• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • Juliette F
    villsågärna38 skrev 2014-03-11 21:01:40 följande:

Va bra du ligger kanske före honom i processen också rent mentalt eftersom det handlar mest om din kropp så om några dagar kanske Grekland också är ok! Och hoppar ni kiwi och bananer kan ni ju unna er ett par bit mörk choklad (min 70%) ibland. Samma andel socker som i banan men äter man inga mängder så blir det ju ändå väldigt lite socker Kram
    Vi tänker så också, unnar oss någon liten bit i veckan. Den enda frukt som är ok är tydligen äpple, max ett om dagen. Avocado äter vi också mycket.

Vi köper choklad som innehåller minst 75 % kakao. Så det är ju inte jättemycket socker, tror man behöver tänka mer på saker som bröd, pasta, vitt ris och sånt där. Söta drycker och lösgodis köper vi ändå aldrig hem, så några sugar addicts är vi knappast :) Är livrädd för att åka på svamp därnere dock, har haft det för några år sedan å det var ett fasligt kliande i fifi Skrikandes!! Tog lång tid att bli av med också minns jag.

Googlade runt på lite Candida-sajter, och har fått tips på bra probiotisk mat. Mjölksyrade grönsaker är inhandlade, de har ju bra bakterier i sig.Tydligen ska kryddnejlika vara svamp- och parasitdödande, så den mal jag i morteln som värsta hobbyhäxan, och blandar i all möjligt mat. Olivolja har svampdödande effekt, vitlök likaså. Så vi doftar som ena riktiga greker båda två nu :)).Tungan ute  Ska det va ska det va 100 procent. Skrattande
  • villsågärna38
    Juliette F skrev 2014-03-11 21:14:37 följande:
    Vi tänker så också, unnar oss någon liten bit i veckan. Den enda frukt som är ok är tydligen äpple, max ett om dagen. Avocado äter vi också mycket. Vi köper choklad som innehåller minst 75 % kakao. Så det är ju inte jättemycket socker, tror man behöver tänka mer på saker som bröd, pasta, vitt ris och sånt där. Söta drycker och lösgodis köper vi ändå aldrig hem, så några sugar addicts är vi knappast :) Är livrädd för att åka på svamp därnere dock, har haft det för några år sedan å det var ett fasligt kliande i fifi !! Tog lång tid att bli av med också minns jag. Googlade runt på lite Candida-sajter, och har fått tips på bra probiotisk mat. Mjölksyrade grönsaker är inhandlade, de har ju bra bakterier i sig.Tydligen ska kryddnejlika vara svamp- och parasitdödande, så den mal jag i morteln som värsta hobbyhäxan, och blandar i all möjligt mat. Olivolja har svampdödande effekt, vitlök likaså. Så vi doftar som ena riktiga greker båda två nu :)).  Ska det va ska det va 100 procent.

Det är ju jättebra ja vitt ris, bröd (även mörkt), fullkornspasta, potatis osv innehåller ju grymt mkt kolhydrater. Vi slutade faktiskt med all frukt. Unnar oss bär ist, t ex färska hallon. 3,5 % socker i hallon och 8,5 % i jordgubbar. 15 % socker i ett äpple. Jämför ett äpple 11 gram socker med ett par bitar mörk choklad som innehåller 2 gram! Lätt att lura sig på sockerinnehåll i frukt. Lärde mig mycket förra året, saker vi iaf inte riktigt tänkt på. Det är gott med frukt men bör ses som godis tycker jag och vitaminerna får man lätt i sig om man t ex äter ägg och grönsaker. Paprika t ex innehåller 4 ggr mer c-vitamin än apelsin!! Nog om detta. Du förstår att jag förfallit ordentligt nu som sen ett par dar äter rostbröd med sylt till frukost!! Tur man tar sina tillskott också!! Lycka till med allt Juliette och hoppas du slipper candida!! Det är verkligen inte kul!!! Vart där jag med Kram
  • Juliette F
    villsågärna38 skrev 2014-03-11 21:37:22 följande:

Det är ju jättebra ja vitt ris, bröd (även mörkt), fullkornspasta, potatis osv innehåller ju grymt mkt kolhydrater. Vi slutade faktiskt med all frukt. Unnar oss bär ist, t ex färska hallon. 3,5 % socker i hallon och 8,5 % i jordgubbar. 15 % socker i ett äpple. Jämför ett äpple 11 gram socker med ett par bitar mörk choklad som innehåller 2 gram! Lätt att lura sig på sockerinnehåll i frukt. Lärde mig mycket förra året, saker vi iaf inte riktigt tänkt på. Det är gott med frukt men bör ses som godis tycker jag och vitaminerna får man lätt i sig om man t ex äter ägg och grönsaker. Paprika t ex innehåller 4 ggr mer c-vitamin än apelsin!! Nog om detta. Du förstår att jag förfallit ordentligt nu som sen ett par dar äter rostbröd med sylt till frukost!! Tur man tar sina tillskott också!! Lycka till med allt Juliette och hoppas du slipper candida!! Det är verkligen inte kul!!! Vart där jag med Kram
    Bär äter vi också i små mängder dagligen - torkade gojibär mest. De ska ju innehålla sjukt mkt antioxidanter. Torkade blåbär när jag hittar dom slinker också ner, bl a ICA har. Osockrad 100 % granatäpplejuice då och då är också bra.

