• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

Anonym (Nelly) skrev 2012-03-22 09:58:24 följande:
    Jag blir också försörjd av mina föräldrar nu när barnen är små. Jag hade ett jobb att gå tillbaka till efter min föräldraledighet men ville (som många andra) hellre vara hemma med barnen.

Nu är det så att mina föräldrar har väldigt bra ekonomi och räknas nog som ganska förmögna. Jag flyttade precis som TS in i en släktgård där jag bor helt kostnadsfritt.

Jag har en oerhört nära kontakt med mina föräldrar och att dom försörjer mej är inget som på något vis skadar deras ekonomi. Dom vill göra detta!

Har själv en bra utbildning (är veterinär) och jobb kommer jag att få den dan jag så önskar.

Just nu njuter jag av att kunna vara hemma med mina barn, den tiden går så snabbt och är så viktig för oss alla.

Min dotter älskar att komma direkt hem efter skolan utan att behöva vara på fritids och sonen som nu är fyra är också en väldigt nöjd liten herre .

Mina föräldrar är oerhört glada över att kunna hjälpa oss med detta och jag känner inte alls att jag utnyttjar deras välvilja.
    Du har alltså skolbarn? Hur länge planerar du att vara hemma?

Du tror att en ev. arbetsgivare skulle se dig som kompetent, och vilja anställa dig efter t.ex 15-18 år hemma?

Du har den turen att du alltid kommer att ha en försörjning, antingen av föräldrarna nu eller sen när de dör, i form av arv. Det är bra!
  • Anonym
    The Doctor skrev 2012-03-22 10:20:04 följande:
    Och pappan är förstås helt utan fel? Vad är det som säger att TS inte har försökt få dem att ha kontakt?
    Om ts har gjort det bör hon informera soc om det.
  • Anonym
    Anonym (myra) skrev 2012-03-22 10:51:46 följande:
    Vad jag menade med att ligga lågt var att samarbeta med soc. Uttryckte mig fel där.

Vet vi något som talar för att TS undanhåller barnet kontakt med sin pappa? TS barn har en fadersgestalt som engagerar sig, säkert mer än många barn i brottsstatistiken haft. 
    Okej.

Ts vill inte diskutera saken. Bara det talar mot att ts försökt främja barnets umgänge med pappan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 07:22:54 följande:
    För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv

Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon,

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!

Vad är problemet??
    ROFL!!! 
  • Anonym
    Omorfia skrev 2012-03-22 10:32:57 följande:
    Inte alls. Det man vet (fakta) är att barn med frånvarande fäder oftare "råkar illa ut" än barn med närvarande fäder. Vad det beror på vet man inte. Alla studier av den här typen visar på samvariation och kan inte identifiera orsakssamband. För att fastställa vad som orsakar ett beteende/utfall måste man göra experiment där man kontrollerar vissa ingående variabler. Detta är givetvis inte möjligt att göra på människor och deras uppväxter och därför har man bara observationsstudier att luta sig mot.

Varför sambandet frånvarande far och kriminellt barn finns kan man spekulera i.

Om man nu inte har fastnat i idén om att barn är blanka och oskrivna blad som föräldrarna fyller med sin uppfostran så kan man tänka sig att ett barn som ärvt hälften av sina gener från en förälder som är ansvarslös/omdömeslös/oempatisk/psykiskt sjuk/elak/eller nåt annat också löper högre risk att själv bli ansvarslös/omdömeslös/oempatisk/psykiskt sjuk/elak/eller nåt annat som vuxen.
    Läs om och läs rätt!

