Inlägg från: Anonym (DSK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (DSK)

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Jag tycker inte du ska plugga till DSK om du redan är tveksam till hela yrket. Jag tycker det är viktigt att man gillar sitt jobb om man ska vara med människor på dagarna. En kollega till mig ogillade redan sitt jobb som ssk men valde (som du har i tanken) att ändå plugga till DSK som någon utväg. Nu är hon klar med utbildningen men känner ju fortfarande att hon inte vill jobba i vården - och är ännu mer bitter över de år hon lagt ner på detta. Hon börjar bli ganska jobbig att ha i närheten med sitt gnäll och missnöje nu. Så snälla TS försök byt yrke om du redan känner såhär efter 2 år. Tänk hur du ska känna efter 32 år då?

• Anonym (DSK)
    JA77 skrev 2012-04-08 10:57:15 följande:
    Håller med om det till viss del, då en utbildning kan ge ett energitillskott, man lär sig något nytt. Men jag måste säga att jag allt oftare stöter på sjuksköterskor som vill bli DSK mestadels för att det är bra arbetstider.... Suck.
    Ja och man ska ju tänka på att det inte är solklart att man får bra arbetstider som DSK. Det blir vanligare att man arbetar i hemsjukvård eller på vårdcentraler som har öppet sent på kvällarna också. Jag tror man ska se de obekväma tiderna som en del av yrket som man får acceptera. Annars borde man välja något annat. Iofs lätt för mig att säga som tycker om att arbeta kväll/helg ibland. Jag tycker det är en bra variation till lunken som man har dagtid.

Ibland träffar jag relativt nyutexaminerade ssk som plötsligt (!) har kommit på att arbetstiderna inte alls går ihop med privatlivet då de kan vara ensamstående med små barn eller har en man som jobbar borta. Vet man inte det innan man börjar plugga till ssk??
Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?