• Pistou

    Hur svårt är det att bo i Frankrike?

    Nu vill jag inte göra dig besviken, men jag har själv bott i Frankrike i 5 år och anser att det finns betydligt enklare länder att slå sig ner i.

    Det ligger mycket sanning i det som din mans kollega säger. Nu har jag bara bott i Paris och kan inte uttala mig om andra städer, men Paris är stressigt och dyrt, parisarna är otrevliga och har inte särskilt högt i tak.

    Under våra fem år i Paris råkade vi bl.a. ut för en oärlig hyresvärd som vägrade ersätta oss för de 1100 euro det kostade att anlita låssmed och byta ut låset när vår dörr gick i baklås. Vi äger fortfarande en lägenhet i Paris och en av våra f.d. grannar har lagt beslag på vårt källarutrymme de senaste 5 åren utan att betala oss någon hyra för det, men när vi tog saken till domstol nyligen var det ändå han som fick rätt. Dessutom ligger har vi en konflikt med min f.d. revisor, som visade sig vara en riktig skurk. Meeen, vi kanske bara hade en väldig otur som råkade ut för så många rötägg.

    Ska man bo i Frankrike permanent bör man kunna tala franska.Eftersom det är ett otroligt byråkratiskt land krävs det verkligen att man kan göra sig förstådd i den dagliga kontakten med myndigheter och liknande (t.ex. försäkringskassan, skattemyndigheten).

    Å andra sidan har Frankrike, som du skriver, ett stort kulturutbud. Maten är fantstisk och i Paris finns verkligen ett överflöd av museer, parker, anrika restauranger, biografer och fantastisk arkitektur (som ju är helt gratis). Paris är perfekt för en student eller ett ungt par som inte behöver mer än att kunna betala hyran för sitt "chambre de bonne", men när man har familj och kanske vill bo i hus, och ett behov av att saker och ting ska fungera smärtfritt i vardagen, är det inte det bästa stället att bo på om man inte är stenrik.

    Det finns dagar då jag verkligen saknar livet i Paris, men med tre små barn och det dåliga löneläget i Frankrike, skulle vi få betydligt sämre standard där än var vi bor nu, så vi nöjer oss med att åka dit och hälsa på svärföräldrarna en gång om året.

    Detta är bara min erfarenhet och du kommer säkert att få inlägg från andra som har helt andra upplevelser.  


    People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Hur svårt är det att bo i Frankrike?