• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • SaraKarla
    Pepsi skrev 2013-04-15 20:13:17 följande:
    Hej! Välkommen :D

Jag har ju precis börjat med Metformin.
    Har ett par frågor om det, hoppas du kan svara ;)
    En del dagar har jag fruktansvärda biverkningar har du någon erfarenhet av biverkningar?
    Vet du om Metforiminet sänker blodsockret? För jag har mått sjukt illa men så åt jag en glass....Äter LCHF annars....Men efter glassen försvann illamåendet.
    Sen tog jag blodsockret igår på jobbet och då låg det på 4,9 och 4,7...Och det ska ju ligga runt 6......Tror du att det kan ha något samband, metformin och LCHF?

Hur stark dos äter du? Jag äter 4 tabletter/dag vilket är maxdos, och jag har inga biverkningar, dock kan man ha det ibörjan och bör trappa upp sakta. 
    Jag har dock klarat mig bra från biverkningar hela tiden, men lite illamående hade jag ibörjan. Dock kan jag precis som du, behöva trycka i mig något "onyttigt" ibland. Jag har haft lite problem med yrsel, vet dock inte om det är lågt blodtryck eller om det beror på metforminet. 
    Vad jag hört och läst så är ju LCHF en bra kost när man har pcos (antar att du har det?) och även när man äter metformin. Dock fungerar inte det för mig, för då blir jag också väldigt illamående. Jag försöker att äta regelbundet, lagom portioner, och långsamma kolhydrater. Försöker undvika vitt bröd, pasta och ris. Men jag äter små mängder av tex potatis till middagen eller lite fullkornspasta. Äter jag bröd äter jag riktigt grovt bröd eller havregrynsgröt. 
    Alltså ren lchf och metformin blir för mycket för mig. Metformin ger ju samma effekt med kroppen som lchf gör, så jag tror inte det är nödvändigt att kombinera de två sakerna. Har du testat att bara äta "nyttigt" utan lchf? Kanske blir det bättre?    
  • Pepsi
    SaraKarla skrev 2013-04-15 20:23:18 följande:
    Hur stark dos äter du? Jag äter 4 tabletter/dag vilket är maxdos, och jag har inga biverkningar, dock kan man ha det ibörjan och bör trappa upp sakta. 
    Jag har dock klarat mig bra från biverkningar hela tiden, men lite illamående hade jag ibörjan. Dock kan jag precis som du, behöva trycka i mig något "onyttigt" ibland. Jag har haft lite problem med yrsel, vet dock inte om det är lågt blodtryck eller om det beror på metforminet. 
    Vad jag hört och läst så är ju LCHF en bra kost när man har pcos (antar att du har det?) och även när man äter metformin. Dock fungerar inte det för mig, för då blir jag också väldigt illamående. Jag försöker att äta regelbundet, lagom portioner, och långsamma kolhydrater. Försöker undvika vitt bröd, pasta och ris. Men jag äter små mängder av tex potatis till middagen eller lite fullkornspasta. Äter jag bröd äter jag riktigt grovt bröd eller havregrynsgröt. 
    Alltså ren lchf och metformin blir för mycket för mig. Metformin ger ju samma effekt med kroppen som lchf gör, så jag tror inte det är nödvändigt att kombinera de två sakerna. Har du testat att bara äta "nyttigt" utan lchf? Kanske blir det bättre?    
    Japp har PCO, och det är bara andra veckan jag äter metforimin och första veckan som jag äter 2 x 500 mg. Så jag äter 1000 mg om dagen.
    Det är oxå den informationen jag läst mig till. Jag har inte ändrat något på min kost utan har kört med LCHF...Jag ska se om jag möjligen mår bättre om ett par dagar då kroppen kanske vant sig. Funderar dock på att kanske äta en smörgås eller något sånt på morgonen just för att få i mig några långsamma kolhydrater. För en brödskiva känner jag är nyttigare än att behöva äta en glass varje gång :P
    Men det tåls att tänkas på :D

