• FruSen

    Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)

    Har kommit över ett nya Lundby Småland dockskåp till min dotter.
    Betalade 150 kr för det på blocket. Superenkelt att byta tapeter och golv på! Blev jättenöjd med resultatet!

    Nu har jag kommit över ytterligare ett Lundby Småland dockskåp, dock av betydligt äldre modell samt en undervåning från ungefär samma tid. Gissningsvis 70- eller 80-tal skulle jag tro. Nu vill jag fixa till även dessa men hur får man isär det??
    Det nya skåpet var ju kalasenkelt, man skruvade bara isär det och drog ut delarna.
    Men dessa skåp har sidor (väggar, golv, tak) i trä, nån typ av masonit eller spånskiva och gavlarna som hålla ihop huset är i plast och verkar vara fastlimmade...




    Olika årgång på huset och undervåningen, dock är det främst fönstret och yttre fasaden som skiljer dem åt.
    De är ihopbyggda på samma sätt (dvs fastlimmade)

    Någon som renoverat och har tips och idéer att dela med sig av?
    Eller finns det fler som pysslar på med detta och vill göra mig sällskap?

    Solig
  • Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)
  • La Lola

    Bilder tjejer, bilder! Jag vill se era hus.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Thulan

    Här kommer en bild på mitt dockskåp som det ser ut just nu, men som sagt det är inte färdigt än. Detaljbilder bjuder jag på imorgonGlad Vill ju ha en våning till så där köket är ska det bli ett stort badrum och tvättstuga och där badrummet är blir det kontor.


  • La Lola
    Thulan skrev 2012-08-28 23:28:16 följande:

    Här kommer en bild på mitt dockskåp som det ser ut just nu, men som sagt det är inte färdigt än. Detaljbilder bjuder jag på imorgonGlad Vill ju ha en våning till så där köket är ska det bli ett stort badrum och tvättstuga och där badrummet är blir det kontor.


    Men gud så fint! Åh!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

    Thulan

    Har du målat golven?


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

    O nu såg jag närbilderna i ditt galleri Thulan! Så himla himla fint!

    En fråga till ang målning...har du målat skåpluckorna i köket?


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

    Nu har jag suttit o letat igenom tusentals små Barbiegrejer i jakt på gamla dockskåpssaker som hamnat där och annat användbart.
    Hittade en del bra grejer!


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Thulan

    Tackar, jag är själv riktigt nöjd med dockskåpet. Ja precis de övriga bilderna finns i galleriet så slipper jag klistra in dem här. Det blev ett väldigt vitt skåp, tanken är att jag även ska ha det som inredningsdetalj den dagen barnen har tröttnat på skåpet så då fick grunden bli vit för att passa in här hemma. Från början skulle vi bara göra en enklare renovering men jag och min mamma blev lite smått besatta av dockskåpet så vi kan inte riktigt sluta med alla smådetaljer. Jag har alltid önskat mig ett docksåp men hade inget som barn så det här är lite av en barndomsdröm som går i uppfyllelse därför blev det kanske lite överdrivet för ett barn att leka med, men dottern tycker att det är kul med all småsaker som hon kan flytta runt.


    La Lola skrev 2012-08-28 23:37:08 följande:
    Thulan

    Har du målat golven?
    Ja jag har målat alla golv med en vit högblank färg för att det ska vara lätt att städa allt damm som lätt kommer in i skåpet. Jag lyckades inte ta isär mitt skåp så det var ett mindre helvete att måla alla väggar men golvet var det som var enklast att måla. Själva grovrenoveringen av skåpet var riktigt tråkigt och det krävdes upp till 7 lager färg på vissa väggar. Det jag har tyckt varit roligast är att renovera möbler, nästan alla möbler har fått ett lager färg eller sprayfärg och sen lite nytt tyg på det. Idéerna tar aldrig slutGlad
    La Lola skrev 2012-08-28 23:40:11 följande:
    O nu såg jag närbilderna i ditt galleri Thulan! Så himla himla fint!

    En fråga till ang målning...har du målat skåpluckorna i köket?
    Ja skåpluckarna i köket är också målade och sen satta jag mönstrat papper som kakel.
  • La Lola
    Thulan skrev 2012-08-29 11:57:11 följande:
    Tackar, jag är själv riktigt nöjd med dockskåpet. Ja precis de övriga bilderna finns i galleriet så slipper jag klistra in dem här. Det blev ett väldigt vitt skåp, tanken är att jag även ska ha det som inredningsdetalj den dagen barnen har tröttnat på skåpet så då fick grunden bli vit för att passa in här hemma. Från början skulle vi bara göra en enklare renovering men jag och min mamma blev lite smått besatta av dockskåpet så vi kan inte riktigt sluta med alla smådetaljer. Jag har alltid önskat mig ett docksåp men hade inget som barn så det här är lite av en barndomsdröm som går i uppfyllelse därför blev det kanske lite överdrivet för ett barn att leka med, men dottern tycker att det är kul med all småsaker som hon kan flytta runt.

    Ja jag har målat alla golv med en vit högblank färg för att det ska vara lätt att städa allt damm som lätt kommer in i skåpet. Jag lyckades inte ta isär mitt skåp så det var ett mindre helvete att måla alla väggar men golvet var det som var enklast att måla. Själva grovrenoveringen av skåpet var riktigt tråkigt och det krävdes upp till 7 lager färg på vissa väggar. Det jag har tyckt varit roligast är att renovera möbler, nästan alla möbler har fått ett lager färg eller sprayfärg och sen lite nytt tyg på det. Idéerna tar aldrig slutGlad

    Ja skåpluckarna i köket är också målade och sen satta jag mönstrat papper som kakel.
    Jag förstår din/er besatthet.

    Ok. Funderar på att måla ett eller två golv i mitt hus....Samt väggarna i det som ska bli badrum....
    Har budat på köksskåp och vinner jag de så ska luckorna målas vita har jag tänkt.
    Smart sätt att byta kakel på också! Nu fick jag mer att göra när jag får tag på skåp.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)