• Äldre 24 May 22:06
    27753 visningar
    19 svar
    19
    27753

    Någon som är bra på ämnet "järndepåer"??!

    Hur har det gått? 

  • Äldre 28 May 13:52
    #5

    Vad skönt. Jag har samma problems om du, ett S-ferritin på runt  - 3-11 konstant. Min dåliga husläkare säger att det är normalt, men lite lågt. Och ordinerar järnmedicin, men jag kommer ju aldrig upp i BRA värden. Mitt HB kan vara bra, runt 125 och då säger han att då ska ja må bra.
    Jag mår av och till väldigt dåligt, och har även deppressiva problem, men jag tror detta med järn påverkar mycket mer än man trror.  Vad äter du för tillskott? 

  • Äldre 1 Jun 21:19
    #7
    ässklingen skrev 2012-05-31 22:16:42 följande:
    Men stackare! Jag tror oxå att järnet påverkar oss jättemycket. Från värk och trötthet till psykiska besvär.

    Men menar du att du trots järnmediciner ligger så lågt?? Det borde ju utredas i så fall! Har du fått B12-värdet kollat?

    Blöder du mycket vid mens? Äter du c-vitamin? Tränar du mycket?

    Jag åt först Hemofer, men fick riktigt läskiga migränattacker och testade att byta till Blutsaft. Inga fler attacker, så nu kör jag en dos Blutsaft och c-vitamin direkt på morgonen minst 30 min innan mat. På kvällen tar jag en Friggs brustablett Järn. Jag har kopparspiral och blöder därför mycket vid mens, och även ganska många dagar.

    Jag är dessutom vegetarian och tränar mycket. Ingen bra kombination enligt min läkare! Du bor inte i västra Götaland eller? I så fall kan jag rekommendera den läkaren jag var hos sist, han visste vad han pratade om. Verkligen!

    Uppdatera mig gärna och jag hoppas jag kan vara till hjälp!
    Hej vän. Tack för svar. Jag bor i Stockholm.... Är utredd. Blöder massor vid mens. Alltid gjort. Låg inne vid 20-års åldern för då var mina värden jätte kass och jag fick blodtransfusioner och järn via dropp. Nu boostar jag med vitaminer och dubbel dos med järn och c-vitamin. Tränar en del också, och stressar kanske ännu mer.... 
  • Äldre 1 Jun 21:21
    #8

    Tycker du 13 är lågt i depåer? Läkaren sa att det var normalt. Förra året hade jag 3. Fick bara sedvanliga duroferon. Ingen sjukskrivning. Nu är jag så trött att jag bara är hemma och sover. B12 ligger bra, men äter det sedan i går ändå. Ska vara bra för deppet också. Samt magnesium. Samt höjt min depp-medicin.... suck 

  • Äldre 4 Jun 12:04
    #10

    Men visst är det konstigt att läkarna sa att du hade bara lite smådåliga järndepåer, och B12 var bra. Men när du "själv-medicinerar" dig med järn och C så får du kraft tillbaka.  Tror du att det berodde på att din kropp behövde mer järn eller kombo med depp och psyke? 
    Jag blir lite sur på min husläkare, jag har ju haft järndepåer på 3 och HB på 89 för något år sedan och han ordinerar bara Duroferon. Jag har kämpat på så länge med dessa taskiga värden. Nu hade jag dock 13 och han var nöjd med det.
    Jag har dock haft problem med depressioner hela mitt liv.... så jag kankse är ett fall för psykolog istälelt?  

  • Äldre 20 Jun 00:46
    #16
    ässklingen skrev 2012-06-19 17:03:50 följande:
    Nej jag dricker bara Blutsaft. Fick migrän av Hemofer, men har telefontid med läkaren imorrn o ska be om råd.

    Har ingen aning om varför det blivit såhär. Har varit vegetarian i 13 år men alltid legat över 140 i hb, och det är ju fortf bra på mig.
    Bara depåerna som var låga. Jag tränar ganska mycket, men inga galna mängder.

    Bokade tid hos bm idag, som plockar ut kopparspiral nästa vecka. Kanske påverkar den?!

    Jag går runt som i en dimma nu och kämpar med en stund i taget. Mest lider jag för att mitt humör emot barnen är helt oacceptabelt.

    Börjar även bli rädd att detta tar över mitt liv helt och hållet och att jag går in i nån depression eller nåt... Usch!
    Stackare. Jag tror du kan lida brist på andra näringsämnen också. Prova ät doser magnesium 600 mg om dagen och kombinera järnet med B6 och C-vitaminer. Prova Mivitotal!  
Svar på tråden Någon som är bra på ämnet "järndepåer"??!