• Lucy Cat

    Ni som kan - hjälp mig med kod till bloggdesign!

    Hej!

    Jag sitter och försöker få ihop en bloggdesign här. Jag försöker få en ram runt min blogg (ligger på blogg.se), och jag vet hur man lägger in de vanliga ramarna, typ dotted, solid osv.
    Nu vill jag ha en egen ram som jag gjort själv. Bifogar en bild för att visa hur jag menar.



     De där "bollarna" vill jag ha hela vägen runt. Gjorde bara några stycken nu för att visa. Hur gör jag? 
    ..I'm not cynical, I'm experienced..
  • Svar på tråden Ni som kan - hjälp mig med kod till bloggdesign!
  • Regnig måndag

    En border är inte samma sak som en bild! Förvånad

    Enklast med dynamiska bakgrunder tycker jag är att dela upp bakgrundsbilden i tre (head, main, foot) och positionerar dem med hjälp av divar.

    Oavsett hur du gör kommer det att bli svårt att få det snyggt därför att antalet iterationer av antalet bollar lodrätt  kommer att variera och det kan klippas av mitt itu så att det blir en halv boll längst ner. Sen ska du dessutom få ihop det med en vågrät rad.

    Ett sätt att lösa det på är att knåpa ihop ett fiffigt script som justerar din egen ram efter hu lång sidan måste vara men någonting säger mig att du inte kommer att göra det. Jag kan trösta dig med att det inte är en särskilt bra lösning utan det är bättre att välja en enklare bakgrund, tex att bara ha bollar lodrätt eller vågrätt men inte runt om.


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Lucy Cat
    Regnig måndag skrev 2012-04-10 02:44:52 följande:
    En border är inte samma sak som en bild! Förvånad

    Enklast med dynamiska bakgrunder tycker jag är att dela upp bakgrundsbilden i tre (head, main, foot) och positionerar dem med hjälp av divar.

    Oavsett hur du gör kommer det att bli svårt att få det snyggt därför att antalet iterationer av antalet bollar lodrätt  kommer att variera och det kan klippas av mitt itu så att det blir en halv boll längst ner. Sen ska du dessutom få ihop det med en vågrät rad.

    Ett sätt att lösa det på är att knåpa ihop ett fiffigt script som justerar din egen ram efter hu lång sidan måste vara men någonting säger mig att du inte kommer att göra det. Jag kan trösta dig med att det inte är en särskilt bra lösning utan det är bättre att välja en enklare bakgrund, tex att bara ha bollar lodrätt eller vågrätt men inte runt om.
    Fast jag löste det någorlunda med hjälp av wrapper av istället. Då kunde jag positionera mina "bollar" där jag ville ha dem. Men det såg inte så snyggt ut som jag hade tänkt mig så jag skippade tanken om dem och gjorde en transparent bård istället.

    Och ja, jag vet att en bård inte är densamma som en bild. Vart sa jag det? Haha
    ..I'm not cynical, I'm experienced..
Svar på tråden Ni som kan - hjälp mig med kod till bloggdesign!