• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • Pepsi
    Gelicapelica skrev 2013-01-21 13:09:11 följande:

Va skönt att höra att du får prova nåt nytt!!

Håller alla tummar o tår för er!!!

Ja.. det känns bra och bara och få komma på ett VUL innan det känns riktigt bra! :)
    Aj88 skrev 2013-01-21 16:26:49 följande:
    Pepsi: vad bra att du får vul denna gång. Sprutan är nog ovitrelle.
    Lycka till!
    Just ja..Visste att jag läst vad de hete...Så det ska jag få testa. :)
    Skönt med VUL så man vet att det ser ut som det ska..med äggen o så.
    Så får vi se hur långt det räcker! =)

• Renrot
    Pepsi skrev 2013-01-21 12:34:40 följande:
    Läkarbesök avklarat!
    Såg ut som det skulle!
    Dock måste jag börja om med Provera och sen pergotime.
    Ska ha samma dos, men ska få komma in på ett VUL när det är dags för ägglossning.
    Det nya är att jag ska få pröva en spruta, har hört talas om det minns inte namnet. Så man verkligen vet att ägget verkligen släpper. För det var det hon trodde att mitt förra ägg inte gjort.

Så jag är mycket nöjd med ett VUL och få pröva sprutan :)
    Kul att få pröva något nytt :) Håller tummarna!

Håller tummarna åt er alla!
  • Hunlan

Vad är detta för något? Vad gör det för funktion då?

Vi hade sex i natt. Vi ska kanske har sex i natt också. Jag hade så himla ont på höger sida hela gå dagen + i dag också. Mest bla var den 22 i ägglossnimngskalndern.

Jag har två barn som är födda 00 och 02. Jag fick dom lätt. jag 42 år. Vi planera ett tredje barn nu. Vi har fösökt sedan Juli-12. har ättit folsyra ganska länge nu. Har haft regelbunden mens. Den har över en gång. har regelbunden kotakt med BM och hon anteckana. Enligt henne så får jag träffa en läkare nu i Juni.13 då har vi ju försökt ett år. Chansen finns ju kvar. Har ju försökt plnaer in min ägglossnig ändå lyckas vi inte. Ska jag hoppa över i natt och tar det i morgon natt eller. vad jag har hört att man ska har sex var tedje dag stämmer detta.   Räckte det att man hade sex torsdag och lördag om det ska tar sig? I ägglossningskalnde så mest det bla var ju den 22.

ÄL: 19/1 BIM 5/2 FD: 19-23/1-13.
  • SVH

Nu har vi fått IVF-remiss så jag har väl inte så mycket att bidra med i den här tråden. Är dock nyfiken på hur det går för er andra, så jag kikar nog in lite nu och då. Håller tummarna för er!

• Pepsi
    SVH skrev 2013-01-23 23:57:16 följande:
    Nu har vi fått IVF-remiss så jag har väl inte så mycket att bidra med i den här tråden. Är dock nyfiken på hur det går för er andra, så jag kikar nog in lite nu och då. Håller tummarna för er!

Hur det än går eller vad man gör...Så tycker jag att det är roligt och se vad som händer för alla!  Även fast man kanske börjar på något nytt eller blir gravid :)

Så kom gärna in då och då :)

• Pepsi
    Hunlan skrev 2013-01-23 23:30:21 följande:
    Vad är detta för något? Vad gör det för funktion då?

Vi hade sex i natt. Vi ska kanske har sex i natt också. Jag hade så himla ont på höger sida hela gå dagen + i dag också. Mest bla var den 22 i ägglossnimngskalndern.

Jag har två barn som är födda 00 och 02. Jag fick dom lätt. jag 42 år. Vi planera ett tredje barn nu. Vi har fösökt sedan Juli-12. har ättit folsyra ganska länge nu. Har haft regelbunden mens. Den har över en gång. har regelbunden kotakt med BM och hon anteckana. Enligt henne så får jag träffa en läkare nu i Juni.13 då har vi ju försökt ett år. Chansen finns ju kvar. Har ju försökt plnaer in min ägglossnig ändå lyckas vi inte. Ska jag hoppa över i natt och tar det i morgon natt eller. vad jag har hört att man ska har sex var tedje dag stämmer detta.   Räckte det att man hade sex torsdag och lördag om det ska tar sig? I ägglossningskalnde så mest det bla var ju den 22.

Det onda låter ju mest som du har "ägglossningsont"
    Hur gammal är dina barn? Inget illa menat men chansen att bli gravid minskar ju ganska mycket efter 40.
    Som jag har hört och blivit tillsagd ska man försöka ha sex varannan dag för att pricka in.
    Men sen finns det dom som har turen och ha sex en gång och pricka in det.
  • elyse
    Pepsi skrev 2013-01-21 12:34:40 följande:
    Läkarbesök avklarat!
    Såg ut som det skulle!
    Dock måste jag börja om med Provera och sen pergotime.
    Ska ha samma dos, men ska få komma in på ett VUL när det är dags för ägglossning.
    Det nya är att jag ska få pröva en spruta, har hört talas om det minns inte namnet. Så man verkligen vet att ägget verkligen släpper. För det var det hon trodde att mitt förra ägg inte gjort.

Så jag är mycket nöjd med ett VUL och få pröva sprutan :)
    Får du den av din gynekolog? Här i Uppsala får man bara sprutor om man inte alls svarat på Pergotime och då blir man remitterad till Akademiska och får den där.  
  • Pepsi
    elyse skrev 2013-01-24 20:02:53 följande:
    Får du den av din gynekolog? Här i Uppsala får man bara sprutor om man inte alls svarat på Pergotime och då blir man remitterad till Akademiska och får den där.  
    Japp, det får jag. Som jag har förstått så har det inget med pergotimen och göra. Utan att sprutan hjälper bara ägget att släppa. Pergotimen gör jobbet så att äggblåsan växer vilket den gör, men min läkare trodde aldrig att mitt sista ägg släppt för att jag fick en så lång cykel. Jag går ju redan inom landstinget i min stad. Vet inte om IVF och sånt görs i Linköping möjligtvis, men kan inte tänka mig att jag skulle behöva åka dit för att endast ta sprutan......Men som sagt får den utskriven av min gynekolog...
  • elyse
    Pepsi skrev 2013-01-24 20:34:38 följande:
    Japp, det får jag. Som jag har förstått så har det inget med pergotimen och göra. Utan att sprutan hjälper bara ägget att släppa. Pergotimen gör jobbet så att äggblåsan växer vilket den gör, men min läkare trodde aldrig att mitt sista ägg släppt för att jag fick en så lång cykel. Jag går ju redan inom landstinget i min stad. Vet inte om IVF och sånt görs i Linköping möjligtvis, men kan inte tänka mig att jag skulle behöva åka dit för att endast ta sprutan......Men som sagt får den utskriven av min gynekolog...
    Här är sprutor som en mellanfas mellan Pergotime och IVF, om jag förstått det rätt.  
  • Pepsi

På mitt första samtal pratade min läkare om att man kan få enkeldos, dubbel och trippeldos. Svarar man inte på det så fanns det hormonsprutor och ta! I ärlighetensnamn vet jag inte om det är samma sprutor. Det känns konstigt att jag skulle få sprutor som gör samma sak som pergotimen, när jag svarar på tabletterna.

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)