• Anonym

    Det känns som livet är slut...

    Jag vet inte vad som har hänt, men de senaste månaderna är det som att luften har gått ur mig. Jag känner mig tom. Jag ser liksom ingen framtid, känner ingen energi och inte så mycket glädje över någonting. Den allra värsta känslan är nog ändå känslan av att livet är slut. Att det inte blev "bättre" än såhär. Allt jag skulle göra, utbildning, jobb, resa osv. Det blev inget av det.

    Jag är 37 år och jag vet ju att det inte är för sent att göra det som jag skrev att jag skulle göra. Men jag kan inte känna att det skulle vara möjligt. Jag känner mig som nästan hundra år, redo för att ansöka om en plats på ett ålderdomshem typ, och det gör mig så ledsen.

    Det hjälper inte att "rycka upp mig" jag försöker verkligen. Jag försöker vända på tankarna i mitt huvud, men känslan ändras ändå inte.

    Kommer det alltid att kännas såhär? Får panik om det är så. Eller tror ni det kommer att vända någongång. Fast man blir ju inte yngre direkt så min farhåga är att det snarare kommer att bli värre.

    Jag känner mig vilsen och ledsen och fullkomligen uttömd på energi.

    Någon som känner igen sig? Är jag ensam om att känna såhär eller finns det fler? Vad kan man göra åt det?

  • Svar på tråden Det känns som livet är slut...
  • Malphie

    Vad är det du känner att du missat som du önskade att du hade gjort? Vad är det för saker du vill göra?

  • view

    Ursäkta frågan men har du kollat hormon nivån? Vissa känner så här i samband med åldern. Det finns tabletter som ökar hormonet som ger känslan av lycka typ. Annars så prata med läkare och se vad dom säger

  • Anonym

    Haha, view nu blev min åldersångest ÄNNU värre
    Hur kollar man upp hormonnivån? Och vad är det för tabletter?

    Jag vet inte riktigt vad det är jag önskar att jag skulle ha gjort. Jag har väl många gånger genom åren känt att jag lever i ett förhållande jag inte trivs med, som att jag har levt i en lögn. Har många gånger varit på väg att bryta upp, men har stannat ändå. Mycket pga skuldkänslor. Vill inte göra min sambo och barn ledsna. Sedan är det mycket problem med vårt äldsta barn som inte mår bra och då vill jag inte utsätta barnet för en separation.

    Hur som helst så har jag inte längre några planer på att flytta eller bryta upp.

    Annars har jag ingen direkt förklaring till att jag mår som jag gör.

  • view

    Natural Dailies inte meningen att ge ångest över åldern

  • Anonym (hap)

    37 år de ingenting! inte ens 40 år gammal, jag tror du behöver lyckopiller, gå till läkaren :)

  • IsabelleR

    Jag tycker också att du bör gå till doktorn. Tex så är ju problem med sköldkörteln väldigt vanligt bland kvinnor i din ålder och du verkar ha en del av symptomen - depression och orkeslöshet bland annat. Min sambo led av detta och fick sin diagnos i september förra året, han har tagit medicin sen dess och nu har han rätt nivå av hormoner i kroppen och mår toppenbra!

    Annars, om ditt problem inte är medicinskt, så tycker jag att du ska tänka såhär: den enda som kan ändra på saker i ditt liv är DU. DU har makten över DITT liv och det är för kort för att inte vara lycklig! Få tummen ur och gör allt det där du funderar på - lämna förhållandet, res, skaffa nytt jobb, plugga eller vad som helst. Tar man bara ett första steg brukar det kännas lättare. Det är bara du som kan ta det första steget mot att du själv ska må bra! 

  • Anonym

    Tack för era svar. "Lyckopiller" äter jag redan sedan ett par år tillbaka. Kanske dags att höja dosen...  Sköldkörtelprov har jag också tagit och det var normalt.

  • Anonym (Deppig)

    Hej jag är 41 och känner prcis som du, nu är det liksom klart ..... Äter också lyckopiller sen längre tillbaka och har blivit ordinerad att höja, känns helt absurt att lyckas bli deprimerad när man redan äter piller. Jag är separerad, så det känns som om man är väldigt bunden till den här staden får många, många år framöver. Och yrkesvalet är ju redan gjort ... Antar att det är någon slags 40års kris fast det känns mer som 50års kris. Några nya relationer orkar jag inte och dom jämnåriga männen utan barn spanar nog mest neråt i åldrarna. Ledsen antar att alla som säger att det finns massa möjligheter har rätt, men jag får inte till den känslan

  • Anonym (alltkännstomt)

    Jag vet att det är en gammal tråd men oj vad jag känner igen mig, jag har liksom ingen framtidstro kvar längre, varken på mig själv eller samhället som det ser ut idag, har nyss fyllt 40.
    Kan vara bra terapi att skriva av sig tror jag, hoppas trådskaparen lyckades leva vidare och hitta en någorlunda mening med livet.
    Inte blir det lättare av att jag hatar sommaren då folk är så öppna, är man introvert så blir sommaren jobbigare för oss, då man förväntar sig att göra så mycket, varje timme ska planeras och göra något roligt eller minnesvärt.
    Är man dessutom utan jobb i pandemin blir det inte lättare.
    Finns inget som är roligt eller spännande när man är 40 längre, man har liksom provat det mesta och rest runt.
    Jag känner mig också otroligt låst då jag har hus och inte kan ta mig någonstans hur som helst.

  • StudierKemi

    Du är understimulerad, precis som många andra. Du måste läsa mer böcker. Sedan Du var barn och lärde Dig att läsa så har din hjärna omformats, så att Du från och med den dagen fick ett dagligt läs-behov, alltså att Du behöver snabba källor till ny kunskap, för att kunna må som bäst. Läs mycket mer och observera om Du mår bättre eller inte!

    www.dn.se/nyheter/vetenskap/lasformagan-forandrar-var-hjarna-for-alltid/

  • Anonym (alltkännstomt)
    StudierKemi skrev 2021-07-13 20:44:27 följande:

    Du är understimulerad, precis som många andra. Du måste läsa mer böcker. Sedan Du var barn och lärde Dig att läsa så har din hjärna omformats, så att Du från och med den dagen fick ett dagligt läs-behov, alltså att Du behöver snabba källor till ny kunskap, för att kunna må som bäst. Läs mycket mer och observera om Du mår bättre eller inte!

    www.dn.se/nyheter/vetenskap/lasformagan-forandrar-var-hjarna-for-alltid/


    Det kan nog vara en del av sanningen, när jag gick en kurs i vintras kändes det som jag iaf lärde mig något och tiden flöt på.
    Studier och motion gör att man mår bra, men även att ha en framtidstro vilket jag har svårt för just nu.
Svar på tråden Det känns som livet är slut...