Inlägg från: gookie |Visa alla inlägg
  • gookie

    Någon som är duktig på kanindräktighet?

    Ska försöka att göra en lång historia kort. När min gamla kastrerade hane dog så skaffade jag en annan vuxen kastrerad hane(sa ägaren att han var)Dessa lever ute i hundgården. Vi har en tredje som nu är ca 6 månader han lever inne men han är ute lös på tomten på dagarna. Han kastrerades sista januari. Den kastrerade hanen är en med största sannolikhet en hone, vi har kollat på könsorganet och "tryckt" finns inte en tillstymmelse till snopp utan en lång smal springa. Jag har jämfört med bilder och vi ser inga tvivel på att det är en hona. Hon har nu börjat boa hon har ryckt päls från hela magen och boat hon har brunt sekret vid underlivet detta är andra dagen med detta sekret. Hon bli rundare och rundare hon som har haft svårt att hålla vikten innan(kan dock bero på foderändringar)

    Ringde veterinären och hon i luckan sa att hon med största sannolikhet är dräktig hon har själv fött upp kaniner och sa att skendräktighet är ovanligt... Då betyder det att min hane ca 3 veckor efter sin kastrering gjort henne dräktig och då genom hundgårdsgallret. Jag tycker det känns väldigt otroligt? Jag vet att spermierna kan leva kvar länge men hela detta känns lite väl... Vad tror ni? Hon sa att sekretet är ett tecken på att det är på gång... Vad jag läst på nätet så verkar det rätt vanligt med skendräktighet... Kan du ha sådant sekret vid skendräktighet?

    Ringde förra ägaren och hon kände sig väldigt dum hon sa att hon är rätt rörig och chansen finns att det var hennes andra kanin som hon kastrerat:) Att hon blandat ihop dom....

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-22 16:41
    Den kanin som går ihop men hon som kan vara dräktig är kastrerad han har jag haft sedan unge och själv lämnat in till vet:)

  • Svar på tråden Någon som är duktig på kanindräktighet?
  • gookie

    Fast det kan han inte ha gjort för han kastrerades i slutet av januari:)

  • gookie

    Sinne: Nej det var kanske luddigt=) Jag menar eftersom han kastrerades den sista januari och om hon nu skulle vara i slutet av dräktigheten så bör det ha varit ca 3 veckor efter att han kastrerades. Förstår du?:)

    Hon sa att de kan ha kvar spermierna i upp till 4 veckor efter kastrering...

  • gookie

    Nej de har inte gått ihop alls. Hon går ihop med en annan kastrerad hane men han kastrerades som unge och är nu vuxen så det är inte han som är pappan. Men den unga kaninen som blev kastrerad i slutet av januari han har sedan en tid tillbaka börjat vara lös på tomten på dagarna så det är om han kommit åt genom hundgårdsgallret. Han hänger där hela tiden. Alltså hon blir ju rundare och rundare, plockar päls från magen(boar)gräver och har brunt sekret i underlivet. Men känns ändå otroligt. Vet du om det bruna sekretet är ett tecken på att det kan vara på gång? det sa djursjukvårdaren på veterinärstationen

  • gookie

    Ok! Tack ändå:) Jag får helt enkelt vänta och se om detta otroliga kan stämma:) Tror du jag kan ha kvar den kastrerade hanen i hundgården med henne. Hon i luckan hos vet tyckte det...

Svar på tråden Någon som är duktig på kanindräktighet?