• AngieL

    Har du varit placerad i familjehem/fosterhem som barn?

    Hej! Jag och en studiekollega skriver just nu vår c-uppsats inom socionomutbildningen (Stockholms universitet) om unga vuxna som växt upp i fosterhem/familjehem och deras upplevelser av placeringen. Vi söker nu intervjupersoner till vår studie och skulle därför vilja komma i kontakt med myndiga personer, som varit placerade i familjehem under hela, eller större delar av uppväxten. Tanken är att vi ska intervjua 6-8 personer som vill dela med sig av tankar, reflektioner och erfarenheter utifrån sin placering. Intervjuerna behöver göras under v. 16. 

    Kanske finns det någon ur vår målgrupp här på forumet som skulle kunna tänka sig att ställa upp som intervjuperson? Vi kan gärna även utföra intervjuer via Skype som är gratis och går att ladda ner till dator eller smartphone för videosamtal.

    För den som eventuellt skulle vilja delta i vår studie så vill vi att du ska veta att du kommer vara helt anonym i vår uppsats. Du kommer att få möjlighet att läsa igenom din intervju innan vi använder materialet och självklart får du också möjlighet att läsa vår färdiga uppsats när den examinerats.


    Skulle du kunna tänka dig att vara intervjuperson i vår studie?
    - Hör av dig så bestämmer vi tillsammans en tid som passar för att hålla intervju.

    Tack på förhand, mvh och kram/Angie

  • Svar på tråden Har du varit placerad i familjehem/fosterhem som barn?
  • Sanlii

    Jag blev fosterhemsplacerad när jag nyss fyllt 13 år. Bodde då hos en äldre dam men flyttade därifrån när jag skulle fylla 15 till ett behandligshem. Efter ett år av helvete där så träffade jag min sambo och han räddade mig bokstavligt talat :) Nu är vi inne på vårat 5 år tillsammans och har en liten tös som blir 6 månader idag Hjärta

  • Sanlii
    Sanlii skrev 2012-04-13 11:20:05 följande:
    Jag blev fosterhemsplacerad när jag nyss fyllt 13 år. Bodde då hos en äldre dam men flyttade därifrån när jag skulle fylla 15 till ett behandligshem. Efter ett år av helvete där så träffade jag min sambo och han räddade mig bokstavligt talat :) Nu är vi inne på vårat 5 år tillsammans och har en liten tös som blir 6 månader idag Hjärta
    skrev fel, flyttade från den äldre damen när jag skulle fylla 14!
  • LovyDovy

    Blev omhändertagen som 13 år, flyttade till utredningshem, för att senare flytta vidare till hvb-hem. Bodde där tills jag blev myndig.

  • emmak

    Jag flyttade till fosterhem som 8 åring, rymde därifrån, bodde på 2 olika barnhem. Flyttade till ett fosterhem som slängde ut mig, bodde hos min farmor, flyttade till jourhem och rymde. Så jag har hunnit med ganska mycket! Ni får gärna intervjua mig.

  • Blivande SuperMorsa

    Jag och mina syskon blev fosterhemsplacerade i samma familj. Jag var då 2 år och mina syskon 4 och 5 år. Jag fick flytta vidare när jag var 13 år till ett jourhem 6 månader. Efter det odds jag i en ny familj i 2 år och sedan flyttade jag hem till pappa! Då var jag 16 år! :)

  • Janot

    Jag har varit fosterhems placerad från 2 års ålder och i flera familjer till vuxen ålder. Både bra och problematiskt. Jag kan ställa upp.

Svar på tråden Har du varit placerad i familjehem/fosterhem som barn?