryona tillsammans. Men jag hade ju fått svar från läkaren att de hade fryst mina embryon var för sig! Jag befarade just detta. I måndags mailade jag ytterligare en gång och underströk att de skulle hålla mig underrättad om tiningen och hur embryona mådde. Att jag endast ville ha ett tillbaks och att de endast skulle tina de andra om det första inte hade klarat sig. De svarade dock inte på det mailet och sen var det för sent.
Jag har läst att de gör så här även på andra kliniker, även i Sverige. Jag finner inte ord för hur maktlös och arg jag känner mig. Det är mina ägg och jag måste ju få ta ställning till hur jag vill göra! Om jag säger att jag vill ha två ägg tillbaks då tinar de automatiskt rubbet men att de även tinar allt när man bara vill ha ett är så sjukt respektlöst. Deras förklaring haltar lite; de tinar flera för att fortsätta att odla dem innan insättning. Tanken är att sätta in det bästa. Om de bara hade tinat ett, som sedan dog, så skulle återföringen ha skjutits upp en dag, i väntan på det andra embryot. Detta var förklaringen jag pressade ur dem till slut. Men saken är den att jag går på Progynon och Progesteron och då är det inga som helst problem att skjuta upp en återföring! Hade de informerat mig om hur det låg till innan de kasserade det 4-celliga, hade jag åtminstone kunnat ta ställning till om jag ändå ville ha det tillbaks men inte ens den chansen fick jag.
Jag vet att jag borda glädjas åt det jag har men jag vet ju att om det inte funkar nu, vilket är rätt sannolikt, har jag inga embryon kvar och jag måste betala för ytteligare IVF'er. Jag vet också att av 9 ägg blir det i bästa fall två insättningar med deras metod (en ET och en FET). Jag vet också att det kommer vara svårt att få dem att börja respektera mina önskemål och göra mig lite mer delaktig i processen. Jag vet att jag inte har pengar till ett 3-pack på en annan klinik, jag blir arbetslös på heltid till sommaren.
Jag ska avvakta några dagar för att kontakta dem igen ang. detta. Men att låta detta passera obemärkt förbi känns inte heller ok.
Förlåt, nu blev det mycket om mig och min frustration. Jag tycker att det är väldigt trevligt och nyttigt att läsa om er andra som har kommit långt i graviditeten också. Precis som du skriver Germany, känns det som att det bara händer andra, inte mig. Tur att "händer inte mig"-personer och kan bli gravida ändå!