Inlägg från: Colisa |Visa alla inlägg
  • Colisa

Inloggning på Internet??

Skulle säkert kunna funka för att minska brottsligheten, om jag fattat idén/drömmen rätt. Fast om det är etiskt rätt med sådan övervakning är ju en annan fråga... Men å andra sidan, om detta var något som införts från början när internet tog fart hade nog internetanvändningen sett annorlunda ut och man hade kanske sett det som något naturligt, ungefär som att bilar är registrerade och du kan kolla upp vem ägaren är. Nu för tiden är ju internet liksom baserat på att man kan vara anonym, så att införa det nu skulle inte funka.

• Colisa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-04-12 13:41:33 följande:
    Utöver det så måste åklagaren bevisa att det faktiskt var personen som använde kontot annars försvinner rättsäkerheten.
    Fast grejen med en inloggning är ju just att bara rätt person ska kunna logga in, genom personliga koder, lösenord och allt vad det är som man är ansvarig för att inte lämna ut till andra. Man har det ju till bankkonton, bank-ID, och deklaration, så då är väl rättssäkerheten redan lika försvunnen när det gäller exempelvis skattebrott och bedrägerier, åklagaren måste ju bevisa att det faktiskt var jag som lämnade in min e-deklaration eller tog ut föräldrapenning via forsakringskassan.se samtidigt som jag jobbade?

Som sagt tror jag inte på att införa detta, men just den biten tycker jag inte borde vara något problem...
Svar på tråden Inloggning på Internet??