Jag hoppas bara att jag går ner lite till....Då kanske jag kan gå ner dom där sista 5 bonuskilona som jag skulle vilja. :)
  • SaraKarla
    Pepsi skrev 2013-04-15 20:38:28 följande:
    Japp har PCO, och det är bara andra veckan jag äter metforimin och första veckan som jag äter 2 x 500 mg. Så jag äter 1000 mg om dagen.
    Det är oxå den informationen jag läst mig till. Jag har inte ändrat något på min kost utan har kört med LCHF...Jag ska se om jag möjligen mår bättre om ett par dagar då kroppen kanske vant sig. Funderar dock på att kanske äta en smörgås eller något sånt på morgonen just för att få i mig några långsamma kolhydrater. För en brödskiva känner jag är nyttigare än att behöva äta en glass varje gång :P
    Men det tåls att tänkas på :D

Jag hoppas bara att jag går ner lite till....Då kanske jag kan gå ner dom där sista 5 bonuskilona som jag skulle vilja. :)

Absolut, det låter som en bra idé. Man behöver ju inte vara så jättesträng när man ändå äter metformin. En grov macka med nyttigt pålägg är inte fel, annars är ju fiberberikad havregrynsgröt en utmärkt och mättande frukost. Dessutom tycker jag att en banan till mellanmål hjälper väldigt mycket, men det får man väl inte äta när man äter enligt lchf? Det kan ju vara ett tips annars.

Jag rasar i vikt med metformin. Dock håller jag också koll på kalorier. Svarar du på pergo? Har inte läst tråden.  
  • Pepsi
    SaraKarla skrev 2013-04-15 20:41:54 följande:

Absolut, det låter som en bra idé. Man behöver ju inte vara så jättesträng när man ändå äter metformin. En grov macka med nyttigt pålägg är inte fel, annars är ju fiberberikad havregrynsgröt en utmärkt och mättande frukost. Dessutom tycker jag att en banan till mellanmål hjälper väldigt mycket, men det får man väl inte äta när man äter enligt lchf? Det kan ju vara ett tips annars.

Jag rasar i vikt med metformin. Dock håller jag också koll på kalorier. Svarar du på pergo? Har inte läst tråden.  
    Det där tåls att tänkas på, verkligen! :)
    Ska ge det ett par dagar till så får vi se.

Jag prövade en enkelkur men det fungerade inte. Funkar med dubbelkur, fast ibland lossnar inte ägget, en gång förut har jag fått en pregnyl-spruta som hjälper ägget att lossna. Ska få det denna gång oxå. Min läkare har skickat remiss så vi ska få pröva insemination om jag inte blir gravid på det här försöket.
  • SaraKarla

Man får metformin även om man inte är överviktig. Nu har jag som sagt BMI 19 och jag får inte äl utan metformin! :)

• snosan

Kära vänner!

nyss hemkommen från läkaren och fick utskrivet dubbelkur! 
    Läkaren jag hade nu sa även att mina äggtockar inte längre hade
    pco karaktär utan att hade han inte vetat varför jag var in så skulle han
    inte sett att jag hade pco! :D känns overkligt att de blivit så av min
    viktminskning . 

Fick order att testa med gravtest om 10 dagar sen ta provera om de 
    visar neg... sen påbörja nästa kur!! jag är såå taggad! 

• choklaa

Håller med att viktminskning kan hjälpa. Då jag samtidigt som jag körde pergotime hårdbantade och då tog de sig.

• Pepsi
    choklaa skrev 2013-04-16 19:46:35 följande:
    Håller med att viktminskning kan hjälpa. Då jag samtidigt som jag körde pergotime hårdbantade och då tog de sig.
    Vi får väl se om det kan hjälpa en annan oxå. Idag har jag iallafall inte haft några besvär ifrån Metforminet  =)
  • Matilda03

Helt sjukt med Pergo för mig! Efter att ha fått äl jan och feb fick jag det inte i mars och sen nu när jag var på vul i måndags så hade jag sex mogna äggblåsor och fick sexförbud! Har tagit samma dos (dubbel) alla gångerna. Mina äggstockar verkar helt oberäknliga!

Gällande det här med vikt så har jag ätit mycket fel och onyttigt senaste månaderna speciellt nu senaste veckorna och ändå har jag fått äl av pergotime, när jag åt lchf förra året och gick ner i vikt i flera månader så åt jag också pergotime och då fick jag inte äl! Så jag vete tusan hur det är med vad som är bäst att äta osv..

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)