• Forumvärd

    Familjelivs Påsktävling- Vinn träningspaket!



    Idag vill vi ha ditt bästa recept på påskgodis- och gärna en bild på sötsakerna som du har.
    Berätta också varför just det här påskgodiset är din favorit.

    Tävlingen pågår fram till midnatt den 29 mars och vinnaren avslöjas dagen efter.
    Vinnaren utses av en jury på Familjeliv.se

    Dagens pris är ett kom-igång-träningspaket, som inkluderar en bok, en stegräknare och ett bmi-måttband.

    Läs fullständiga tävlingsregler här


    Lycka till! Solig
  • Svar på tråden Familjelivs Påsktävling- Vinn träningspaket!
  • maaammaaa

    Chokladbollar

    100 gram rumsvarmt smör
    1,5 dl socker
    2 msk vaniljsocker
    4 msk kakao
    4 dl havregryn
    1 dl kokosflingor
    2 msk vatten
    1 dl mixade russin

    Blanda ihop allt själv men låt barnen rulla bollar och rulla dem i ett fat med kokosflingor som garnering. Lägg Chokladbollarna på ett fat i kylen.  Servera dem kylskåpskalla.

  • Night Angel

    Olika marsipanfigurer  jag gjorde idag.. Rosa rosor med blad,näckrosor med  blad.små blomkorgar med ägg i i gult och grön.rosa kaniner och gula kycklingar...marsipangodiset är i smakerna päron.jordgubb och banan



    .rosa ka
    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Carolinalovetobias

    De här har jag gjort åå jag älskar dem =) Bäst blir de om man förbereder dem dagen innan.



    Chokladtryffelägg med Nougat -25 stycken

    150 g mörk choklad
    50 g nougat
    1 1/2 dl vispgrädde
    2 tsk honung
    200 g mörk choklad till doppning
    25 g vit choklad till dekor


    Hur gör du:
    Hacka chokladen ganska fint och nougaten något grövre.
    Koka upp vispgrädden med honungen, dra kastrullen från plattan och tillsätt snabbt chokladen och nougaten. Rör tills chokladen och nougaten smält helt.
    Låt smeten svalna i rumstemperatur och sedan stelna i kylskåp några timmar, men gärna över natten.
    Rulla små bitar av tryffelmassan till ägg och låt dem stelna till i kylen en liten stund. Smält den mörka chokladen till doppningen försiktigt över vattenbad eller i mikron. Doppa ett ägg i taget i den smälta chokladen och lägg på en bricka klädd med smörgåspapper.
    Smält även den vita chokladen och ringla eller spritsa som dekor. Ställ att stelna i kylen.
    Förvara pralinerna i kylen, men ta gärna fram dem i rumstemperatur en liten stund innan de ska ätas så smakar de mer.
  • Forumvärd

    Mumma!
    Massor med goda recept på läckert påskgodis!
    Det finns fortfarande chans att hinna ladda upp sitt favoritrecept. Tävlingen avslutas vid midnatt Solig

  • Anton Chigurh
    Forumvärd skrev 2012-03-29 20:17:46 följande:
    Mumma!
    Massor med goda recept på läckert påskgodis!
    Det finns fortfarande chans att hinna ladda upp sitt favoritrecept. Tävlingen avslutas vid midnatt Solig
    Håll med om, Fru Forumvärden, att vissa krånglar till det i onödan.

    Det skall fan va enkelt. ELLER HUR ??? 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Caroliin

    baka en sockerkaka. skär dom i små runda bitar och dela dom 3gånger (så det blir 3 plattor)

    lägg mosad längst ner
    sen lite grädde blandat med vaniljkräm på andra lagret
    och överst lägger man grädde

    och sen lägger man på GUL marsipan som ett lock och uppe på en brun påsk hare av marsipan.

    riktigt gott!    


    ..
  • Nalan


    en traditionell påsktårta med massor av choklad – både innuti och utanpå
  • En till mamma

    Jag har tyvärr ingen bild att dela med mig, men den godaste och lättaste påskgodiset är doppade marshmallows.

    Man tar grillpinnar och sätter en marshmallow på toppen.

    smält blockchoklad i ett vatten bad, doppa marshmallowsen i chokladen

    strö olika sorters strössel över dem. ( gärna gult)

    låt den svalna och servera.

    Detta älskas av alla åldrar, min mormor är lika glad i dem som min dotter.                

  • Jordgubbssmak

    Det godaste hembakade godis jag vet är cornflakeskakor med jordnötssmör och choklad!
    Ser kanske inte så fantastiskt ut men jag lovar att det är GUDOMLIGT gott!

