• Anonym
    Äldre 2 Apr 13:20
    6853 visningar
    10 svar
    10
    6853

    Vad är särskrivning?

    Jag är 27 år gammal och får det ofta påpekat för mig att jag särskriver :(

    Kan någon snälla tala om för mig vad som menas med det? Och hur kan man bli kvitt?

    Jag går inte i skolan längre så det är lite svårt att "börja" om.  

  • Svar på tråden Vad är särskrivning?
  • Äldre 2 Apr 13:31
    #1

    Fot boll istället för fotboll. Sär skrivning istället för särskrivning. När man delar upp ett ord till två.

  • Äldre 2 Apr 13:32
    #2

    Övning ger färdighet! Använd rättstavningsprogram, läs alltid igenom texter innan du postar på forum eller skickar iväg en uppgift.

  • Äldre 2 Apr 13:33
    #3

    Det är när man har ett mellanrum mitt i ord som ska sitta ihop.
    Tex Mellan rum,  badrums dörr,  köks stol   osv

    Hur lär man sig?
    Läsa mycket kanske?
    På svenska ska man oftast inte ha mellanrum, dvs göra 2 ord av det, däremot gör de så på engelska. 

  • Äldre 2 Apr 13:34
    #4

    När du delar på ord som ska sitta ihop... Sär skriver, sommar lov, kul glass... Kan bli roligt när orden får en ny innebörd, "gift orm säljes", "fryst kyckling lever"  http://www.huvudsidan.se/humor/roliga-sarskrivningar/

    Det är väl bara att börja skriva ihop, läs mer så ser du ju hur ord ska skrivas...
     

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Apr 13:35
    #5
    Callan skrev 2012-04-02 13:33:50 följande:
    Det är när man har ett mellanrum mitt i ord som ska sitta ihop.
    Tex Mellan rum,  badrums dörr,  köks stol   osv

    Hur lär man sig?
    Läsa mycket kanske?
    På svenska ska man oftast inte ha mellanrum, dvs göra 2 ord av det, däremot gör de så på engelska. 
    Okej. TAck så mycket för svar.

    Sen brukar det klagas rätt så mycket på min grammatik? & att jag skriver osammanhängande?

    Hur menas det då? 
  • Äldre 2 Apr 13:36
    #6

    Har du inte gått i skolan öht? :-O

  • Anonym
    Äldre 2 Apr 13:44
    #7

    Läs mycket så att du får en känsla för språket och ord.

    Rättstavningsprogram kan ofta inte snappa upp särskrivningar eftersom det är sammansatta ord som blivit uppdelade och alltså har två gilitiga beståndsdelar.

    Exempelvis är samtliga ord nedan rättstavade, även om de borde stå sammansatta som i texten i mitt inlägg

    Rättstavnings
    program
    sär
    skrivningar
    efter
    som
    samman
    satta
    upp
    delade
    allt

    bestånds
    delar
    exempel
    vis
    rätt
    stavade
    in
    lägg 

  • Anonym (***)
    Äldre 2 Apr 14:24
    #8
    Anonym skrev 2012-04-02 13:35:37 följande:
    Okej. TAck så mycket för svar.

    Sen brukar det klagas rätt så mycket på min grammatik? & att jag skriver osammanhängande?

    Hur menas det då? 
    Jag är själv urdålig på grammatik men ett starkt tips är att läsa böcker.
    Sen kan jag misstänka att du skriver som du tänker eller talar. Det stämmer inte alltid med
    det skrivna. I tal så säger man kanske ofta "ja jag menar" eller " man kan också säga"
  • Äldre 2 Apr 18:47
    #9
    Sisisisi skrev 2012-04-02 13:34:36 följande:
    När du delar på ord som ska sitta ihop... Sär skriver, sommar lov, kul glass... Kan bli roligt när orden får en ny innebörd, "gift orm säljes", "fryst kyckling lever"  www.huvudsidan.se/humor/roliga-sarskrivningar/

    Det är väl bara att börja skriva ihop, läs mer så ser du ju hur ord ska skrivas...
    Sådär nu har jag förlängt livet i alla fallSkrattande
  • Äldre 2 Apr 19:08
    #10

    Tycker TS svenska ser helt ok ut. Ofta kan det vara så att man stör sig mer på enstaka fel än på när de är legio. Det är inte heller svårt att förstå svenskan.

    Men osammanhängande...

    Det är en sak att prata - när man pratar är man ofta i en dialog, och allt man säger är naturligt för den man talar med. Men så är det inte alls i skrift. I skrift kan man ha tänkt väldigt bra, men glömt att den som lyssnar inte får en chans att utveckla samtalet. Man kan då ha missat saker som inte alls är uppenbara för den som lyssnar.

    Det lättaste sättet att skriva en kort text på är att först komma fram till vad man vill säga, och sedan litegrann skriva texten från andra hållet, så att den leder fram till själva poängen. Ska man få folk att förstå ska man inte heller blanda in en massa annat.

    Mängder av stora författare och talare var experter på att förenkla och på att hålla fast vid själva poängen.

Svar på tråden Vad är särskrivning?