• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

Anonym skrev 2012-03-22 09:06:03 följande:
    Ts, vid en utredning så utreder de hela situationen, inte bara det anmälan gällde. Nu har soc hittat saker i ditt föräldraskap som de har anmärkningar på. Så frågan är hur du ska gå vidare.

1. Gällande din egen försörjningsförmåga av barnen så bör du givetvis ha en backup plan OM något skulle inträffa så att dina föräldrar inte längre försörjer dina barn.

2. Gällande faderns frånvaro i barnets liv så kan det vara klokt att ta dig i kragen och se till att barnet får en kontakt med sin far. Alla barn behöver båda sina föräldrar. Är han en hemlös knarkare så har barnet ändå rätt att lära känna honom.
    ...och alla hemmafruar som har män som försörjer dem, ojoj det går ju inte för tänkt om han en dag vill skiljas???
    Jag gör inte mer fel än dem i så fall?

och gällande dottern och hennes pappa så är det en sak mellan honom och mig! Soc får om dom får in en anmälan gällande ett barn BARA titta på det barnets situation, att dom har dragit upp min dotters relation till sin pappa är faktiskt fel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:09:26 följande:
    Ja det är ju bara bortförklaring som inte håller någonstans. Jag har en kompis som vuxit upp helt utan pappa (han tog livet av sig när hon var liten), hon har superbra jobb, utbildning, två barn, kärleksfull man och hur bra liv som helst, även hennes syskon har det jättebra. en kompis pappa har varit stort frånvarande för han var alkoholist hon har oxå allt superbra idag och absolut inte någon kriminalitet.  Kan dra ännu fler exempel på mina vänner utan pappar för vi är rätt många med inga, dåliga, eller frånvarande pappar som alla blivit jättebra personer ändå. Absolut ingen ursäkt. Finns inga ursäkter för kriminalitet.
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:17:56 följande:
    ...och alla hemmafruar som har män som försörjer dem, ojoj det går ju inte för tänkt om han en dag vill skiljas???

och gällande dottern och hennes pappa så är det en sak mellan honom och mig! Soc får om dom får in en anmälan gällande ett barn BARA titta på det barnets situation, att dom har dragit upp min dotters relation till sin pappa är faktiskt fel.
    Även det kan vara en risk.

Nej det är barnets rätt. Att du inte kan se det kan visa att du brister i föräldraförmågan.

Socialtjänsten utreder barnets HELA situation, inte enbart vad anmälningen gällde.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:17:56 följande:

Det kan du väl ändå inte jämföra...man delar ju sitt liv med den personen (man eller kvinna) man delar upp arbetet i hemmet, barnen och försörjningen. Ena går till jobbet och den andra gör jobbet hemma. Att bli försörjd av sin mamma och pappa är inte samma sak. 

Sedan undrar jag varför du öht tar upp att du köper märkeskläder till dina barn? Är så man mäter sitt föräldraskap i dina ögon? Skulle soc bli imponerad av detta menar du? Jag skulle
     nog hellre ifrågasätta varför man köper dyra kläder till sina barn om man lever på någon annan....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:28:38 följande:
    Det kan du väl ändå inte jämföra...man delar ju sitt liv med den personen (man eller kvinna) man delar upp arbetet i hemmet, barnen och försörjningen. Ena går till jobbet och den andra gör jobbet hemma. Att bli försörjd av sin mamma och pappa är inte samma sak. 

Sedan undrar jag varför du öht tar upp att du köper märkeskläder till dina barn? Är så man mäter sitt föräldraskap i dina ögon? Skulle soc bli imponerad av detta menar du? Jag skulle nog hellre ifrågasätta varför man köper dyra kläder till sina barn om man lever på någon annan....
    Men det passar mig bäst och ja, min särbo försörjer mig också och det ÄR samma sak som att vi skulle bo ihop! Måste man som förälder ha ett 9- 17 jobb för att passa in i normen eller?
    Det GÅR ändå! Jag har flera tusen och leva på varje månad, och jag menar att mina barn aldrig behöver sakna någonting! Jag har råd att ge dem allt de önskar sig!

Där är ju inte så att jag väljer att inte jobba och förutsätter att soc och samhället ska finansiera att jag ligger hemma på soffan..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:38:13 följande:
    Men det passar mig bäst och ja, min särbo försörjer mig också och det ÄR samma sak som att vi skulle bo ihop! Måste man som förälder ha ett 9- 17 jobb för att passa in i normen eller?
    Det GÅR ändå! Jag har flera tusen och leva på varje månad, och jag menar att mina barn aldrig behöver sakna någonting! Jag har råd att ge dem allt de önskar sig!

Där är ju inte så att jag väljer att inte jobba och förutsätter att soc och samhället ska finansiera att jag ligger hemma på soffan..
    Att ge barnen saker är inte att ge barnen allt de behöver. Soc ser på hela omsorgsförmågan och att man kan prioritera barnens behov före sina egna.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:38:13 följande:

I så fall skulle jag skämmas ifall jag blir så pass försörjd och har så gott ställt att jag kan köpa märkeskläder till mina barn och ÄNDÅ låta mina föräldrar betala mina räkningar. Men det är jag det...var och en gör som den vill...men jag skulle inte klara av att utnyttja min familj på det  sättet...
  • Anonym

Så jag ska jobba bara för att man ska göra det när man är mamma!
    ÄR det inte bra att jag kan välja själv om jag vill vara hemma med barnen eller inte.

Mina barn älskar att jag är hemma, min dotter slipper fritids och långa dagar och kan gå hem direkt efter skolan till skillnad från många andra barn.

MÅSTE alla föräldrar ha ett jobb för att vara bra föräldrar??

Spelar det någon roll om jag får mina tusen för att jobba eller om jag får dom från min släkt? Huvudsaken är väl ATT jag har pengar så att jag och barnen klarar oss.

• Anonym
    Anonym (myra) skrev 2012-03-22 09:53:01 följande:
    Och!
    Vad har dessa siffror med TS att göra?

TS, ligg lågt, var medgörlig inför soc och stå upp för ditt sätt att leva. Många är kanske avundsjuka. Själv tycker jag det låter toppen att bo på en stor gård med sina barn. Vad kan vara problemet med det? Låter som en fantastisk uppväxtmiljö.
    Lycka till!!
    Fakta talar för att ts barn riskerar att råka illa ut i framtiden om barnet inte får ha kontakt med sin pappa.

Varför ska ts "ligga lågt" och vara medgörlig? Gör ts rätt som gör som hon gör idag så ska hon väl inte heller hymla om det?
  • Anonym
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 10:08:26 följande:
    ok, men säg mig då hur barnet utvecklas när den har kontakt med en pappa som inte bryr sig. tror du det är bra för barnet att känna sig oälskad????
    Vet vi att pappan inte bryr sig?
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt