• Happymom

    Ser du yngre ut än vad du är?

    Jag är nyfiken på det här, därför att jag själv ofta blir tagen för att vara mycket yngre än vad jag är. Tycker själv att jag ser ut som en ganska normal 30-åring, men tror att rösten påverkar. Har hört mig själv och låter som en flicka 15-års åldern.

    Hör ganska många som ofta blir tagna för yngre än vad de är och undrar om det kanske är så att folk generellt inte åldras utseendemässigt på samma sätt idag, tack vare att de flesta tränar och tar hand om sig, pluss alla produkter och dylikt som finns att ta till.  

    Vad tror ni? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ser du yngre ut än vad du är?
  • AW76
    Selaine skrev 2012-03-24 13:27:56 följande:
    Jag måste lite håna er som tror att ni ser yngre ut än vad ni gör bara för att kassörskan ber om legitimation. Ledsen att göra en besvikna, men vi som jobbat i affär har regeln att fråga på alla som ser ut att vara 30 och yngre. Visst - en del ser förbluffande unga ut, typ 35-åringar som har mjukisbyxor, hårdsminkat ansikte och kort dunjacka och även köper något billigt tobaksmärke, t.ex. LM. De kan se ut som fjortisar. Men de allra flesta ser absolut ut som att vara kring 30, just den ålder vi måste kräva leg för.
    Åtminstone har ICA det som policy - alla som ser ut att vara 30 och yngre, ska visa legitimation vid köp av tobak/alkohol/spel. Coop har upp till 25. Så om man tvivlar på om en person är 32 eller 28, så frågar man. I alla fall om man ska följa reglerna. Så tro inte att ni ser ut som 18-åringar bara för att nån 17-årig kassörska ber om leg.
    Mm, men det i kombination med folk som faktiskt säger att man ser yngre ut borde vara en indikation på att man faktiskt ser yngre ut! De flesta här vittnar ju om att olika människor i olika sammanhang har gissat på åldrar som är 5-10 år yngre än ens ålder.

    Så ditt "knäppa-på-näsan"-inlägg var ganska onödigt. 
  • Svensdotter
    Happymom skrev 2012-03-24 09:57:22 följande:
    Så humla kul att höra om alla som blir tagna för yngre

    Själv tycker jag det är roligast med såna som är några år yngre än jag, men själva ser yngre ut och som blir lite irriterade när man tror att de är yngre. En ny tjej på mitt jobb t.ex är väldigt liten och kort och när jag frågade henne om hur gammal hon var så sa hon "Ja, äldre än dig i all fall!". Jag började skratta och sa "Nej, det tror jag faktiskt inte att du är!" Det visade sig att hon var 27 och jag är 32, alltså 5 år äldre. Hon skämdes lite, men det hade inte behövt, jag tar knappast ill upo tycker det är tråkigt om känner det som en belastning att kanske inte bli tagen på allvar.

    Själv har jag lärt mig att så fort man nämner sin ålder får man plötsligt en annan respekt. Det är faktiskt ganska skönt att luta sig tillbaka på det. När man var under 25 var man alltid tvungen att bevisa vad man gick för.
    Haha! Känner igen mig på gott och ont.
    Fyller 40 nästa år men måste fortfarande visa leg var 3:e gång  på systemet vilket känns  ganska löjligt och genant för  både mig och kassören men ibland fnissar vi baraSkäms

    Jag är medelbyggd och medellängd så lite konstigt är det men vi åldras inte längre som man gjorde förr och framför allt åldras vi väldigt olika snabbt beroende på att vi lever så olika liv. Jag har haft ett tufft liv men har inga barn så kropsligt åldras jag långsamt vilket också har med mina gener att göra. Min mamma åldrades lika långsamt.

    Nackdelen är precis som du skriver att man måste bevisa något hela tiden vilket faktiskt är kränkande vilket många inte förstår och bara tycker man ska vara tacksam. Inte så roligt att inte bli sedd som den man faktiskt är...
    Nu när jag snart är medelålders (vilket känns helt sjukt) så kan jag hantera detta bättre och bryr mig mindre om vad andra tror eller tycker Flört
  • Lynx lynx

    På mitt jobb tror de flesta att jag är ca 21 år. Alla får en mindre chock när jag säger att jag är 30. Åkte nyligen buss och såg senare på biljetten att det stod "skolungdom 7-19 år" Jeeeses. Men det är väl kul så länge det varar. :P

  • 3 barns mamma84

    Jag är 27 år men många tror att jag är 16-17 år gammal .
    Och när jag berättar att jag har 3 barn så tappar dom ögonen

        


    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84

    Det bästa var ju att när man var 22 så slapp man betalla för en vuxen biljett på bussen/tågen utan man sa bara att jag var 15-16 hahahaha det var skoj detta
    Fast jag sen hade barn gjorde jag samma sak hihi

    Sen har jag tänkt många ggr om att om man ser så himla ung ut så blir man inte gammal när man är gammal    


    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • enlitenbitkaka

    Oftast tror folk att jag är yngre än jag egentligen är.