    Koka ihop socker och sirap och vaniljsocker, rör, rör, rör!
    Blanda i jordnötssmör, ta bort kastrullen från spisen och vänd i cornflakes.
    Bre ut på bakplåtspapper, låt svalna lite. Smält märk choklad och bre över.
    Låt kallna och dela i rutor. MUMS!


    1½ dl ljus sirap
    1½ dl strösocker
    1,5 tsk vaniljsocker
    8 dl cornflakes
    200 g jordnötssmör
    200 g mörk choklad


  • Trollius

    Cake-Pops är super bra som godis, speciellt om man inte gör dom så stora...då kan man lätt unna sig en...eller två :P

    Sen är dom inte så dyra att göra, det är lite pillrigt och söligt men väldigt roligt

    Du behöver:
    överbliven sockerkaka eller tårtbotten
    Philadelphia ost
    Lite florsocker
    2 Msk valfri saft. ( i dom här använde jag Fun Lights nya "green" saft med smak av jorgubb och marula) 
    Vit choklad
    kokosfett eller rapsolja
    klubbpinnar eller grillpinnar
    ev hushållsfärg
    ev strössel

    Gör så här: Smula ner sockerkaka tillsammans med Philli-osten, tillsätt lite florsocker typ en halv dl och häll på lite saft. rör runt tills du får en fin smet (här får man känna efter själv och tillsätta mer sockerkaka om den är för lös eller mer saft/vatten om den är för torr)

    Rulla därefter bollar av smeten och lägg på en tallrik. låt det sen vila i frysen ca en halvtimma.

    Smält chokladen i vattenbad och tillsätt lite cokos fett( detta för att chokladen ska bli lättare att arbeta med) tillsätt även några droppar hushållsfärg, gärna Gul för att göra dom påskiga. (på bilden är dom blå för min son fyller år)

    Ta sen grillpinnar och bryt av spetsen( så inga barn, eller vuxna, spetsar sig på den) doppa sen pinnen i choklad och tryck sen fast i bollarna. Detta för att dom inte ska ramla av så lätt.

    Sen ska man doppa bollarna på pinne i ckoladen och försiktigt skaka av överflödig choklad, annars rinner det ner efter pinnen. Sen dekorerar man på valfritt sätt....Med Fantasi finns inga gränser :P



    Super gott!


     
  • Forumvärd

    Vill börja med att tacka alla för att ni delat med er av ert påskgodis! Solig
    Smarriga recept och fina bilder!

    Dagens vinnare blev Trollius! Skål


    Trollius skrev 2012-03-29 22:42:26 följande:
    Cake-Pops är super bra som godis, speciellt om man inte gör dom så stora...då kan man lätt unna sig en...eller två :P

    Sen är dom inte så dyra att göra, det är lite pillrigt och söligt men väldigt roligt

    Du behöver:
    överbliven sockerkaka eller tårtbotten
    Philadelphia ost
    Lite florsocker
    2 Msk valfri saft. ( i dom här använde jag Fun Lights nya "green" saft med smak av jorgubb och marula) 
    Vit choklad
    kokosfett eller rapsolja
    klubbpinnar eller grillpinnar
    ev hushållsfärg
    ev strössel

    Gör så här: Smula ner sockerkaka tillsammans med Philli-osten, tillsätt lite florsocker typ en halv dl och häll på lite saft. rör runt tills du får en fin smet (här får man känna efter själv och tillsätta mer sockerkaka om den är för lös eller mer saft/vatten om den är för torr)

    Rulla därefter bollar av smeten och lägg på en tallrik. låt det sen vila i frysen ca en halvtimma.

    Smält chokladen i vattenbad och tillsätt lite cokos fett( detta för att chokladen ska bli lättare att arbeta med) tillsätt även några droppar hushållsfärg, gärna Gul för att göra dom påskiga. (på bilden är dom blå för min son fyller år)

    Ta sen grillpinnar och bryt av spetsen( så inga barn, eller vuxna, spetsar sig på den) doppa sen pinnen i choklad och tryck sen fast i bollarna. Detta för att dom inte ska ramla av så lätt.

    Sen ska man doppa bollarna på pinne i ckoladen och försiktigt skaka av överflödig choklad, annars rinner det ner efter pinnen. Sen dekorerar man på valfritt sätt....Med Fantasi finns inga gränser :P

    Super gott!


     


    Inboxa dina kontaktuppgifter till mig så kommer vinsten på posten!
Svar på tråden Familjelivs Påsktävling- Vinn träningspaket!