Spazy skrev 2012-04-04 08:45:46 följande:
Jo, de är jämförbara på det sätt jag skrev...
De har båda utfört lika hemska handlingar, men Hitler gjorde att fler antal personer drabbades.
Andra världskriget har inte med omröstningen att göra, egentligen, bara Hitlers handlingar som anses brottsliga. På det sätt du resonerar så skulle jag säga att det inte alls var Hitlers fel eftersom han blev påverkad av någon som levde långt före honom och utförde nästan lika hemska handlingar.
Jag tycker fortfarande att Hitler är värst, då han dödade fler.
Men hade han dödat/plågat ca 10 stycken så tycker jag att båda är lika sjuk.
Trots att Josef Fritzl inte dödade någon, men han har förstört flera personers liv.
Handlingarna är lika hemska enligt mig, Men Hitler är värre då han lät det ske fler gånger.
"Sjuk ondska" (som man helt klart kan prata om i Fritzls fall) kan knappast ses som värre än systematisk sådan. Fritzl gjorde det han gjorde för att han var en djupt störd person med smått felvriden verklighetsuppfattning, irrationellt och osystematiskt. Hitler och hans anhängare hade däremot direkta system i sitt utrotande, det fanns riktlinjer för hur personer skulle avrättas och metoder för att göra det mer effektivt utprovades.
Jämför med att göra något i en kraftig psykos och att göra samma sak medan man dricker morgonkaffet en helt vanlig dag. Om detta något är att döda flera människor så är rimligen det senare "värst", om man nu kan prata om en skala.