Ok, äpplen har kanske en del socker i sig - men också annat bra:

Äpplen  minskar risk för typ II diabetes. En studie från 2002 visade att högt intag av äpplen är förenat med en lägre risk för diabetes typ II på grund av deras quercetin, en antioxidant.  http://www.doctorsnatural.se/TEMANUMMER/2010-02-10-an-apple-a-day.htm

Oregano-oljan får man INTE äta som gravid, och inte heller kryddnejlika! Sistnämnda kan ge livmodersammandragningar. Så ett litet ekologiskt äpple om dan får det nog bli ändå. Oskyldig Fölt av en en matsked kokosolja.Skrattande

Ägg och grönsaker äter vi varje dag. Jo paprika är bra, men den är mest besprutad av alla grönsaker, så välj ekologisk!

Tycker inte ditt "förfall" med lite rostat bröd låter så farligt :). Man ska ju njuta lite av livet också, lika viktigt!! Även extrema kost-slarvrar lyckas föda helt friska barn har jag hört.. Kram. Hjärta

• Juliette F
    Juliette F skrev 2014-03-11 16:01:20 följande:

Här är det också tungt just nu.Obestämd Maken vill INTE höra talas om Aten, för Penny rekommenderar starkt att jag åker dit för en hysteroskopi med implantationssnitt. Hon tror jag har / har haft en "intra-uterine infection", och då behövs denna åtgärd enl henne. Men det är en operation under narkos, så jag vill ha maken med. Han vägrar, inte till Aten! För oroligt. Vaddå tänker jag, det är ju inte Syrien eller Afghanistan vi pratar om. Men han tycker det känns osäkert pga deras ekonomi, och han tvivlar på nödvändigheten.. dessutom är det ju rätt dyrt. Så jag står och vacklar mellan olika alternativ just nu..

Sen är han lite tjurig över antibiotikakuren, för han får ju inte gå ut i solsken, inte äta söta saker inkl snabba kolhydrater osv. Jag gör livet besvärligt för honom Flört. Hade risig mage i morse, det märks att man käkar antibiotika! Ska fixa probiotika idag på apoteket!

Har du fått den där vattensköljningen ännu hos gyn, Veronica?

Apropå hysteroskopi i Aten, har läst SÅ mycket bra om det, bla här: http://www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php?topic=167399.0
    så det känns ju nästan som ett nödvändigt ingrepp i mitt fall.... tror jag kan övertyga maken, han verkar lite mer samarbetsvillig nu när han fått smälta tanken. Kyss

Tyvärr så sökte jag på Youtube och hittade denna film
    ">

där man utför en hysteroskopi, jag tror det är på Serum i Aten.

JISSES. Man blir helt chockad ju!!! Förvånad Jag som redan har panik över alla typer av operationer, och så behöva se det DÄR? Blödig som man är.. fy sjutton när de börjar klippa livmodersnittet 2 minuter in, och 6 minuter in när blodet bara forsarKräks. Ja, jag vet att det är för det bästa, som alla operationer!
    Av någon anledning fixar jag utan problem att se närbilder på kejsarsnitt och sånt, men detta göra mig bara Spöke.
    Vet inte om jag vågar. Ge mig lite styrka, please...{#emotions_dlg.flower}

BTW så är magen kass varje morgon pga antibiotikan, men lugnar ner sig under dagen :). Ureaplasma - die you little devil... Demon
  • MammmaMia

Har preliminärt datum för FET i Riga i slutet av juli. Alltid något😃 Kramar till er alla som kämpar!

• TyckOmMig

MammaMia-spännande med FET i slutet på juni.

Jag planerar ett FET i Riga i september.

Går du på gamla eller nya?

• MammmaMia
    TyckOmMig skrev 2014-03-16 21:59:57 följande:
    MammaMia-spännande med FET i slutet på juni. Jag planerar ett FET i Riga i september. Går du på gamla eller nya?

Jag ska till EGV. Har haft mycket kontakt med dem och nu ser det ut att vara dags. De har ingen kö, utan det är andra orsaker som gjort att detta dragit ut på tiden. Men nu ser jag ljuset....
  • Krusbärt

Har läst hela tråden och önskar alla som försöker lycka till! Var i Polen sommaren 2012 (Invimed), blev gravid men tidigt missfall. Har en undran gällande Tjeckien, om inte min sambo kan följa med vid ET så behöver de ngn slags notarie papper på att han godkänner det hela (?) Hur/vart fixar man det? Finns det färdiga formulärer man kan få av kliniken? Vem kan bevittna sambons underskrift, behöver det vara en jurist el liknande?

• Fridolf87
    Krusbärt skrev 2014-03-19 23:51:06 följande:
    Har läst hela tråden och önskar alla som försöker lycka till! Var i Polen sommaren 2012 (Invimed), blev gravid men tidigt missfall. Har en undran gällande Tjeckien, om inte min sambo kan följa med vid ET så behöver de ngn slags notarie papper på att han godkänner det hela (?) Hur/vart fixar man det? Finns det färdiga formulärer man kan få av kliniken? Vem kan bevittna sambons underskrift, behöver det vara en jurist el liknande?
    Vi gjorde så jag och min man nu när jag gjorde mit FET för 9 dagar sedan i Tjeckien på Unica. Han kontaktade en juristfirma, fick ett papper att skriva ut från kliniken och en advokat signerade och stämplade papperet. 300 kr tog dom för den tjänsten, väldigt smidigt. Men jag var väldigt nervös över att glömma det där papperet hemma må jag säga.
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption