• misssu­mmer02
    Äldre 9 Apr 07:36
    17035 visningar
    5 svar
    5
    17035

    Är det magsår eller magkatarr

    Seriöst nu börjar jag bli trött på detta:( Sen 2mån tillbaks har jag haft typ magkatarr men nu har de börja göra mer ont och smärtan har liksom i magsäcken. (vid naveln).
    Jag har sura uppstötningar, illamående,kräks ibland när smärtan är för stark,utspänd mage,ont i magen som strålar ut till ryggraden.
    Så jävla jobbigt att ha så här varje vecka:(.

    Jag kan inte heller äta mat utan att det kommer ut igen, och mår jätte dåligt. Det ända som magen kan ha kvar i magen är barnmat och avslagen cola.
    Den maten ger mig direkt ingen bra energi.Vissa dagar är jag så svag att jag inte orkar gå eller resa mig.Tungt att andas bara.

    Jag har pratat med sjukvårds rådgivning och min läkare men dom bara viftar bort det och säger att det är magsjuka eller magkatarr. Men hallo man kan inte ha magsjuka så länge och magkatarr tror jag inte det är.
    Tagit omperazol hjälpte i början men nu hjälper det inte alls. Så jag är rätt säker på att det är magsår .

    Tror ni det kan vara magsår?
    Varför jag inte tror att det är magkatarr är för smärtan jag har nu är tuffare och mer krampaktig. Och just att omperazolen inte hjälper heller alls . Min magkänsla säger att det är magsår.

  • Svar på tråden Är det magsår eller magkatarr
  • Söders fröjde­r
    Äldre 9 Apr 07:48
    #1

    Gå tillbaka till din läkare med dina nya sumtom imorgon då. Kan ju vara så enkelt att omeprasolen inte tar på dig längre och då kan behövas nåt annat

  • Philip­pa
    Äldre 9 Apr 08:44
    #2

    Hur länge åt du omeprazol? Man ska äta minst 14 dagar.....20 mg/dag och du kanske behöver dubbel dos?

  • Äldre 9 Apr 09:03
    #3

    Se till o bli undersökt och ge dig inte fören de kan säga till 100% vad som är fel för då kommer du säkert inte få hjälp. Jag gick med rejäla smärtor i två år (inte konstant men de kom och gick) fick hela tiden höra att det var magkatarr. Tyckte inte heller att omeprazol hjälpte. Till slut ljög jag och sa att jag hade ätit omeprazol längre än vad jag hade annars hade jag fått vänta 2 månader på läkartid nu fick jag en akuttid.  Hade redan väntat 2 månader då de sa att jag skulle få vänta 2 månader till. Tyckte ju inte det tjänade något till o äta omeprazolen då den inte hade någon effekt alls. Blev ingen skillnad när jag tog och inte tog den.

    Varje attack höll i sig 4-6 timmar innan det eskalerade då jag åkte in till akuten hade jag haft ont i 17 timmar. Där konstaterades det att jag varken hade magkatarr eller magsår utan gallsten.Det var så enkelt att jag fick dricka någon bedövningsvätska så om det var magen skulle det onda gått över. Men mitt onda satt lite högre än ditt (strax under revbenen) så du har säkert nått annat. Jag var öm när man tryckte på högersidan av magen strax under revbenen där den inflamerade gallblåsan satt. (bortopererad och har inte haft ont alls sen dess)

    Men ät omeprazol 2 veckor o sen får du inte äta dem utan läkarkontakt. Och se till o få gastroskopi så kan de se om det är magsår. Mitt gastroskopiprov visade ju ingenting jag hade jättefin magsäck. Det mest intressanta var ju att när jag kom hem från sjukhuset och gallstensoperationen kom det ett litet fint brev från vårdcentralen som sa att mitt gastroskopiprov varit bra så jag skulle fortsätta ta omeprazol vid behov. Då blev jag lite arg. När jag har pratat med folk som har magkatarr så har de inte alls haft den smärtan jag beskrev för läkaren. Så förmodligen trodde han väll jag överdrev magkatarrsmärtan. Känns fel att bli avfärdad när jag hade så pass ont, det var inte magsår så då hade de gjort sitt.

    Det jag ville säga med min lilla historia är att det finns annat än magkatarr och magssår som ger smärta i magen och har man så stora problem som du att man inte ens får behålla maten borde man bli tagen på allvar.

  • misssu­mmer02
    Äldre 9 Apr 15:17
    #4

    Jag har tagit omeprazol nu i 2månader hela tiden:/ så ne de funkar inte.

    Värken har blivit värre och gör ont som fan precis under bröstkorgen.Där magmunnen sitter..känns som det briinner och som någon hugger mig med en yxa.
    Har dessutom fått feber och är väldigt blek:(.

    Testade äta och dricka lite vatten men de blev bara värre.
    Inte ens citodon hjälpte utan gjorde bara ännu mer ont:(

  • Äldre 9 Apr 21:16
    #5

    När jag åkte in till akuten började jag få feber av inflamationen i gallblåsan. Därav jag blev inlagd och inte hemskickad andra gången jag åkte in. Första gången blev jag hemskickad med stark värkmedicin och läkaren skickade en remiss så jag skulle bli kallad på ultraljud för att kolla att det verkligen var gallsten. Men värkmedicinen hjälpte bara ett par timmar sen började det göra ont igen så då åkte jag tillbaka.

    Jag tyckte fram till jag åkte in att det gjorde ont i mitten precis under revbenen. Men på akuten när läkaren klämde på mig så kände jag att den värsta ömheten satt på höger sida.

    Hur länge har du haft konstant ont? När jag ringde sjukvårdsrådgivningen (1177) och hade haft ont i 17 timmar tyckte de jag skulle åka in och bli undersökt på akuten. (att man skulle åka in efter 12 timmars smärta i magområdet) Bästa jag kunde gjort annars hade det nog dröjt hur länge som helst innan jag fick diagnosen med tanke på att vårdcentralen inte tog mig på allvar.

    Det enda som hjälpte mig att sova när jag hade ont var att ligga på spikmatta. Då kunde jag sova någon timme innan jag vaknade av att jag var öm av spikarna *S* men utan spikmattan kunde jag ju inte sova alls.

Svar på tråden Är det magsår eller magkatarr