    Var på semester tillsammans med min mor och min sambo förra våren och där fanns en restaurang vi åt på mer än en gång. Ägaren och servitören vände sig oftast till min mamma och min sambo gällande beställningar men sista dagen blev det riktigt skumt. Servitrisen skulle hälla upp vin och häller upp till mamma och sambon, när hon kommer till mig vänder hon sig mot min sambo och frågar "The girl, she want's?" och nickar mot mig. Eeh ja, stammar sambon fram till svar.
    Lite senare kommer ägaren ut och frågar hur vi alla känner varandra och när jag berättar att det är min mamma och min fästman får han ögon stora som tefat. Han förklarar att de alla trodde jag var runt 16... Jag var då nyfyllda 27.

    När jag förnyar busskortet frågas det alltid "Ska det vara ungdom?"


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • HäckHäxan
    Selaine skrev 2012-03-24 13:27:56 följande:
    Jag måste lite håna er som tror att ni ser yngre ut än vad ni gör bara för att kassörskan ber om legitimation. Ledsen att göra en besvikna, men vi som jobbat i affär har regeln att fråga på alla som ser ut att vara 30 och yngre. Visst - en del ser förbluffande unga ut, typ 35-åringar som har mjukisbyxor, hårdsminkat ansikte och kort dunjacka och även köper något billigt tobaksmärke, t.ex. LM. De kan se ut som fjortisar. Men de allra flesta ser absolut ut som att vara kring 30, just den ålder vi måste kräva leg för.
    Åtminstone har ICA det som policy - alla som ser ut att vara 30 och yngre, ska visa legitimation vid köp av tobak/alkohol/spel. Coop har upp till 25. Så om man tvivlar på om en person är 32 eller 28, så frågar man. I alla fall om man ska följa reglerna. Så tro inte att ni ser ut som 18-åringar bara för att nån 17-årig kassörska ber om leg.
    Men vilken tur för mig då att de flesta är vanliga privat personer, typ folk man mött hos frissan, min frisör hade en dille att visa bilder på mig till andra kunder och be dom gissa min ålder, för att han egen bror trodde jag var 17-19 år när jag var 27 snart 28 höggravid.

    Så många av hans kunder brukar gissa att jag är max 23, alltså 9 år yngre än vad jag är, bara genom en bild, jag använder aldrig smink och jag fixar sällan till mig eller sådär, jag är av naturen alldeles för bekväm och anser att jag har bättre saker att göra med min tid än att smörja nyllet och kladda med smink, det var kul när jag var 13-14 år sen föll intresset i fullkomlig glömska.

    När jag var 13-14 så trodde många att jag var äldre, jag blev en gång anklagad för att vara mamma till mina tre småsyskon, en farbror som berömde mig för mina väluppfostrade och vackra barn Var bara att vidare befordra komplimangen till mamma när hon kom ur affären

    Som någon skrev innan så har mitt utseende ofta krockat med vem jag är och hur jag tänker, då tror många att jag är äldre, mogen osv och de som bara ser på ytan tror att jag är yngre. Jag har varit med om att 20 åringar + några år tycker att jag är för jävla smart och sansad för någon i vår ålder var på jag informerar att de nog beror på att jag inte alls är i "vår" ålder utan mkt äldre
    Jag är inte inkontinent, jag är småbarnsförälder!
  • 3 barns mamma84
    enlitenbitkaka skrev 2012-03-24 16:53:28 följande:
    Oftast tror folk att jag är yngre än jag egentligen är.

    När jag förnyar busskortet frågas det alltid "Ska det vara ungdom?"
    SkrattandeDå är vi unga om folk tycker vi är unga
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • HäckHäxan
    enlitenbitkaka skrev 2012-03-24 16:53:28 följande:
    Oftast tror folk att jag är yngre än jag egentligen är.

    Var på semester tillsammans med min mor och min sambo förra våren och där fanns en restaurang vi åt på mer än en gång. Ägaren och servitören vände sig oftast till min mamma och min sambo gällande beställningar men sista dagen blev det riktigt skumt. Servitrisen skulle hälla upp vin och häller upp till mamma och sambon, när hon kommer till mig vänder hon sig mot min sambo och frågar "The girl, she want's?" och nickar mot mig. Eeh ja, stammar sambon fram till svar.
    Lite senare kommer ägaren ut och frågar hur vi alla känner varandra och när jag berättar att det är min mamma och min fästman får han ögon stora som tefat. Han förklarar att de alla trodde jag var runt 16... Jag var då nyfyllda 27.

    När jag förnyar busskortet frågas det alltid "Ska det vara ungdom?"
    ahhahahahhaha Ganska rolig anekdot tycker jag
    Jag är inte inkontinent, jag är småbarnsförälder!
  • Pluttisen

    Jag fyller 21 i år men ser några år yngre ut i utseendet. Fått efter min mor.
    Hon blir 42 eller 43 i år, minns dåligt och hon fick visa leg på systemet XD och på krogen kan karar i 20-års åldern stöta på henne haha. Så ung ser hon ut

Svar på tråden Ser du yngre ut än vad du är?