• Anonym (Ajje.­...)
    Äldre 26 Mar 15:37
    84338 visningar
    18 svar
    18
    84338

    Jag har kliat söner ett födelsemärke/leverkläck... Är det farligt?

    Jag satt och kliade mig på kinden häromdagen, och ensåg sedan att det är ett födelsemärke jag kliat på, som dessutom blev ett sår... Är en sårskorpa nu...

    Är det farligt? 

  • Svar på tråden Jag har kliat söner ett födelsemärke/leverkläck... Är det farligt?
  • Anonym (Ajje.­...) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 18:28
    #3

    Jag har inte märkt av något problem med det här födelsemärket tidigare...Det har inte kliat eller irriterat iaf...
    Kan det bli så helt plötsligt?
    Nu när jag tvättade ansiktet så försvann sårskorpan.. Nu är det bara ett litet sår, rött märke. Så själva bruna födelsemärket är borta! Konstigt? Kommer det tillbaka eller vad fasen är det som hänt?  

  • Anonym (Ajje.­...) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 23:22
    #7
    nittonhundraåttiosju skrev 2012-03-26 23:03:24 följande:
    ja det kan bli så plötsligt. det bruna kan försvinna men också komma tillbaka. troligen så har det blivit en inflammation i huden/födelsemärket som gjort att det kliat. har den ändrat form eller färg bör du få den kollad av läkare.

    Kan det bli inflammation i ett fördelsemärke? Har jag aldrig hört talas om...

    Ja just nu ser det ut som det är borta helt och hållet... Men ska hålla koll...Skulle det komma tillbaka och växa ska jag absolut gå till läkare.. 
    Men om det inte kommer tillbaka då? Känns lite märkligt om ett födelsemärke man haft så länge bara är borta... 
  • Anonym (Ajje.­...) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 23:28
    #9
    Coyote skrev 2012-03-26 23:20:54 följande:
    Kliade födelsemärket när du kliade på det, eller var det en såndär "pill-grej" liksom som du råkade klia för mycket på? Om det inte kliade och det nu bara är ett litet rött märke så behöver du knappast söka läkare för det. Märket kan ha suttit så ytligt att det försvann när du kliade på det.
    Jag vet faktiskt inte...jag försöker tänka tillbaka och komma ihåg..Men minns inte...
    Troor inte det kliade, inte som ett myggbett iaf. Inte sån hemsk klåda.. Men möjligt att det var irriterat på något vis.. Tror det stod ut lite lite från huden så det kan ha kännts som en finne typ... Kanske därför jag rev på den...fast...hmm...näe...Kommer inte ihåg och det är så irriterande!!

     
  • Anonym (Ajje.­...) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 23:30
    #11
    Primmeling skrev 2012-03-26 23:05:59 följande:
    Nej, det är inte farligt! Har hänt mig flera ggr med olika små leverfläckar! Och jag är ändå hypokondrisk...
    Ja jag börjar nästan bli lite hypokondrisk känner jag nu.. Men om du varit med om det flera gånger så kanske det inte är så ovanligt?
    Jag har aldrig hört talas om någon som blivit av med leverfläckar så här, så jag blev lite orolig... 
  • Anonym (Ajje.­...) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 23:32
    #12
    Coyote skrev 2012-03-26 23:30:14 följande:
    Tror i vilket fall inte att du behöver oroa dig ett dugg. Nu är märket borta, det kommer nog inte tillbaka och du kan koppla av.

    Hm..Ja jag får väl ha lite koll ifall det börjar se konstigt ut... Men märkligt att det bara kan försvinna!
  • Anonym (Ajje.­...) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 16:39
    #14
    Karriis skrev 2012-03-26 23:57:12 följande:
    Jag hade ett födelsemärke vid tinningen/hårfästet som jag råkade klösa på när jag brottades med sambon, det jag märkte var att det forsade blod från det stället, kollade mig i spegeln och märkte att pricken saknades ;)
    Jag har inte dött ännu!

    Skönt att höra! :)

    Jag behöver kanske inte vara orolig då?? Om det inte kommer tillbaka och växer så är det lugnt? 
  • Anonym (Ajje.­...) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 11:32
    #15

    Leverfläcken håller på att komma tillbaka.. Den är mycket ljusare nu än den va innan. Förut var den mörkbrun, nu är den mer röd-ljusbrun.
    Är det vanligt att ett sönderkliat födelsemärke försvinner och sen kommer tillbaka?

Svar på tråden Jag har kliat söner ett födelsemärke/leverkläck... Är det farligt?