Jag skrev att fakta talar för att ts barn, pga faderns frånvaro, riskerar att råka illa ut i framtiden. Däremot skrev jag inget om orsaken mer än att forskningen tyder på det!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 07:22:54 följande:
    Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??
    Bra jobbat morsan - du har bevisat din kompetens! Hur kan de anmäla dig? Uppenbart vet du ju hur man tar hand om sina barn på bästa vis! Märkeskläder och nya saker - såklart de inte saknar någonting. Förutom en bra förebild då möjligtvis! 
  • Anonym
    Försök inte skrev 2012-03-22 12:02:09 följande:
    Ja men ge dig. Nu är TS hemma med sina barn och de är små. Detta gäller väl ensamstående fattiga mödrar som inte har ett uns hjälp av sina föräldrar eller sitt/sina barns pappa mer än det ynkliga bidragsförskott som de får.

Det finns massvis med barn som har växt upp med ensamstående mödrar som det har gått jättebra för.

Så lägg ned nu!
    Nej, det gäller barn som växer upp utan sin pappa. Ville bara belysa det för ts så hon kanske förstår varför soc nämner faderns frånvaro.
  • Anonym

gud vad jag hatar människor som lägger sig i jämt och städigt. Om barn bevisligen inte far illa så vad f-n har soc då med det hela att göra. Alltså kan folk sluta att tror att soc är gud den allsmäktige som bestämmer hur ett barn ska tas hand om. Har själv råkat ut för hot att bli anmäld för att jag lämnar mitt barn ensamt en liten kort stund på ställe där det inte finns en chans i världen att han skulle kunna bli skadat så vida det eventuellt inte krachar ett plan just på den platsen.
    Men halllllllåååååå just den typ av människor som tror att barnet dör så fort du lämnar det 2 sekunder. Det innebär att jag inte kan lämna min son sovandes i sängen och gå ut därifrån och göra något annat.

Om ni själva har valt att inte ha umgänge och det funkar bra och ni inte bråkar så fattar jag inte varför soc har med det hela att göra och bara för att du bor i hus och har vårdbidrag så har dom väl inget med din ekonomi att göra. Man behöver ju inte ens blanda in FK om det är så att man själva kommer överens om hur mycket den icke boende föräldern ska betala.

hoppas det löser sig

• Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-03-22 13:50:54 följande:
    Utredningen ska ju begränsa sig till det som rapporterats, inte utvidgas till varenda detalj i inblandade människors liv. Precis som Polisen utreder saker relaterat till ett anmält brott; de börjar ju inte rota i om de personer som utreds handlar på ICA eller Konsum och huruvida de nån gång kanske stulit en sak där, det är irrelevant ifrån utredningens perspektiv.

Men det är typiskt soc beteende. Man kan bli anmäld för ingenting, och sen ska de "utreda" en till döds. Sverige är snart jämställt med Nordkorea ur den här aspekten, friheterna är minimala, man ska verkligen passa sig för hur omgivningen uppfattar en och inte visa några som helst brister utåt - det kan stå en dyrt  i slutändan.
    Du har fel. Barnets hela situation ska utredas vid en utredning.
  • Anonym

Hahaha... Det här är så likt vår anmälan... Det ÄR verkligen så att passar man inte in i normen för en familj så får man skit för det.

Vi blev anmälda av en granne för att vi gick hema och inte gjorde nåt, barnen for tydligen illa av att föräldrarna inte hade jobb.. Soc kom och klankade ner på oss rejält, ansåg att vi borde skaffa oss jobb och ifrågasatte vår försörjningsförmåga... Gissa om de blev paffa när vi slängde upp ett kontoutdrag att det satt nästan 20 mille på kontot?

Trots det ville de inte ge sig... Det kunde ju faktsikt bli en bankkris etc... Visst sa vi, men ni kan inte tvinga oss att skaffa jobb, vi trivs med egna projekt hemma... Det blev inget mer nu (och vi investerar våra pengar väl så dessa 20 mille har ökat nu).

Det svider för folk att man väljer att gå hemma med sina barn... Har hört våra grannar viska "Hur har de råd" etc flera gånger. Tänk om de visste att sambon spelade in en så pass stor vinst för fem år sedan? Det är verkligen inget vi flaggar om, men har man pengar (eller blir försörjd?) ska man väl få välja själv om man vill jobba eller inte...     

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt